Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å ta med mine to barn til syden neste sommer og barna trenger da pass. Jeg vet at mor og far må signere for å få utstedt pass men kan han nekte? Han gjør hva han kan for å stikke denne typer kjepper i hjulene for meg og kan han trenere saken om barna får nye pass?

Hva om han nekter å signere? Hvilke rettigheter har jeg da?

Vi har delt omsorg og det er overhodet ikke snakk om at jeg ikke kommer tilbake med de.

Noen med liknende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Kan du ikke få skrevet på barna i ditt pass da? Jeg fikk ihvertfall ikke eget pass før jeg reiste utenlands uten pappa eller mamma for første gang

Skrevet

Hvis han nekter å signere, kan politiet be ham om å komme med en god grunn for at han nekter. Hvis han ikke klarer å komme med noen slik god grunn (og det høres det ikke ut som at han gjør), vil du få pass uten hans underskrift.

Med andre ord, det ordner seg, men det kan ta litt ekstra tid, så hvis du tror det blir et problem, er det best å starte tidlig.

Skrevet

Uff, ekkelt når det blir sånn altså, ok, da skal jeg begynne rett over jul, ferien er jo som kjent på sommeren så da har jeg tiden på meg.

Skrevet
Kan du ikke få skrevet på barna i ditt pass da? Jeg fikk ihvertfall ikke eget pass før jeg reiste utenlands uten pappa eller mamma for første gang

det er ikke slik lenger, alle må ha hvert sitt pass, selv spebarn...

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
det er ikke slik lenger, alle må ha hvert sitt pass, selv spebarn...

Ah, lever i fortiden jeg. Men så stress. Må jo bytte pass hele tiden da vel, unger vokser og forandrerer seg jo. Gå an. :riste:

Skrevet

Men er det ikke slik at man uansett må ha den andre foreldrens samtykke til å ta med barna ut av landet uansett? Så lenge man har delt foredlreansvar?

Skrevet
Men er det ikke slik at man uansett må ha den andre foreldrens samtykke til å ta med barna ut av landet uansett? Så lenge man har delt foredlreansvar?

Nei. Man må ha samtykke til pass, men ikke til "stuttare utenlandsferd", som det heter. Den som ikke har foreldreansvar, må derimot ha samtykke fra den andre.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html#41

Skrevet

Noen med liknende erfaringer?

Jepp det har jeg!!!! og vi menn har ingen rettigheter når det er samlivsbrudd/skilsmisse........... har kjempet snart 2år for at mine barn skal ha et bra forhold til oss begge..... kan jo komme med et spørsmål hvorfor tror dere kvinner at dere skal få både i pose og sekk?????????

Så til spørsmålet ditt. det samme skjedde meg og jeg nektet ikke å skrive under men hun som er mor til mine barn fikk det til at jeg ikke ville skrive under så jeg fikk et brev fra politiet om atr jeg hadde bare med å møte opp å skriv under vis ikke fikk hun pass på barna uansett!!!!! da svarte jeg bare at det hva jo bare å la barna få pass og jeg sa jo at jeg ikke forstod hvorfor de måtte lage et helvetes problem av det så hvorfor de kontaktet meg er jeg litt usikker på fordi at barna har rett til å få pass uanset om det er bare den ene av foreldrene som vil at de skal ha det.... den ene loven slår den andre.......... hm.....

Så jeg gleder meg til jeg skal nedover til politiet å få pass på barna mine, jeg orker ikke å ta kontakt med mora sier bare at hun ikke vil skrive under...men da blir det vell en annen tone på de som resten av rettighetene til barna... ALT FOR MOR!!!!!!!!!!! fy f... assa......

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Har ei venninne som hadde samme problemet med sin ex. Men etter kontakt med advokat som fortalte at far måtte levere en melding om "mulig kidnapping av barnet" fikk pipa en annen lyd...

Men for å være praktisk... Det du trenger er en underskrift av den andre parten på et "samtykke-sjema" (dette får du hos politiet), samt en kopi av fars legitimasjon, signert og datert (er regler for hvor gammelt dette kan være)...

Endret av prestekrage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...