Gå til innhold

Er syk hele tiden (ift. jobb)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt dårlig immunforsvar og får astmabronkitt når jeg blir forkjøla. Hvis noen rundt meg er syk, bleir jeg det garantert selv, og jeg blir fullstendig slått ut. Går ofte og hangler mellom sykefraværene og.

Etter at guttungen begynte i barnehage har jeg vært syk mye oftere enn vanlig. Han drar jo med seg alt mulig hjem. Er syk ca 1 uke i snitt hver mnd hvis jeg har en god mnd. Dette begynner å bli et problem, da jeg ofte har fått beskjed på jobb om at kontrakt ikke blir forlenget (jobber mye som vikar) eller fått sparken (jeg vet det ikke er lov, men arbveidsgiver finner fort andre grunner å gjemme seg bak, så det er vanskelig å ta de på det) fra jobbene mine. Alle sier jeg er dyktig når jeg er der, men uberegnelig. Dette fører også til at jeg ikke tør å stå på kravene mine i lønnsforhandlinger og andre ting, da jeg er takknemmelig for å ha jobb i det hele tatt. Jeg har en CV på 3 A4 sider, da jeg stadig må bytte jobb og lyve og si jeg er frisk. Ellers får man jo ikek jobben Jeg har ingen diagnose, det finnes vel ikke det på dårlig immunforsvar/ svaklig.

Hva skal jeg gjøre? Vi har akkurat kjøpt oss hus og er avhengig av to inntekter. Attføring har vi ikke råd til og jeg vet heller ikke om jeg hadde fått det. Ei heller vil jeg gå hjemme. Deltidsjobb er uaktuelt økonomisk og det er like ille å bli syk fra det.

Hvordan holder dere dere friske? Hva skal jeg gjøre med situasjonen min?

Tar imot tips og råd med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du alltid får astmanronkitt når du blir syk, bør du gå til legen.

Han kan skrive ut en spray du kan bruke når du har slik bronkitt. Da trenger du kanskje ikke være hjemme fra jobb.

Har omtrent samme problem, og etter at jeg fikk den sprayen har jeg ikke hatt sykefravær. Bruker den bare når jeg er syk.

Legen sa også at det hjelper å trene litt kondisjon, det gjør at jeg tåler mer før jeg blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du alltid får astmanronkitt når du blir syk, bør du gå til legen.

Han kan skrive ut en spray du kan bruke når du har slik bronkitt. Da trenger du kanskje ikke være hjemme fra jobb.

Har omtrent samme problem, og etter at jeg fikk den sprayen har jeg ikke hatt sykefravær. Bruker den bare når jeg er syk.

Legen sa også at det hjelper å trene litt kondisjon, det gjør at jeg tåler mer før jeg blir syk.

Jeg går på flere sprayer og har gjort det i mange år: Bricanyl/ Ventoline/ Symbicort, Flutide/ Pulmicort, Rhinocort i allergisesong, llergipiller i sesong....men det hjelper ikke. Er like fordømt svaklig som før. De hjelper jo noe når det er akutt selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over at du kan søke trygdekontoret om å at bedriften din får dekket sykefraværet fra første sykedag? Snakk med fastlegen og trygdekontoret om dette. Da vil bedriften i alle fall ikke tape penger på at du er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er aktuelt for deg, men det finnes? (fantes iallfall) ordninger med trygdekontoret for kronisk syke der det ble avtalt at arbeuidsgiver slapp å betale de første ukene du er syk, men at Staten sponset dette.

Sjekk det ut, for det innebærer penger spart for arbeidsgiver - og gjør det sikkert lettere å tolerere at du er endel borte.

Kan du jobbe delvis hjemmenfra når du er syk?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er aktuelt for deg, men det finnes? (fantes iallfall) ordninger med trygdekontoret for kronisk syke der det ble avtalt at arbeuidsgiver slapp å betale de første ukene du er syk, men at Staten sponset dette.

Sjekk det ut, for det innebærer penger spart for arbeidsgiver - og gjør det sikkert lettere å tolerere at du er endel borte.

Kan du jobbe delvis hjemmenfra når du er syk?

Lykke til!

Det er ikke det arbeidsgiver er opptatt av da jeg jobber i et stort firma. Det er helelr at jeg er uberegnelig og at det går utover kollegaer, oppgaver etc. Ja jeg pleier å jobbe endel hjemmefra når jeg er syk. Det kjipeste er at vi går vakter her på jobb, så stadig må noen ta vaktene mine (alt er på dagtid vel og merke) Kollegaene mine har jo evig nok å gjøre om de ikke må ta mine vakter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke det arbeidsgiver er opptatt av da jeg jobber i et stort firma. Det er helelr at jeg er uberegnelig og at det går utover kollegaer, oppgaver etc. Ja jeg pleier å jobbe endel hjemmefra når jeg er syk. Det kjipeste er at vi går vakter her på jobb, så stadig må noen ta vaktene mine (alt er på dagtid vel og merke) Kollegaene mine har jo evig nok å gjøre om de ikke må ta mine vakter også.

Menjeg hadde det i min forrige jobb. Arbeidsgiver fritatt for arbeidsgiverperioden altså. Men som sagt, det er ikke der skoen trykker nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe godt for deg at du er mye syk nei. Noen blir rett og slett bare fortere syk enn andre tror jeg. . Jeg jobber med barn og der er det veldig vanlig at man blir oftere sykere enn andre, men jeg merker med meg selv at jeg er mindre syk nå enn jeg var tidligere( Håper det fortsetter sånn også da ;) ) Jeg spiser mye vitaminer og drikker tran. Samtidig paseser jeg på å spise regelmessig ;) vanlig, sunn kost, ha god håndhygiene, drikke masse vann og trene( går litt i bølgedaler akkurat det med treninga da :sjenert: ) Jeg passer også på å ha tyggis eller en pastill i munnen stort sett hele dagen, det skal i følge leger unngå en del smitte.

Håper det bedrer seg for deg :klem: Men husk at du kan ikke noe for at du blir syk og må være borte fra jobb. Det er heller ikke oppsigelsesgrunn av at du syk. Stå på! Håper det ordner seg for deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe godt for deg at du er mye syk nei. Noen blir rett og slett bare fortere syk enn andre tror jeg. . Jeg jobber med barn og der er det veldig vanlig at man blir oftere sykere enn andre, men jeg merker med meg selv at jeg er mindre syk nå enn jeg var tidligere( Håper det fortsetter sånn også da ;) ) Jeg spiser mye vitaminer og drikker tran. Samtidig paseser jeg på å spise regelmessig  ;) vanlig, sunn kost, ha god håndhygiene, drikke masse vann og trene( går litt i bølgedaler akkurat det med treninga da :sjenert: ) Jeg passer også på å ha tyggis eller en pastill i munnen stort sett hele dagen, det skal i følge leger unngå en del smitte.

Håper det bedrer seg for deg :klem: Men husk at du kan ikke noe for at du blir syk og må være borte fra jobb. Det er heller ikke oppsigelsesgrunn av at du syk. Stå på! Håper det ordner seg for deg :klem:

Taskk for pene ord, Problemet mitt er at jeg jobber som vikar og det står sjefen helt fritt å ikke ønske å forlenge kontrakt. Andre steder har de funnet på andre grunner til å si meg opp, selv om jeg vet det er fordi jeg er syk. Lite jeg får gjort med det da...Nei jeg kan ikke for det, men jeg orker snart ikke å være den som blir småertet, er syk hele tiden og som er så forbanna takknemmlig bare for å ha jobb at jeg ikke tør si at oppgavene mine er kjedelige og at lønna er for dårlig. Det er et kjempepress. Dessuten er det plagsomt sånn bare for meg også, at jeg hele tiden er syk med full jobb og familie. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. er 31 år gammel og skal jobbe like lenge som jeg har levd. Samfunnet er ikke skapt for slike som oss. vi må isåfall nøye oss med det vi kan få til trygdelønn. Jeg vil ikke det. Jeg vil jo gjerne ha en karriære jeg og som andre og jeg er veldig dyktig i det jeg gjør. et fattes det stadig enighet om, men det skinne rigjennom at "vi kan ikke ha deg pga at du er så mye syk". Noen sier det tom rett ut. Jeg orker ikke ta den kampen, de har jo rett. Det skal jo ikke være deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat kjøpt oss hus og er avhengig av to inntekter. Attføring har vi ikke råd til og jeg vet heller ikke om jeg hadde fått det.

Det er ikke sikkert du taper så forferdelig mye om du går over på YA, husk du får mye mindre skatt.

Hvis du har så store problemer kan det hende det hadde vært en idè at du utdannet deg innen et annet yrke som ikke gjør deg så mye syk.

Ikke at jeg vet hva det skulle være, men det er et forslag da :sjenert:

Får du innvilget YA og får skolegang får du dekket skolematriell. Du kan også ha krav på stønad til barnetilsyn.

Jeg har regnet litt på dette for jeg kommer antagelig til å gå over på YA etterhvert og da taper jeg ca 1500-2000,- pr mnd. Men da har ikke jeg regnet med stønad til barnetilsyn for det vet jeg ikke om jeg får for jeg vet ikke om de regner med inntekten til mannen da.

Men uansett taper du ikke mye så det blir en liten pris å betale for en omskolering / ny utdannelse.

Ellers kan det hende du kanskje skulle snakket med legen din om uføretrygd, evnt. 50% ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd akupunktur? Det har hjulpet imunforsvaret mitt masse. Ble også kvitt mine stadie urinveisinfeksjoner (hadde ca en pr mnd). Dessuten kan vitaminer og tran hjelpe. Og svarthyllekstrakt (finnes hos helsekosten). Husk også god håndhygiene.

håper noe hjelper :)

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du taper så forferdelig mye om du går over på YA, husk du får mye mindre skatt.

Hvis du har så store problemer kan det hende det hadde vært en idè at du utdannet deg innen et annet yrke som ikke gjør deg så mye syk.

Ikke at jeg vet hva det skulle være, men det er et forslag da  :sjenert:

Får du innvilget YA og får skolegang får du dekket skolematriell. Du kan også ha krav på stønad til barnetilsyn.

Jeg har regnet litt på dette for jeg kommer antagelig til å gå over på YA etterhvert og da taper jeg ca 1500-2000,- pr mnd. Men da har ikke jeg regnet med stønad til barnetilsyn for det vet jeg ikke om jeg får for jeg vet ikke om de regner med inntekten til mannen da.

Men uansett taper du ikke mye så det blir en liten pris å betale for en omskolering / ny utdannelse.

Ellers kan det hende du kanskje skulle snakket med legen din om uføretrygd, evnt. 50% ufør?

Skal sjekke det, men vet ikke hva jeg skulle utdannet meg innen. Det er jo ikke jobben som gjør meg syk, jobber på kontor :forvirret: Jeg vil vel møte samme problemet i en annen jobb/ yrke tenker jeg... men kanskje 50 % YA kunne vært noe, men går det i lengden da? Og er ikke YA bare 64% av lønn? Aner ikke hvordan man regner på dette her. Kan du hjelpe meg? Har inntekt på 280000 i året, et barn i barnehage, er gift så regner ikke med å få så mange stønader akkurat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem men hva med å sette tæring etter næring?

Du sier jo rett ut at det er urelistisk at du kan holde ut i hvilken som helst jobb i 100% stilling. Og attføring er ikke et alternativ da du ikke har råd til noe annet enn 100% jobb :overrasket:

Vel newsflash.

Da får dere redusere utgiftene deres slik at du enten kan gå over på en eller anna slags trygdeordning eller må din bedre halvdel øke sin inntekt tilsvarende slik at ditt inntektstap dekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal sjekke det, men vet ikke hva jeg skulle utdannet meg innen. Det er jo ikke jobben som gjør meg syk, jobber på kontor  :forvirret:  Jeg  vil vel møte samme problemet i en annen jobb/ yrke tenker jeg... men kanskje 50 % YA kunne vært noe, men går det i lengden da? Og er ikke YA bare 64% av lønn? Aner ikke hvordan man regner på dette her. Kan du hjelpe meg? Har inntekt på 280000 i året, et barn i barnehage, er gift så regner ikke med å få så mange stønader akkurat ;)

Attføring er 66% av inntekta di, pluss 27 kr pr barn pr dag. Også kan du få tilsynstillegg 80,- for første barn pr dag (1734,- pr mnd) og 40,- for øvrige barn, men dette vet jeg ikke om du får for jeg vet ikke om inntekten til mannen teller med :klø:

Altså utfra din inntekt er 66% 184.800,- pr år del på 12 mnd = 15400,- ca pr mnd pluss 27,- pr barn pr dag.

Skatten din vil gå ganske mye ned, det kan du få skjekket på skatteetaten sine sider. Jeg kom ut med en skatteprosent på 13-14% utfra de renteutgiftene jeg har i året.

Pluss at du får dekket reisekostnader på 1,70 pr km når du er under utdanning eller arbeidstrening.

Men alt dette finner du på http://www.nav.no/903.cms

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg hadde fryktlig dårlig immunforsvar som jeg slet med i opptil fem år. Så tok jeg influensavaksine, og har ikke vært syk siden :)

Det hjalp meg ivertfall kjempemye, før klarte jeg ikke å stå imot noe. Var skikkelig ille da jeg gikk på folkehøgskole, bodde på internat der det var bakterier overalt! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg hadde fryktlig dårlig immunforsvar som jeg slet med i opptil fem år. Så tok jeg influensavaksine, og har ikke vært syk siden :)

Det hjalp meg ivertfall kjempemye, før klarte jeg ikke å stå imot noe. Var skikkelig ille da jeg gikk på folkehøgskole, bodde på internat der det var bakterier overalt!  :forvirret:

Får man influensavaksine som hjelper mot alle typer? Trodde at de utviklet det kun til "juleinfluensaen" jeg? Det kunne jo vært noe...hvis man kan få det for alle typene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Attføring er 66% av inntekta di, pluss 27 kr pr barn pr dag. Også kan du få tilsynstillegg 80,- for første barn pr dag (1734,- pr mnd) og 40,- for øvrige barn, men dette vet jeg ikke om du får for jeg vet ikke om inntekten til mannen teller med  :klø:

Altså utfra din inntekt er 66% 184.800,- pr år del på 12 mnd = 15400,- ca pr mnd pluss 27,- pr barn pr dag.

Skatten din vil gå ganske mye ned, det kan du få skjekket på skatteetaten sine sider. Jeg kom ut med en skatteprosent på 13-14% utfra de renteutgiftene jeg har i året.

Pluss at du får dekket reisekostnader på 1,70 pr km når du er under utdanning eller arbeidstrening.

Men alt dette finner du på http://www.nav.no/903.cms

Lykke til  :klem:

Er det samme tallene hvis man går ufør? feks 50% ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Får man influensavaksine som hjelper mot alle typer? Trodde at de utviklet det kun til "juleinfluensaen" jeg? Det kunne jo vært noe...hvis man kan få det for alle typene

Aner faktisk ikke hvilke typer influensa det er godt for, men det hjalp på hele immunforsvaret mitt ivertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for  å være slem men hva med  å sette tæring etter  næring?

Du sier  jo rett  ut at det er urelistisk at du kan holde  ut  i hvilken som helst jobb i 100% stilling. Og attføring er ikke et alternativ da du ikke har råd til noe annet enn 100% jobb :overrasket:

Vel newsflash.

Da får dere redusere utgiftene  deres slik at du enten kan gå over  på en eller anna slags trygdeordning eller må din bedre halvdel øke sin inntekt tilsvarende slik at ditt inntektstap dekkes.

Den svarte du ikke på nei...

:riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme tallene hvis man går ufør? feks 50% ufør?

Det vet jeg ikke, men jeg skulle tro det. Ta en tlf til NAV så finner du ut det temmelig fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...