Gjest lilja27 Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 jeg har ei venninne. for tiden virker det som om hele livet hennes går litt nedover. midt opp i det hele har hun fått seg en kjæreste og siden hun møtte han for 3 månter siden så har jeg nesten aldri sett henne. sist jeg møtte henne var en månte siden. da møttes vi på cafe og snakket og hadde det hyggelig. allikevel sitter hun og konstant prater om sitt liv, sine problemer og er ikke interesert i å høre andres stemme i det hele tatt. vi var mye sammen før. nesten hver dag. så derfor spurte hun også om å låne penger av meg. jeg har ikke så mye penger egentlig så når jeg lånte følte jeg at jeg nesten tok halvparten av det jeg hadde resten av månten til henne. jeg skulle få igjen pengene et par dager senere. jeg har enda ikke fått dem. 1 månte siden. når jeg sender melding svarer hun med masse unnskyldninger og hvis jeg ringer tar hun den ikke. hun har bare svart på en melding etter dette. jeg vet ikke hva jeg vil frem til. for det første. jeg er sliten og veldig lei måten hun oppfører seg på. hun er et år eldre enn meg. nemlig 28. og oppfører seg som hun er i 20årene. hvordan kan jeg få sagt i fra uten at hun blir gal? hun blir veldig irrasjonell hvis man tar opp ting med henne. skriker gjerne og kan finne på å grine. bli helt "gal" med andre ord. så hvordan ordner jeg opp i dette da?
Minien Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg hadde ei venninne som gjorde sånn. Det dreide seg om 12.000 kroner, og endte med at jeg faktisk måtte ringe til faren hennes for å få igjen pengene! Her snakker vi om ei jente på 27 år! Han overførte pengene til meg etter at hun hadde bekreftet for han at hun skyldte meg penger, og jeg snakker ikke med henne lenger.
Gjest Eir Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Det er jo en saying som heter at "Dersom du mister en venn pga hundre kroner, så var det sannsynligvis verdt pengene"... Jeg synes sånn oppførsel er smålig, uansett hva slags beløp det er snakk om, og ville nok ikke sett noe fremtidig vennskap i folk som ikke vil ta kontakt en gang, dersom de skylder penger. Hadde hun ringt, beklaget seg og sagt at pengene kommer med en gang hun har mulighet hadde det selvsagt vært noe annet. Men når folk ikke engang står for det de skylder er jeg nokså kjapp til å kutte dem ut. Når det gjelder å purre på pengene kommer det litt an på hvor mye det er, var det snakk om flere tusen ville jeg nok ikke gitt meg med en gang, men oppsøkt henne hjemme, og på evt jobb. At hun klikker for sånne ting er hennes problem. Uansett har man jo ikke noe å komme med rent juridisk, så lenge man ikke har noen papirer på det, så det kommer jo egentlig bare an på hvor lenge man gidder å mase.
Gjest niomi Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 Også noe som heter: "Du skal aldri låne bort penger du ikke har råd til å tape". Jeg låner aldri bort til venner - altså, beløp over et par hundre kr, mener jeg - har de det så trangt, kan de få seg forbrukslån eller kredittkort.
genacvale Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Har en venninne i England som skylder meg 5000 kr, ganske vrient... Ha'kke nr til faren hennes, og det kan faktisk hende jeg må helt til London for å få tilbake penga! Slitsomt... Hun lovet å betale et par dager etterpå da hun trengte kontanter (bankkortet funka ikke) til å betale leia for foreldrenes leilighet, det dreide seg om totalt 12000 kr. Et par dager etter fikk jeg tilbake 7000, men de resterende 5000 lovet hun å betale tilbake i slutten av september. Disse ha'kke jeg fått enda... Noen tips?? Jeg er blakk så hadde passa jævlig bra å få igjen de penga... Hun er 19 og jeg er 20 btw. Endret 10. oktober 2006 av genacvale
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Slike stituasjoner er grunnen til at jeg -aldri- låner vekk ting jeg ikke vil miste til venner. Det være seg mye penger, eller ting jeg generelt sett er glad i. Lånte vekk en verdifull bok en gang, og etter myyyye mas fikk jeg den igjen - med et par revete sider og kafferingmerker på Jeg ville mast og mast om hun "klikket" eller ikke. Det er hun som oppfører seg som en dritt som ikke gir deg pengene dine. Hvis det er en tredjeperson som kan bekrefte at hun har lånt av deg, så kan du jo evt anmelde om det går så langt. Hun er ikke mye til venninne når hun unngår deg på den måten, uten noen forklaring eller noe.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg ville også mast og ikke gitt meg. Ikke la henne slippe unna, hvertfall. Fatter ikke hvorfor hun skal begynne å skrike og bli gal- hun har jo selv ansvar for å ha kommet i denne situasjonen. For noen tid tilbake så lånte jeg også bort både penger og klær til ei venninne. Klærne fikk jeg som oftest tilbake med hull i og uten at de var vasket. Pengene,mange tusen,skulle hennes sambo jobbe for gratis hos meg, (hennes forslag)- fikse leiligheten min, for at vi skulle bli skuls.- For å gjøre en lang historie kort, så endte det sjølsagt med at denne venninnen fant ut tilslutt at det var JEG som skyldte henne penger........og poenget med denne historien er: Noen vennskap er virkelig ikke verdt å pleie!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 hun er et år eldre enn meg. nemlig 28. og oppfører seg som hun er i 20årene. ← Den setningen var ganske original....
Gjest gjesta Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Den setningen var ganske original.... ←
genacvale Skrevet 11. oktober 2006 #10 Skrevet 11. oktober 2006 Den setningen var ganske original.... ← Hahaha ja
Gjest johoo Skrevet 11. oktober 2006 #12 Skrevet 11. oktober 2006 Den setningen var ganske original.... ←
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #13 Skrevet 11. oktober 2006 Ikke gi deg. Uansett om dere kommer til å fortsette å være venner eller ikke, du kommer til å irritere deg grønn over det hvis du lot det passere. Ring henne på jobben, si du må ha pengene nå. Ikke vær redd henne, si at du skal ha igjen det hun har lånt av deg, og at du synes det er dårlig av henne å ikke betale tilbake.
Gjest graceland Skrevet 12. oktober 2006 #14 Skrevet 12. oktober 2006 En tidligere venninne av meg lånte 13.000 av meg sommeren 1996... Jeg fikk tilbake 3000. De resterende 10.000 fikk jeg aldri. På toppen av det hele gikk hun og slang masse dritt om meg. Men jeg fikk tatt hevn. Fortalte nemlig typen hennes om hennes notoriske utroskap. HAHAHA
Mette Skrevet 12. oktober 2006 #15 Skrevet 12. oktober 2006 Tråden er ryddet i hht. reglene. Mette Admin
Gjest Dolce Skrevet 13. oktober 2006 #16 Skrevet 13. oktober 2006 Har en eks som skylder meg (og mange andre...) en god del penger. Når noen tar det opp eller spør han om det, prøver han å unngå temaet, og så lover han gang på gang at han skal betale tilbake. Men det skjer jo selvsagt aldri. Jeg har gitt opp å prøve å få tilbake pengene; jeg håper bare på at han en dag har vett til å skjemmes med tanke på alle han har "lånt" av.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #17 Skrevet 13. oktober 2006 Kaya83 sitt forslag om å "Banke henne" er en fristende tanke når en venninne nekter å betale tilbake et for meg stort lån selv etter flere purringer. Mest ergelig å tape pengene for vennskapet er over etter krangel om disse pengene.
Wonders Skrevet 14. oktober 2006 #18 Skrevet 14. oktober 2006 Ha utenlandske venner, hør hva de gjør med sånnt, lover deg du får pengene dine. Penger og vennskap går ikke hånd i hånd -ever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå