Gjest gjesta Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Sambo og jeg skal vært barnevakt for onkel-ungen til sambo fra onsdag til fredag. Gutten er 14 år. Når er det rimelig at han legger seg om kvelden når han skal opp på skole dagen etter? Gutten er litt bortskjemt, så tipper han vil sitte opp helt til vi går å legger oss, noe som ikke er aktuelt! Så når kan vi sende han i seng uten at det er urimelig?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Hadde han vært mitt barn hadde han vært i seng mellom 21.30 og 22.00, men nå vet jeg at jeg er temmelig streng da... Hør med foreldrene om hvilken leggetid de praktiserer, og så følger dere den.
miow Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Du kan jo høre med foreldrene hans først, og si at det ikke er aktuelt at han blir oppe lengre enn dere. Det skjønner han vel sikkert selv også, når han ikke skal være hjemme hos seg selv? Eller? Når jeg var fjorten la jeg meg i 10-tida tror jeg. Frivillig, for jeg har alltid elsket å sove
Gjest Gjest1 Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 min søster legger seg rundt halv elleve
Mrs. K Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Vår 14-åring legger seg senest 23. Hvorfor kan han ikke sitte oppe sammen med dere hele kvelden, når det bare er for 2 kvelder?
Gjest gjesta Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Vår 14-åring legger seg senest 23. Hvorfor kan han ikke sitte oppe sammen med dere hele kvelden, når det bare er for 2 kvelder? ← Er egentlig synd å si det, men saken er at verken jeg eller sambo syns noe særlig om denne gutten. Han er bortskjemt, masete og frekk... Hadde det ikke vært for at det er søsteren til sambo sin unge hadde vi aldri giddet å sitte barnevakt. Det "rare" er jo at gutten syns det er gøy å være hos oss...
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 En 14-åring er gammel nok til å legge seg selv når han vil. Det at du ikke synes noe om gutten er ingen grunn for at han skal måtte legge seg når det passer deg. Hvordan hadde du reagert om noen fortalte deg når du måtte legge deg om du var på besøk? Synes det er bedre om dere ikke tar i mot ham i det hele tatt om det er slik fatt. En 14-åring trenger ikke barnevakt.
Gjest gjesta Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 En 14-åring er gammel nok til å legge seg selv når han vil. Det at du ikke synes noe om gutten er ingen grunn for at han skal måtte legge seg når det passer deg. Hvordan hadde du reagert om noen fortalte deg når du måtte legge deg om du var på besøk? Synes det er bedre om dere ikke tar i mot ham i det hele tatt om det er slik fatt. En 14-åring trenger ikke barnevakt. ← I følge han selv gjør han det Takk for svar, alle sammen! Får se hva det blir til. Forhåpentlig blir han trøtt tidlig, og går å legger seg av seg selv
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Enig i at en fjortenåring ikke trenger barnevakt. Min datter på 14 klarer seg godt ei natt eller to alene. Hun legger seg som regel samtidig som oss, mellom halv elleve og elleve. Hva skal det bli til av dagens ungdom hvis de aldri skal lære seg å ta noe som helst ansvar. Jeg synes ikke du kan kommandere gutten til å legge seg kl 21.30. Han er jo ikke lenger noe lite barn.
Gjest niomi Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg ble jaget i seng senest 10 i den alderen, jeg. Rett og slett slik at mamma og pappa skulle få litt voksen-tid. Etter at jeg begynte på VGS var jeg oppe til halv 11. Men da måtte jeg legge meg hvis jeg skulle ha en sjanse til å komme meg opp igjen på skola dagen etter.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 En 14-åring er gammel nok til å legge seg selv når han vil. Det at du ikke synes noe om gutten er ingen grunn for at han skal måtte legge seg når det passer deg. Hvordan hadde du reagert om noen fortalte deg når du måtte legge deg om du var på besøk? Synes det er bedre om dere ikke tar i mot ham i det hele tatt om det er slik fatt. En 14-åring trenger ikke barnevakt. ← Hvis du mener at en 14-åring er gammel nok til å legge seg når h*n selv vil, hvorfor er det da så mange ungdommer som får så alt for lite søvn? Her er en artikkel om tema, her er en annen..., og en tredje her,og en fjerde her. Jeg kan fortsette i det uendelige for å finne fler artkler om det samme, nå tok jeg bare de fire første som dukket opp. At han ikke behøver barnevakt er en ting, det er jeg forsåvidt enig i, men det å ikke sette grenser for en 14 åring (leggetid) kan være temmelig uansvarlig. Det kommer så klart an på undommen selv, er h*n voksen nok til å forstå betydningen av nok søvn, eller synes h*n bare det er greit å være lenge oppe uten å tenke på konsekvensene? Tilhører h*n den siste gruppen, ja så er "leggetid" klart på sin plass!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #12 Skrevet 10. oktober 2006 Er egentlig synd å si det, men saken er at verken jeg eller sambo syns noe særlig om denne gutten. Han er bortskjemt, masete og frekk... Hadde det ikke vært for at det er søsteren til sambo sin unge hadde vi aldri giddet å sitte barnevakt. Det "rare" er jo at gutten syns det er gøy å være hos oss... ← Hvorfor har dere sagt ja til å ha ham hjemme da, hvis dere har problemer med å tilbringe to kvelder sammen med ham? Fjortenåringer er generelt temmelig uspiselige, men dere han vel leie en film og spise noe godt? Og hvorfor ikke spørre mora når han pleier å legge seg, i stedet for å spørre vilt fremmede her inne?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #13 Skrevet 11. oktober 2006 Send ham til sengs kl 10 med argumentet at barn legger seg til 10 på skolekvelder i deres hus. Da kanskje han ikke synes det er så kult å komme til dere også, så han er hjemme alene neste gang ← Fy så slemt.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #14 Skrevet 11. oktober 2006 Send ham til sengs kl 10 med argumentet at barn legger seg til 10 på skolekvelder i deres hus. Da kanskje han ikke synes det er så kult å komme til dere også, så han er hjemme alene neste gang En 14-åring har forøvrig godt av å smake litt på ansvar for seg selv også.
Gjest Fliss Skrevet 11. oktober 2006 #15 Skrevet 11. oktober 2006 Send ham til sengs kl 10 med argumentet at barn legger seg til 10 på skolekvelder i deres hus. Da kanskje han ikke synes det er så kult å komme til dere også, så han er hjemme alene neste gang En 14-åring har forøvrig godt av å smake litt på ansvar for seg selv også. ← Hvorfor ikke heller være stolt av at gutten liker seg hos dere? Med holdninger som dette så fortjener man ikke guttens selskap i det hele tatt. Jeg har selv en 15-åring hjemme og synes ikke han er uspiselig i det hele tatt. Men det er kanskje fordi jeg behandler ham som en ansvarlig ungdom og ikke som en unge. Mitt råd er å kose dere med gutten når han er hos dere. Lei film eller sitt og se på TV sammen - lag noe god mat og ha det kjekt sammen. La ham være oppe så lenge dere er oppe - det er ikke snakk om hele livet - det er snakk om to kvelder. Min søster og svigerinne elsker å ha sønnene mine på overnatting og har i alle år invitert dem hjem uten at noen ber om det. For folk flest er det en berikelse å få delta i oppveksten til nieser og nevøer - det er noe man setter pris på og noe som man garantert vil ha mye glede av senere i livet.
Helen Skrevet 11. oktober 2006 #16 Skrevet 11. oktober 2006 En 14-åring er gammel nok til å legge seg selv når han vil. Det at du ikke synes noe om gutten er ingen grunn for at han skal måtte legge seg når det passer deg. Hvordan hadde du reagert om noen fortalte deg når du måtte legge deg om du var på besøk? Synes det er bedre om dere ikke tar i mot ham i det hele tatt om det er slik fatt. En 14-åring trenger ikke barnevakt. ← En 14-åring er IKKE gammel nok til å legge seg når h*n selv vil. Nesten alle ville da vært oppe til langt på natt og vært stuptrøtt om morran. Husker da selv da jeg var på den alderen Min datter er 14, snart 15 år, hun legger seg ca 22.00 når hun skal på skolen, noen ganger blir det litt senere pga av at hun skal se ferdig et program på tv ol. men da er hun så sur og grinete dagen etter så det er ille å være i samme hus som henne. I helgene bestemmer hun mer eller mindre selv, men innen kl 23.00-23.30 er hun som regel i seng, på fredager litt senere da klubben ikke slutter før 23.30. Hun trenger mye søvn, sover til kl er mellom 11.00 og 12.00 i helgene. Jeg er enig i at en 14 åring ikke trenger barnevakt, men jeg ville ikke ha reist i fra min datter uten at hun hadde noen å være hos eller noen som var hos henne, er greit at hun ikke er alene selv om hun ikke trenger å passes på.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #17 Skrevet 11. oktober 2006 Hvorfor ikke heller være stolt av at gutten liker seg hos dere? Med holdninger som dette så fortjener man ikke guttens selskap i det hele tatt. Jeg har selv en 15-åring hjemme og synes ikke han er uspiselig i det hele tatt. Men det er kanskje fordi jeg behandler ham som en ansvarlig ungdom og ikke som en unge. Mitt råd er å kose dere med gutten når han er hos dere. Lei film eller sitt og se på TV sammen - lag noe god mat og ha det kjekt sammen. La ham være oppe så lenge dere er oppe - det er ikke snakk om hele livet - det er snakk om to kvelder. Min søster og svigerinne elsker å ha sønnene mine på overnatting og har i alle år invitert dem hjem uten at noen ber om det. For folk flest er det en berikelse å få delta i oppveksten til nieser og nevøer - det er noe man setter pris på og noe som man garantert vil ha mye glede av senere i livet. ← så enig, så enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå