Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Jenta mi på tre år klager av og til over at det er vondt i tissen. Dette skjer kanskje en eller to ganger i løpet av en dag, og så hører jeg det ikke på flere dager. I dag er det en sånn dag, bare at hun har sikkert sagt det fire ganger, i tillegg har hun feber, men hun er også forkjølet. Almenntilstanden virker bra, men hun er tett nå som hun sover. Er usikker på om hun bare er sår på tissen, hun er litt rød, eller om det er UVI. Synest det er så vanskelig med vask av underlivet når det av og til legger seg belegg på tissen. Vet at man ikke skal vaske så mye der, men av og til må jeg fjerne salverester. Hun har ikke skreket over at det er vondt i tissen. Hva gjør dere med vaskingen, dere som har jenter??? (Når hun bader blir belegget ikke borte). Vanskelig å formulere seg, og spørre om slike ting, men jeg håper det er noen med gode råd og tips. På forhånd takk!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Synes det virker som UVI, ta en tur til legen.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Bruker hun bleie enda? Det er jo uansett ikke normalt med belegg som ikke går bort når hun bader... Og jeg trodde ikke det skulle være nødvendig å bruke salver på en 3 åring. En tur til legen hørtes ikke så dumt ut nei.
La Guapa Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 Kanskje hun har fått sopp? det er ganske vanlig for bleiebarn....og vi vet alle hvor ubehagelig det kan være. J eg er også veldig utsatt for UVI. Datteren min på to synes å ha det på samme måte som meg. Vi passer på at hun drikker mye, vasker med en gang når hun har gjort seg ut (bruker bleie) for at det ikke skal komme bakterier opp i urinrøret. Passer på at hun er god og varm på beina. Hun sier ofte at det er ekkelt i "snusa". I verste fall gir vi paracet stikkpille (hvis hun gråter og har problemer med å sove) Gir masse drikke, gjerne surt (juice) da trives ikke bakteriene så godt i blæra. Det går bedre nå når vi er så oppmerksomme. Ved feber og vondt kontakter vi lege. Da kan det være at barnet må på antibiotika. Ellers kan infeksjonen ligge der selv om symptomene kommer og går.... Lykke til La Guapa
ceca Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Nå vet jeg ikke om datteren din fortsatt bruker bleie, men jenta mi hadde en del vondt slik du beskriver. Hun var plaget med UVI (urinveis-infeksjon), og vi endte opp med ultralyd av nyrene. Men ingen ting var galt. Hun var og en del sår..og dette kan føre til at det kan gjøre litt vond nedetil. Smørte henne av og til med canesten, og da forsvant mye av det. Jeg tok henne til lege, og fikk vite at dette var ganske så vanlig. Dette belegget du nevner (salverster ol), vi fikk og vite at vi kun skulle vaske "utenpå" om du forstår. Men salverester satt fortsatt litt innover. Etter et bad, dusjet vi henne nedentil, med mye, mye vann. Unngå såpe så godt du kan. Vi brukte ikke klut nedentil, da hun ofte var sår. Laktacyd såpe når vi skulle bruke såpe. Om ikke salverestene forsvant, så brukte vi en myk gassklut og tørket det vekk, veldig forsiktig. Når du smører jenta di, så smør kun "utenpå". La henne gå uten bleie /naken i perioder. "Problemet" forsvant da hun sluttet med bleie, unntatt UVI, den hadde hun innmellom. Men nå drikker hun mye, og har ikke hatt det på mange år ! Fortsatt dusjer hun seg nedentil, og det brukes ikke mye såpe. Og skal såpe brukes er det laktacyd. Håper det ordner seg ! Ceca
kitty Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Ja, ta en tur til legen. Det kan være både UVI, sopp og så små jenter kan også få bakterielle infeksjoner med andre bakterier. Det er jo veldig viktig at man utelukker UVI ol for det kan gi varige men.
tingeling Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg er vokst opp i en familie hvor alle vi jentene har vært mye plaget med UVI. For meg er følgende barnelærdom: Alltid tørke seg forfra og bakover. Alltid vaske foran først, siden bakover. Begge deler for å unngå at bakterier fra baken kommer fremover. Ikke bruke såpe, bare vann (hvis du har problemer med salverester så fungerer det fint å ta litt babyolje, uten parfyme, på en mesoft-serviett og tørke av). Aldri gå med våt bukse (skifte til tørr bikini når vi har badet), ikke sitte kalde steder. Man skal ikke dusje "inn" i skjeden, bare vaske forsiktig utenpå. Drikke masse. Tranebærjuice er veldig bra. Men var jeg deg ville jeg tatt turen til legen med en gang. UVI er skikkelig vondt, og er det sopp så er det også veldig ubehagelig. hvis hun får UVI lett kan jeg anbefale akupunktur (finnes også for barn). Jeg gikk til en som var flink og hadde spesialisert seg på kvinnesykdommer, og har ikke hatt UVI på et par år nå. Før hadde jeg det ca en gang pr måned.... Lykke til tingeling
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #9 Skrevet 11. oktober 2006 Du trenger ikke bestille time engang hos legen for å finne ut om det er UVI. Ta med en urinprøve og lever så de får sjekket henne.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. oktober 2006 #10 Skrevet 12. oktober 2006 Mi er 4, og er endel sår nedentil, det er ikke uvi, for det har vi sjekket. Og det er heller ikke sopp. Hun er rød og sår mellom kjønnsleppene, og bakover. Og det hvite som du ts snakker om, går ikke vekk under bading. Vi bruker en myk liten vaskeklut, og tørker vekk med babyolje, og smører med Locobase repair. Bedring med en gang. Mi er bleiefri, men jeg mener å ha lest at det slett ikke er uvanlig for små jenter å bli litt såre.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 når min datter sluttet med bleie,begynte hun å klage litt over at hun hadde litt vondt i tissen,jeg tok urinprøve,men det var ikke noe utslag på noe,ble anbefalt å smøre zink salve på,det virket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå