Gå til innhold

Blakk

Gjest Litt blakk nå

Anbefalte innlegg

Gjest Litt blakk nå
Skrevet

Vi har det litt slunkent i kassa frem til neste lønning som er den 20.

(vi har akkurat fått baby, og da ble siste lønning brukt opp til å kjøpe nødvendige baby ting - så økonomien er kun dårlig nå altså)

Greia er at jeg er elendig til å finne oppskrifter, og å finne på nye ting. Så det jeg er ute etter et tips til billige matretter, oppskrifter og rimelige handlelister for de neste dagene.

Hva vi har i fryseren:

- Noen grønnsaksblandinger

- Frossene Molter

- 2 kg kjøttdeig

- Grytekjøtt - okseterninger

- Kyllingfilet

- Litt svinekjøtt

- Elgkjøtt i alle varianter men denne har vært i fryseren i to år så jeg vet ikke om de er brukandes lenger :sjenert:

Hvis noen kan hjelpe meg med oppskrifter med dette som basis, og hva jeg evt trenger å kjøpe i tillegg. Jeg håper jo også på å få inn litt fisk på menyen de neste dagene også - men dette må evt kjøpes. Når det gjelder oppskriftene så er det helt greit med ting som lages fra bunnen av - men jeg må da ha med billige ingredienser.

Samt at jeg ammer, så det er visse ting jeg bør holde meg unna, som kål og løk blandt annet.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Jeg er som sagt elendig til å lage ting fra bunnen av , men nå må jeg jo bare. Er heller ikke så veldig kresen - eneste jeg overhodet ikke får i meg er torsk :sjenert:

På forhånd tusen takk for svar og hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

pasta med kjøttsaus

-valgfri pasta

-boks med tomater

-grønnsaker (du har)

-kjøttdeig

Stek kjøttdeig, ha i tomatene, ha i grønnsakene, småkok så lenge du gidder..Krydder.

Lag viltgryte

-elgkjøtt

-grønnsaker

-fløte

-solbærsaft eller litt brunost

Stek kjøttet, tilsett det andre, kok til ferdig. Potetmos (hjemmelaget, kjøp en stor sekk med poteter, litt fløte og smør -ferdig!) Ha grønnsakene i gryta eller kokt ved.

Wok

-kylling

-grønnsaker

-ris/nuddler til.

Stek/fres kylling, ha i grønnsaker, soyasaus/krydder. Ferdig!

Dessert har du jo. Multer med krem er da nam nam!

Med grønnsaker, fløte eller tomat på boks kan så mangt lages. Jeg er ikke så god på krydder og slikt, men det blir spisende. På denne måten klarer jeg meg fint økonomisk -maten jeg strammer inn på når lommeboka er slunken.

Krydder jeg liker_ oregano, curry, garam masala (indisk på en måte..hehe) + tacokrydder. Da kan jeg få den "smaken" jeg har lyst på, uten å ruinere meg selv.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Tusen takk Store Sky :klem:

Akkurat den type inspill jeg er ute etter :)

Så du mener elgkjøttet fremdeles kan brukes etter 2 år i frysen?

Tar forresten i mot flere inspill :)

Gjest StoreSky
Skrevet

MENER min mor sa at viltkjøtt holder seg lenge, siden det er lite fett i det. Fett harskner nemlig fortere.

Gjest StoreSky
Skrevet

Forøvrig, handle på innvandrerforretninger grønnsaker, bønner/linser, ris, egg, nuddler -billigere! Og større utvalg..

Stek ting i ovnene også. Godt men tar litt tid. Kjøtt og diverse grønnsaker i form og stek, enkelt og greit.

Tenk utgangspunkt i det du HAR i skapet, bruk grønnsaker, ost, melk/fløte, rømme etc. Så slipper du kaste, og det blir billigere.

Suppe:

-kjøtt (grytekjøtt, kylling, svinekjøtt)(kjøttdeig formes som små baller -has direkte i, ev blandet med salt/pepper/hvitløk)

-grønnsaker

-nuddler

Fres kjøttet, ha i vann og buljong/krydder, kokes, så grønnsaker, så nuddler. Godt brød til.

Skrevet

Skal gi deg et svar som ikke har noe med lista di å gjøre...

Psser vel også best til lunch (?) men det er veldig godt!! :)

Kok pasta

Del en halv agurk i biter

Åpne en tunfisk boks, eller bruk annet kjøtt

Skjær litt sopp, og/eller andre grønnsaker -la de være rå

Skjær opp hvitost i skiver

Når pastaen akkurat er ferdig kokt, legg alt i lag i en skål eller flere dype tallerkener (alt etter hvor mange som skal spise og hvordan), med ost i mellom sånn at osten smelter.

Bruk krydder også mellom lagene! Beauty Spice, hvitløk, pepper osv. og server! nammenam!

Detten er en typisk student-middag rett før lånet kommer.

Iallefall i min krets :)

Skrevet
- Elgkjøtt i alle varianter men denne har vært i fryseren i to år så jeg vet ikke om de er brukandes lenger  :sjenert:

Elgkjøtt tåler fint to år i fryseren. Helt sikkert! I tillegg til å være magert, inneholder vilt av denne typen enzymer som gjør det langt mer holdbart enn f.eks. okse- og svinekjøtt.

Noe jeg ofte gjør og som er raskt, enkelt godt og billig er at jeg steker karbonadedeig (Evt. grytkjøtt skåret i små biter), heller over tre dl. vann og tilsetter en pose Toro sjysaus og gjerne en ss tomatpurè før jeg lar det koke noen minutter. (15 - 20 min. hvis du bruker grytekjøtt). Mot slutten tilsetter jeg en pose frosne grønnsaker. Serveres med ris eller kokte poteter.

Ellers har du jo mange muligheter med det du har i fryseren hvis du sørger for å ha ris, pasta og poteter! Du kan f.eks. gjøre omtrent det samme med kylling- og svinekjøtt bortsett fra at du velger en annen type saus eller rett og slett bruker en hønsebuljongterning.

Skrevet

Hva vi har i fryseren:

- Noen grønnsaksblandinger

- Frossene Molter

- 2 kg kjøttdeig

- Grytekjøtt - okseterninger

- Kyllingfilet

- Litt svinekjøtt

- Elgkjøtt i alle varianter

kjøttkaker i brun saus med poteter, gulrøtter og makaronistuing (kan varmes neste dag hvis det blir igjen noe)

Pasta og kjøttboller (evt. med hjemmelaget potetmos til)

Kjøttdeig (med pastasaus) , spagetti og potetmos (hjemmelaget) - faktisk godt sammen...

Kjøttsuppe kokt på svinekjøtt / elgkjøtt / oksekjøtt (oppvarmet neste dag samtidig som du kan spare litt av den og lapskaus av restene - da har du tre middager..)

Kylling og ris, med saus og råkost

Kylling og nudler / evt suppe med grønnsaker som tidligere beskrevet

stekte karbonader, et par stekte egg, og grovt hjemmebakt brød har du en seilerpatent...

Multer er deilig med krem til på pannekaker, vafler eller med varm eplekake til ;)

Skrevet

Supper og gryteretter er billig og god mat.

Oksekjøttet ville jeg laget en grønnsakssuppe av. Man trenger ikke mer enn 250 g kjøtt til to voksne mennesker. La kjøttet småkoke i en gryte i en lite time. Hvis det danner seg ekkelt skum på toppen, er det bare å fjerne dette underveis. Hakk opp sellerirot, poteter, gulrøtter og evt purre (det gjør mye av smaken). Andre grønnsaker kan også brukes, men jeg foretrekker rotgrønnsaker. Tilsett grønnsakene til gryten med kjøttet og la det putre til grønnsakene er myke. Jeg liker at potetene nesten går litt i oppløsning. Smak til med salt og pepper og kanskje en buljongterning hvis det smaker lite. Har du frisk persille eller andre urter, er det kjempegodt som topping. Serveres med knekkebrød/flatbrød med godt smør. Kjempesunt og kjempebillig. Et godt tips er forresten å lage en kjempeporsjon og fryse ned restene.

Restene av rotgrønnsakene kan brukes til kjøttkaker. Lag kjøttkaker på vanlig måte. Kok terninger av sellerirot og potet (2/3 selleri og 1/3 potet) skikkelig møre i vann. Hell av vannet og mos grønnsakene. Rør inn litt smør og creme fraiche. Damp gulrøtter og server kjøttkakene med mos, gulrøtter og litt tyttebær.

Omelett er også billig mat. Skjær to poteter i biter og kok de møre. Pisk sammen 4 egg og 4 ss vann. Tilsett litt salt og pepper. Ha olje i en panne. Fres kokte poteter og litt røkt kjøttpølse (i terninger). Ha på noen skiver tomater og litt purreringer. Hell over eggeblandingen og plasser stekepannen i stekeovene (hvis den tåler det) eller stek omeletten ferdig på stekeplaten. Det er også godt med litt smeltet ost på toppen, hvis du har noen rester av det. I denne retten kan forresten det meste du måtte ha i kjøleskapet brukes; paprika, bacon, squash osv. Server med litt grovt brød.

Restene av kjøttpølsene kan du bruke i en pølseform med epler og tomater. Del pølsene på langs og på tvers slik at du får fire biter. Legg de i en ildfast form med eplebåter og tomatskiver. Hell over olje og krydre med salt, pepper og timian. Stek i ovn på 225 grader i en halvtime til pølsene er gylne. Server med kokte poteter og litt god sennep.

Ellers har jeg massevis av superbillige pastaoppskrifter, men samtlige inneholder litt løk og blir nok ikke gode hvis løken kuttes ut. Sikker på at du ikke kan spise litt løk?? Det er mange som prøver seg litt frem og finner ut at barnet helt fint tåler litt løk....

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Tusen tusen takk for gode tips! Flere tas i mot med glede!!

Dere gjør det enklere for en elendig kokk å lage god mat uten for mange poser og dyre ting!

Jeg har tenkt litt på det med løk og kommet frem til at litt kan vel ikke skade, med mindre mini begynner å hyle veldig etterpå - men da er det jo bare å kutte det ut igjen.

Så kan gjerne få noen tips til oppskrifter som inneholder litt løk ;)

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet
Elgkjøtt tåler fint to år i fryseren. Helt sikkert! I tillegg til å være magert, inneholder vilt av denne typen enzymer som gjør det langt mer holdbart enn f.eks. okse- og svinekjøtt.

Tusen takk! Har vært så redd for å bruke det, i tilfellet kjøttet ikke er noe bra lenger - men da skal jeg få brukt litt av det også.

Dere er noen engler altså!! :)

Skrevet
Jeg håper jo også på å få inn litt fisk på menyen de neste dagene også - men dette må evt kjøpes.

Jeg har akkurat lagt ut oppskrift på en enkel og rimelig fiskegryte. Sei er vel en av de rimeligste fisketypene du kan kjøpe, og du kan sikkert bruke en av grønnsakblandingene du har som tilbehør i stedet for brokkoli. :)

Skrevet

Ok, her kommer en pastaoppskrift med løk. Flere følger kanskje senere:

Tomat - og ricottasaus:

Fiiiiinhakk en halv gul løk. Og hvitløk hvis du vil. Fres dette i litt olje. MÅ IKKE BLI BRUNT. Skjær et kryssnitt i fem plommetomater og skåld de varmt vann. Fjern skinnet og hakk tomatkjøttet i biter. Tilsett tomater til løken og la småkoke i ca 10 minutter. Tilsett deretter en halv boks ricotta. Smak til med salt, pepper, sukker, et par ss tomatpuré og balsamico. Du må ikke bruke alt dette hvis du ikke har, men salt, pepper og sukker er et must. Server med kokt pasta og parmesandryss. Skikkelig nam-nam veggismåltid.

Skrevet
Så du mener elgkjøttet fremdeles kan brukes etter 2 år i frysen?

Alt viltkjøtt holder seg helt fint i to år i fryser, etter dette kan kvaliteten forringes noe, så det begynner nok å bli på tide å bruke det nå, dersom du vil være sikker. Uansett vil du kjenne at det lukter rart etter tining, dersom det er blitt for gammelt, men jeg har bare opplevd det med kjøtt som har vært for dårlig fryst, dersom det har ligget kortere enn 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...