Gå til innhold

Katt i borretslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

En veldig god venn av meg bor i et borettslag hvor det står at dyrehold er forbudt. Jeg mener for en stund siden at det finnes unntak hvis det f.eks ikke var til ulempe for andre som bodde der.

Er det noen som har peiling på dette eller vært borte i dette selv. Han har nemlig veldig lyst på katt og jeg tror det ville hjulpet veldig på humøret hans ettersom han sliter litt med seg selv. Gjøres det ikke noen ganger unntak for slike ting?

Blir veldig takknemlig om noen kan svare meg på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les svaret mitt i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=227328&hl=

I praksis kan ikke ett borettslag forby dyrehold, annet enn når det kan dokumenteres at dyreholdet er til vesentlig ulempe for de andre beboerne. Og dersom han skaffer seg en innekatt er dette i praksis umulig for dem å klage på, så da anbefaler jeg det. (Og dersom han skal ha innekatt anbefaler jeg også at han skafer seg to stykker, så de har selskap i hverandre.)

Skrevet

I vår borettalag er det også forbudt med dyr. Men det er uskrevet regel at hvis du skaffer deg hund eller katt så holder det å sendte skriftlig beskjed om dette til styret hvor du sier at du tar full ansvar for dyret og at den ikke vil være for sjenanse for andre. Så holder det.

Skrevet
En veldig god venn av meg bor i et borettslag hvor det står at dyrehold er forbudt. Jeg mener for en stund siden at det finnes unntak hvis det f.eks ikke var til ulempe for andre som bodde der.

Er det noen som har peiling på dette eller vært borte i dette selv. Han har nemlig veldig lyst på katt og jeg tror det ville hjulpet veldig på humøret hans ettersom han sliter litt med seg selv. Gjøres det ikke noen ganger unntak for slike ting?

Blir veldig takknemlig om noen kan svare meg på dette  :)

man kan ha innekatt,men da skal katten være inne. En katt lystrer ikke, den går sine egne veier, så det er klart en ulempe for andre beboere.De tisser og den stinker. Så de kan nekte deg katten. Forlange den fjernet fra leiligheten om d velger å trosse regelen.

Skrevet

Jeg lurte også på dette da jeg ønsket å få katt. Vi fikk beskjed om at det er endringer i reglene i forhold til dette, da det før var helt forbudt, var det nå greit om du skrev skriftlig søknad til de som bor i samme oppgang som deg, og spurte om det var greit. Jeg hadde katten i utgangspunktet inne, og skrev og det i søknaden, men han har fått gå ut etterhvert, men det ba jeg ikke om tillatelse til da naboen gjorde det samme:) (bor i 1 etasje, så han hopper ut vinduet. :ler: )

Skrevet

Jeg kan da faktisk ikke skrive søknad til de rundt han siden det faktisk ikke bor noen rundt han enda, de driver og bygger enda..

Men jeg skal prøve og sende en søknad og sjekke hva de sier.. Tusen takk for hjelpa hvertfall :)

Skrevet

Jeg var litt involvert i styret der jeg bodde før, og da fikk vi beskjed om at de måtte ha veldig god grunn til å nekte deg dyr. Tror det var verre før.

Skrevet

I teorien er det vel ikke lov å nekte dyreholde så lenge naboene signerer på at det ikke er til sjenanse for dem. (Anbefaler at kompisen din snakker med de nye naboene og gjerne får underskrift fra dem på at en innekatt ikke vil plage dem, og så legge dette ved søknaden til styret i borettslaget før han kjøper katt.)

I praksis er det ikke alltid så enkelt. I borettslaget mitt er det i utgangspunktet ikke lov med dyr. Et par som bor der har nå skaffet seg hund, de har fått underskrift fra alle naboene på at det er greit og den ene har til og med legeerklæring på at det er bra for h*n med hund. (Antar det gjelder sosial angst eller noe i den duren.) Styret i borettslaget nekter likevel hundehold. :forvirret: Antar det ender med rettsak...

Skrevet

Vi måtte omplassere katten vår da vi flyttet i borettslag, fordi hun var utekatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...