Gå til innhold

Rideskole

Anbefalte innlegg

Gjest Vintilla
Skrevet

Har ei 12 år gammel jente som veldig gjerne vil begynne å ri (ikke noe sjokk akkurat :ler: ). Jeg har ikke noe kunnskaper om hest og rideskoler, men vet om flere steder her vi bor som kan være aktuelle. Det jeg lurer på er hva man trenger av utstyr. Må man ha egen hjelm? Må man ha ridestøvler, eller hva kan man ha på bena? Noen spesielle råd angående klær? Olabukse? Som dere skjønner er jeg helt "utafor" når det gjelder hest! ;) Vet ikke helt om spørsmålet passer her inne eller under "kjæledyr" eller "hus,hage og hobby" men prøver meg.

Tar i mot alle gode tips og råd med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelm er et must, eller holder det med joggebukse/olabukse og gummistøvler i begynnelsen. Ingen vits i å kjøpe ridestøvler og ridebukse før dere vet om det slår an (men det gjør det jo sannsynligvis ;)).

Skrevet

Forresten, ridehansker kan være en ide - koster fra 20,- og oppover.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Bruk litt tid på å finne en bra rideskole, som er autorisert av Norges Rytterforbund. Rideskolen vil også være behjelpelig med spørsmålene dine. Dra gjerne ut begge to og besøk flere før dere bestemmer dere, finn en som virker seriøs og tar trygghet på alvor.

Det er vanlig at rideskoler låner ut hjelmer de første gangene, men det anbefalles å ha egen hjelm fordi de er sikrere. Rideskolehjelmer er ofte gamle og de kan ha blitt utsatt for fall, noe som gjør hjelmen mindre sikker skulle ulykken vær ute.

Sko med hæl er viktig, kanskje dere har noen goretex-aktige vintersko med hæl, som ikke er for klumpere som kan brukes? Kan også bruke støvler, men det kan gnage en del. Hvis ridning faller i smak hadde jeg kjøpt ridestøvletter ("stallsko") og eventuent leggchaps (ikke sånne typiske ridestøvler i gummi, det er ikke noe særlig godt å ri med)

Prøv finn bukser uten søm på innsiden av rompa/året/legget, for det gnager. Ellers er ikke ridebukser til barn spesielt dyrt. Skjekk f.eks ut www.hooks.no for eksempler på rideutstyr.

Noe annet jeg ville hatt er hansker, det er lett å få gnagsår mellom fingerene, og dessuten fryser man lett på fingerene når man rir. For barn er de med gummiknotter inni hånda fine.

Sikkerhetsvest er mer og mer vanlig, og en fin ekstra forsikring hvis jenta skulle dette av (noe som er fort gjort i begynnelsen) Disse er litt dyre, så jeg vile spurt om det går an å låne ved rideskolen.

Lykke til :) Hest er best!

Gjest Vintilla
Skrevet

Tusen takk for raskt svar! Ja, hjelm må man ha, men jeg tenkte kanskje det ble lånt ut? Ellers så får vi kjøpe. Vet du pris på dette? Søder'n, jeg får jo lyst til å ri selv, kanskje mor skal hive seg på hesteryggen? :icon_lol:

Skrevet

Hjelm finnes jo i mange prisklasser, men det viktigste er at den er godkjent (CE-godkjent?).

Billig rideutstyr finner du blant annet på www.horze.no og www.borjes-tingsryd.se

Gjest Vintilla
Skrevet

Så greie dere er! Tusen takk for tips og linker! :) (Nå er det ei som blir ivrig når hun kommer hjem fra skolen! :) )

Skrevet
(Nå er det ei som blir ivrig når hun kommer hjem fra skolen! :) )

Det kan jeg tenke meg - husker godt hvor vanvittig glad jeg var den gangen jeg fikk begynne å ri. ;)

Skrevet

De aller fleste rideskoler låner ut hjelmer gratis. Så jeg ville kanskje ventet litt med å kjøpe hjelm selv. Hansker er godt å ha, billige ridevanter koster ikke mange kronene, men utgjør stor forskjell. Det er kaldt å ri uten hansker/vanter om høsten og vinteren, og med vanlige vanter er det vanskelig å holde et godt tak i tøylene.

Støvlene bør ha litt hel (1-2 cm) og helst ikke veldig mye mønster, da det kan føre til at foten setter seg fast i stigbøylen. Har man ikke hel på støvelen risikerer man at små føtter sklir gjennom stigbøylen, og det kan bli skummelt! Som oftest går det greit med gummistøvler eller fjellstøvler til å begynne med.

Hvis du vil kan du gjerne sende meg en PM med omtrent hvor du bor, så kan jeg sikkert tipse deg om en god rideskole. :)

Gjest Vintilla
Skrevet

Hei igjen! Vi bor i Vestfold, nær Holmestrand! :) Har hørt om Langeteig (?) i Holmestrand og Lefdal ved Tønsberg. Åpen for tips her også!

Skrevet

Jeg ville kjøpt ordentlig fottøy først og fremst. Gummistøvler, cherox og joggesko er farlig å ri med. Du får kjøpt ganske billige plast-ridestøvler, men jeg tror jeg heller ville kjøpt et par forede ridesko (sånne som ser ut som vintersko) så hun holder seg varm på bena. Disse kan jo brukes til annet også.

Skulle jeg investert i noe mer, ville jeg prioritert sikkerhetsvest. Hjelm har de fleste rideskoler til utlåns ;)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet (endret)
Du får kjøpt ganske billige plast-ridestøvler, men jeg tror jeg heller ville kjøpt et par forede ridesko (sånne som ser ut som vintersko) så hun holder seg varm på bena. Disse kan jo brukes til annet også.

:Nikke:

Noe ala http://skoies.no/shop.asp?p=1016454 (Mountain Horse har mye bra sko)

Gode og varme og kan brukes ellers også. :) Kjenner mange som bruker stallsko som fjellsko/vintersko.

Endret av Norwegian Blue
Skrevet

Dersom du er i Oslo en gang i blant, kan du ta en tur til XXL. De har begynt å ta inn en der hesteutstyr. Antar at det kanskje er litt billigere der enn i vanlige dyrebutikker.

Anbefaler at du kjøper hjelp til henne.

Skrevet
Jeg ville kjøpt ordentlig fottøy først og fremst. Gummistøvler, cherox og joggesko er farlig å ri med. Du får kjøpt ganske billige plast-ridestøvler, men jeg tror jeg heller ville kjøpt et par forede ridesko (sånne som ser ut som vintersko) så hun holder seg varm på bena. Disse kan jo brukes til annet også.

Skulle jeg investert i noe mer, ville jeg prioritert sikkerhetsvest. Hjelm har de fleste rideskoler til utlåns  ;)

I førsteomgang ville jeg ikke kjøpt annet enn hansker til henne, og så sett om dette var noe hun kom til å fortsette med. Hansker koster neste ingen ting, og er veldig kjekt å ha for å få godt grep på tøylene.

Hjelm synes jeg er viktig at man har selv, da hjelmene rideskolene har sikkert har fått mange støt/tatt i mot mange fall. Da er ikke fullt så effektive lenger. Det er også greit å ha sin egen hjelm så er man sikker på at man slipper å få en unge full av lus hjem fra rideskolen.

De fleste barn har vinterstøvler eller lignende som kan brukes frem til hun får mer utstyr. Hvem vet, kanskje hun går lei etter to timer? Sikkerhetsvest ville jeg først og fremst kjøpt hvis hun skal begynne med sprangridning etter hvert. På de første kursene går det såpass rolig for seg at man ikke skulle behøve å ha sikkerhetsvest.

Skrevet
Hei igjen! Vi bor i Vestfold, nær Holmestrand! :)  Har hørt om Langeteig (?) i Holmestrand og Lefdal ved Tønsberg. Åpen for tips her også!

lefdal har ihvertfall et svært godt rykte på seg :)

Gjest Vintilla
Skrevet

Hei igjen dere! Takk igjen for mange svar! Jeg har sjekket med Langeteig og de låner ut hjelmer. (Men jeg må si jeg er litt skeptisk, både pga at de kan være skadet og pga lusefaren :eeeh:, så det kan hende jeg kjøper hjelm). Vi skal iallefall kjøpe hansker, starter med vanlige støvler og så får vi se etterhvert hvordan denne rytterkarrieren utvikler seg! Takk igjen for masse fine svar, masse hestedamer her! :)

Skrevet

Datteren min går på ridekurs. Hun har egen hjelm, støvler og sikkerhetsvest. Og flere par ridehansker. Ridebukse også.

Ridebukse kjøpte jeg faktisk på ellos til henne, foret i rumpa og grei pris.

Tenkte bare å si at julen er en ypperlig anledning til å få nytt utstyr. Da kan man jo ønske seg de litt dyrere tingene.

Og om dere er i sverige innimellom er dyrebutikken på Nordby kjøpesenter ganske gode på utstyr, massevis å velge mellom der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...