Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Noen som vet om morsomme og selvironiske bøker a la Bridget Jones for tenåringsjenter? Kommer selv bare på bøkene om Barbro i "Hemmelig", "Superhemmelig" og "Bladene brenner" av Barbro Lindgren...
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Shopaholic bøkene er hysteriske. Boka som filmen "The Devil Wears Prada" er basert på skal visstnok også være bra etter det jeg har hørt.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Takk for svar, men tenker mer på bøker som er rettet mot yngre jenter, typisk i alderen 11-16 år. Er i forbindelse med en oppgave jeg skal skrive der jeg skal se på gutte- og jentebøker. Jeg synes bøkene skrevet av menn for gutter oftere er mer morsomme og ironiske enn bøkene skrevet av kvinner for jenter i samme aldersgruppe. Ser ut som jentebøkene er mer triste og realistiske, hvis du skjønner... Ser etter bøker som tar for seg pubertetsproblematikk på en humoristisk måte.
Champagnepiken Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 Husker en som heter "De kaller meg Maurslukeren" av en østerriksk forfatter som heter Christine Nöstlinger. Den tar opp ganske seriøse temaer, f.eks. mobbing, men jeg husker at jeg lo så jeg gråt av måten hun skrev på...
Gjest brillefan Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 Takk for svar, men tenker mer på bøker som er rettet mot yngre jenter, typisk i alderen 11-16 år. Er i forbindelse med en oppgave jeg skal skrive der jeg skal se på gutte- og jentebøker. Jeg synes bøkene skrevet av menn for gutter oftere er mer morsomme og ironiske enn bøkene skrevet av kvinner for jenter i samme aldersgruppe. Ser ut som jentebøkene er mer triste og realistiske, hvis du skjønner... Ser etter bøker som tar for seg pubertetsproblematikk på en humoristisk måte. ← He, he! Tyyypisk! Alltid får gutta de artige bøkene, mens jentene må ta til takke med bøker om sko, gutter, slanking med ROSA omslag! Noen hederlige unntak: Maria Gripe-bøkene ble vel sett på som jentete? Ellers Adrain Mole av ? Mercedes av Rune Belsvik (eller var det R. Hovland, tro?) Pluss så klart vår alles heltinne: dydsmønsteret frk. Nancy Drew.... Av nyere er det vel helst Frida-bøkene og "Adam og Eva" ...? Lykke til med oppgaven! Du får skrive et innlegg når du har kommet til en konklusjon, for oppgaven er virkelig spennende!
miow Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Serien "Gossip Girl"! Den liker til og med jeg Husker ikke forfatteren, men kan ikke være så vanskelig å finne. Handler om rike og til tider usmakelige tenåringer i New York, skrevet på en veldig bra måte. Veldig billige bøker og, kommer bare i paperback tror jeg. Link
Gjest Hedda Gabler Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Gossip Girl og Prinsesse Mia-bøkene.
Catzy Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 Christine Nöstlinger kan ikke akkurat beskrives som chic-lit. Hun er snarere et godt eksempel på at gutta får de morsomme bøkene, og jentene de seriøse. Hun er en bra forfatter, men veldig 70-talls-pedagogisk. Litt tilsvarende Evi Bøgenes, bortsett fra at Evi Bøgenes hadde sin storhetstid på 50-tallet, og hadde litt andre meninger. Skrekkelig politiske korrekte i hver sin tid, begge to. Sjekk "Anne + Jørgen = Sant" av Vigdis Hjort og "Skyskraperengler" av Tove Nilsen. Begge disse har skrevet flere ungdomsromaner, men jeg har bare lest disse to bøkene av dem. Ellers er boka "Fred P 6 B, Adgang Forbudt" av Bjørn Rønningen skikkelig morsom. Og kanskje typisk guttebok, handler om Fred som går i 6. klasse og kompisene hans, og hvordan de forholder seg til jenter, og det å være størst på skolen. Da jeg var på den alderen syntes jeg at den var morsommere enn mange av "jente-bøkene". Og hvis du har lest "Gummitarzan" og "Otto er et nesehorn", så vet du jo hva som er greia hos Ole Lund Kirkegaard. Hvis du vil ha eksempler på litt mer følsomme gutter og litt tøffere jenter, sjekk Klaus Hagerup sine bøker. Jeg har ikke lest noen av bøkene til Hilde Hagerup, men tror hun muligens har litt tøffe jenter i sine bøker. Hvis du kan bruke internasjonale bøker, ta en tur til http://community.livejournal.com/readplease/ Et eget forum for bøker. Det nevnes stadig chic-lit og Young Adult bøker.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 Takk for fine svar! Men jeg skal skrive en nordisk-oppgave, så bøkene må nesten ha nordisk forfatter... Ikke lett, det her. Underbygger jo egentlig teorien min om at guttebøkene er mer morsomme. Maria Gripe-bøkene er vel ikke så morsomme, er de det? Jeg husker de som ganske alvorlige og triste selv...
Gjest Eir Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Den svenske forfatteren Katarina Mazetti har skrevet noen ungdomsbøker som er veldig humoristiske og har mye selvironi, selv om de omhandler alvorlige tema. "Det er slutt mellom gud og meg" og "Det er slutt mellom rødhette og ulven" er vel de to som har kommet ut på norsk. Bøkene til Lise Blomquist synes jeg også stiller litt i samme klasse, "Blåveispiken", "Rødglødende" og "Hvit heks". Disse bøkene handler om ungdommer av begge kjønn, men har inntrykk av at de er skrevet mest for jenter. Jeg vet at jeg har lest flere også, men kommer ikke på mer i farta, så jeg foreslår at du stikker innom biblioteket og spør de som jobber der. I tillegg kan du kikke på utvalget i ungdomshylla, og lese på noen baksider, det vil jo også gi ett visst inntrykk av hva som dominerer.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Hva med å prøve barnebok.no? Her kan du søke med flere kriterier. Foreningen Les og txt-aksjonens nettsider kan vel også ha noen tips.
mumrik Skrevet 18. oktober 2006 #12 Skrevet 18. oktober 2006 Noen som vet om morsomme og selvironiske bøker a la Bridget Jones for tenåringsjenter? Kommer selv bare på bøkene om Barbro i "Hemmelig", "Superhemmelig" og "Bladene brenner" av Barbro Lindgren... ← Hei! Gå på biblioteket og spør! Nå er du så heldig å få svar fra en bibliotekar (som er meg), og jeg kan foreslå disse titlene for deg: Jaqueline Wilson: Guttegærne jenter (første i serie) Ann Brashares: En jeans og fire jenter (første i serie) Cecil VonZiegesar: Gossip girl (serie) Katarina von Bredow: Sinnssykt forelsket Litt alvorligere temaer: Unni Lindell: Sugemerket Unni Lindell:Anne+Didrik=Baby Gå på biblioteket for å få flere tips! Evnt sjekk ut: www.barnebokkritikk.no og www.barnebok.no Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå