Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er på mitt 3 år juss, men flyttet hjemmefra. har ikke bruk for pengene for å overleve. men tenkte kanskje det var dumt å gå glipp av dem også...

jeg tenkte å opprette en konto, sperra, søke om lån, og sette alt rett inn på konto. så når jeg består eksamen så betaler jeg tilbake lånet med engang (kan det betales tilbake med engang etter første eksamen til våren?) også tar eg ut det som har blitt stipende og bruker disse pengene.

skulle jeg være så uheldig å stryke betaler jeg bare alt rett inn med engang!

men så lurer jeg på, er det noe skjulte ting bak her..kan vel ikke være så enkelt. det lille jeg fant var at man ikke kunne tjene mer enn 113000 i året. vel i fra januar til n¨har jeg tjent 85000 kroner. regner de året åp den måten eller fra dette smester mot neste? keg vet jo ikke hva jeg vil tjene i løpet av neste år!!!!!

råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du tjener for mye, trekkes det fra stipendet så det lønner seg å ta fri resten av året, evt spørre om arb.giver kan betale ut lønnen for de siste mnd neste år. Hvis jeg husker riktig trekkes det 50øre av stipendet for hver krone du tjener over beløpet du max kan tjene.

La lånet og stipendet stå på høyrentekonto hele tiden mens du studerer! Du vil da tjene opp godt med renter.

Når du er ferdig med å studere kan du betale ned studielånet og sitte igjen med renter+stipend som sikekrt blir en god slump, men jeg anbefaler å la studielånet stå og heller bruke pengene til å betale ned huslån.

Maaange grunner til det: ved helt eller delevis uførhet vil deler eller hele studiegjelden bli slettet, du kan slippe renter ved sykdom, graviditet, yttligere studier o.s.v, du kan få noen betalingsutsettelser uten å begrunne det, gjelden slettes om du skulle dø o.s.v.

Kort fortalt er studielånet det mest gunstige lånet du noen gang vil få! Utnytt det! Betal heller raskt ned lånene som er mest ugunstige, deretter studielånet!

Skrevet

Jeg tok opp studielån mens jeg studerte, med planer om å betale tilbake som du også tenker.

Endte istedet med å kjøpe bil og bruke det som egenkapital i leilighet. (Fikk noen kommentarer fra mine besteforeldre om å bruke studilån til bil, helt til jeg spurte om de syntes det var mer fornuftig med et dyrt billån. Da fikk pipa en annen låt...) Et veldig rimelig lån iforhold til andre lån. :)

Så vil anbefale deg å ta opp lånet, så ser du selv hvilken situasjon du er i når du er ferdig studert om det er mest fornuftig å betale inn eller ikke.

Skrevet

nei jeg skal ikke bruke det i det hele tatt.

jeg bor hos kjæresten min, har har huslån. jeg har bil og ingen planer om å bruke det. skal kun stå på konto for at jeg skal "vinne" stipendet"

men hvordan er tilbakebetalingsreglene? må kanskje lese litt selv. men om det er noe man burdte være obs på?

Skrevet

det går ann å bare søke stipend hos lånekassa. da slipper du jo stress med tilbakebetaling av lånet (virker jo ikke som du trenger det). jeg vet ikke hvor mye renter man får ved å spare lånet inne på konto.

Skrevet

Jeg har tenkt å gjøre det samme, og tror ikke det er noen ulemper, men skal følge med på om det dukker opp noen.

For deg vil det kunne være gunstig å ha lånet som egenkapital til bolig etterhvert også. For du vil vel eie på lengre sikt, enten eget eller kjøpe deg inn hos kjæresten?

Skrevet

Det er ingen ulemper med å ta opp studielån og betale det tilbake etter endte studier. Du får jo stipendet samt de opptjente rentene. Alle som har muligheten burde gjøre det, du taper absolutt ingenting på det.

I tillegg er det jo, som en over her sa, greit å bruke lånet på egenkapital til bolig o.l. Det er som vi alle vet et veldig gunstig lån i forhold til de fleste vanlige boliglån.

Skrevet

kan det ikke betales tilbake etter endt semester? må man vente i alle årene for å bli fullstendig ferdig?

Skrevet

Du kan betale tilbake etter at semesteret er ferdig, du kan faktisk betale når du selv føler for det (ja, utenom at du må betale ved forfall dersom man har vanlig nedbetaling). Når du er ferdig med utdanningen din begynner rentene å løpe med en gang, så skal man betale ned bør man gjøre det raskt. Dersom du skulle være uheldig å stryke slik at du må ta et semester på nytt kan du likevel ha rett til støtte fra lånekassen. Du har lov til å være inntil et år forsinket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...