Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Vi har fått takst på leiligheten vår, men er uenige i veditaksten. Er det mulig å klage på en takst? Hvordan gjør en det i så fall? Eller er eneste muligheten vår å hyre inn en annen takstmann (og måtte bla opp et par tusenlapper i honorar til han og)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok få inn en ny takstmann og betale full pris for ham. Takstmenn lar seg sjelden diktere av selgere eller meglere i motsetning til hva mange tror. Men hvorfor vil du at takstmannen skal sette pris da? Du kan få tilstandsrapport uten antatt verdi (takstmenn tenderer mer mot teknisk verdi enn markedsverdi i noen tilfeller), og så la megler gjøre verdivurderingen...

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Takk for svar, Sissan. Jeg har ikke hatt noen forventning om å kunne diktere taktmannen, men taksten vi har fått er uforholdsmessig høy i forhold til taksten på tilsvarende leiligheter i blokka som er solgt i det siste. Og siden vi skal kjøpe (skal kjøpe ut en halvpart), ikke selge, så ønsker vi en takst som er i tråd med det vi ser på tilsvarende leigheter i markedet - verken mer eller mindre.

Men Sissan, "tilstandsrapport uten antatt verdi" - hva er det, og hvem gjør dette? Vi har nemlig prøvd å få vedivurdering fra to forskjellige meglere, og disse spriker veldig. Dermed tenkte vi at en takst var en litt tryggere og grundigere måte å få fastsatt vedien på.

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Tilstandsrapport beskriver eiendommen og evt. feil og mangler uten å sette noen prisantydning. Så da er det ikke det dere skal ha, siden dere ikke skal selge. For selgere gir den en god beskrivelse av boligen uten at en takstmann som kanskje ikke har fått med seg prisstigningen i år på 16% setter den for lavt.

Hvor stort er spriket mellom de to meglerne da? De skal helst ikke avvike mer enn +/-10%. Og har meglerne visst hvorfor dere har bedt om vurderingen? Meglerne har verktøy som kan se på siste omsetninger i området. Er det mange av dem, dvs. er det omsatt mye i blokka/området rundt blokka i år? I tilfelle bør dere se på tinglysningene der og regne et snitt.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Takk igjen for godt svar, Sissan. Det er omsatt en god håndfull leiligheter i gården i år, og prisen på disse har vært varierende, men takstene har ikke sprikt så mye. Hvor finner jeg tinglysningene på disse? Tinglyses forresten aksjeleiligheter?

Skrevet

Tør ikke svare helt sikkert, men jeg tror det er bare borettslagsleiligheter som ikke tinglyses. Vet du om du skal betale dok.avgift når du kjøper deg inn? Skal du det, tinglyses eiendommen :)

Enhver eiendomsmegler kan hjelpe deg med tinglyste eiendommer, ellers er det vel sorenskriveren du må henvende deg til. Da får du salgssum, ikke verditakst.

Nå vet ikke jeg grunnlaget for at du skal kjøpe halvpart, men det riktigste er vel å sammenligne med reelle salgssummer? Takstene skal jo helst stemme med riktig verdi da. Og riktig verdi (med mindre du kjøper deg inn hos samboer e.l.) er vel markedsverdi.

Da jeg kjøpte meg inn i halvparten av mannens hus, kjøpte jeg på prisen han hadde kjøpt på 5 år tidligere. Han tapte ikke på det, jeg tjente mye på det. Vi hadde en toårsklausul i forhold til gevinst ved evt. salg, men så jevner det seg jo ut. (men vet ikke om det er slik for deg da - er det arvinger eller slekt med i bildet blir det helt annerledes)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Jeg tror at aksjeleiligheter blir som borettslag i dette henseende, og vi betalte ingen dok.avgift ved kjøp. Så da faller muligheten for å sjekke tinglysninger bort.

Hvor er det mulig å finne ut den generelle prisstigningen på leiligheter? Hvis vi kunne funnet ut prisstigningen fra nov 06 til nå, så kan vi jo bare legge dette til det vi kjøpte for, så har vi strengt tatt dagens markedsverdi. Har du tips til hvor jeg kan sjekke dette?

Edit: Fant denne boligpriskalkulatoren som bygger på statistikken som utgis av NEF (Eiendomsmeglerforbundet) og EFF (Eiendomsmeglerforetakenes forening). Den gir en viss pekepinn og kan faktisk være et godt utgangspunkt for prisdiskusjonen vår.

Takk for hjelpen, Sissan :)

Endret av Dalwhinnie
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har fått en takst som jeg mener er noe lav i forhold til hva andre leiligheter i området mitt har ligget på.

Takstmannen ble ordnet via megler, og om takstmannen setter taksten noe lavt, så er det jo lettere for megler å nå sin provisjon...

Har lyst å få ny takst på leilighet av en helt uavhengig takstmann. Hvordan får jeg tak i takstmann, og hvordan vet jeg at han er uavhengig?

Skrevet

"Nå sin provisjon"?

Har du avtale om at megler kun skal få penger dersom han selger over takst?

Dersom du skal ha ny takstmann uten innblanding fra megler kontakter du bare forbundet. Søk på Gule Sider, så finner du nok noen. Du står fritt til å bruke den taksten du vil, men vær obs på at du må opplyse om alle vesentlige ting. Eks om takstmann 1 finner fukt, kan du ikke la vær å opplyse om det ved å "gjemme" deg bak at takstmann 2 ikke fant det.

Har du skrevet under med megler? Hvis du ikke har det skulle det gå helt greit å avtale fastpris, eller prosentpris, men uten progresiv provisjon (dvs 10% over takst o.l).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...