Gå til innhold

sunt kosthold og trening... men hva må egentlig til?

-hild

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt. Og da mener jeg ikke sånn halvhjerta prøving, men helhjerta :-) Er 1,68 og veier 80kg, og målet er å gå ned 15kg. Jeg gikk ned 4kg i løpet av fjoråret - med skippertaksslanking. Det vil jeg ikke drive med i år.

Jeg spiser sunt og prøver å spise ofte, selv om det ikke alltid er like lett med den jobben jeg har. Starter alltid dagen med frokost, og har lest kostholds tips og sånn til øyet blir stort og vått - Jeg teller ikke kalorier- mest fordi alle slankedietter inneholder det jeg vil kalle fornuftige mengder mat. Spiser også en god del frukt og en god del grønnsaker - mengden varierer fra dag til dag. Godterier holder jeg meg så og si unna - det hender jo at fristelsen til å spise litt godis blir for stor, men totalt i løpet av en uke utgjør ikke dette mye!

I tillegg trener jeg, både styrke og kondisjonstrening. Har kort på Sats, og prøver å gå 2-3 ganger i uka. Er inne i en periode hvor jeg er litt redd for å overdrive treningen, har kommet godt i gang og det er jo så gøy :-) Nå har jeg vært der 3 dager på rad - 2 dager med kondisjonstrening og en dag med styrke, og tror jeg skal la kroppen få hvile i dag, selv om jeg har veldig lyst til å gå og gå og gå på tredemølla. Kondisjonen er god nok til å henge med på høypulstreningene, og hvis det ikke passer med en time, går jeg på tredemølla, eller så sykler jeg.

..og så kommer det jeg undrer meg over.. Til tross for dette så står vekta på standby i forhold til ved årsskiftet. Det skjønner jeg ikke! Jeg merker jo at kroppen blir strammere (har trent på sats i et par mnd nå) - og mange vil vel kanskje si at det er cm som betyr noe, ikke antall kg.. Men så lenge jeg veier såpass mye som jeg gjør, så er jeg opptatt av begge deler..

Mitt spm er hva gjør jeg feil.. Noe må det jo være, for det skal ikke være umulig å gå ned noen kilo hvis man gjør alt riktig. Tips mottas med takk :-) Har vurdert lev lettere kurs på sats, de starter jo nå, men det har jeg rett og slett ikke penger til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tålmodighet må til :P Det var det du ville høre, ikke sant?

Joda, men altså, jeg skjønner du er opptatt av vekt, men ikke vær det. I hvert fall ikke enda. Det at du blir strammere og mister cm er det du skal være fokusert på, det er jo kjempeflott at du faktisk merker resultater!

Det er sånn at muskler veier mer enn fett. Så du kan bli slankere og fastere og faktisk gå opp i vekt. Det må du ikke glemme. Du skal heller ikke tenke på BMI eller andre ting som kan være misvisende.

Vær fokusert på et godt og sunt kosthold, trening og at du minker. På Eidsskogen sier de ikke at noen har slanket seg, men har minket. Det er et mye bedre uttrykk for hva som faktisk skjer.

Hvis du trener tre ganger i uken, så kan du de andre dagene gå deg en lang tur. Kanskje du kan kombinere en av treningstimene der med en annen? Fx spinning først og saltrening etterpå? Spinning er høyintensitetsforbrenning.

Så her er mange muligheter. Men først og fremst; du er kjempeflink, og du oppnår flotte resultater - ikke glem det!

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din får tydeligvis for mye energi til at at den klarer å kvitte seg med lagret fett. Det er dessverre vanskelig å gå ned i vekt selv om man trener. Selv har jeg ikke akkurat god forbrenning og til tross for 5 - 8 timers trening pr. uke må jeg passe nøye på hva jeg spiser. Du spiser lite og ofte sier du. Det er bra, men prøv og kutt LITT ned på matmengden til hvert måltid. Det er bra for kroppen å spise ofte, men det er ikke så mye mat som trengs til hvert måltid. For meg hjalp det også å kutte ut noe karbohydratholdig mat til fordel for proteiner. DET hjalp! Trener du mye trenger kroppen proteiner, dessuten er protein det næringsstoffet som gir best metthetsfølelse i forhold til energiinnholdet. Kroppen bruker også mest energi på å omsette proteinene. Så hvis du gir kroppen din LITT mindre energi pr. dag samtidig som du kutter ned på karbohydratene og øker proteininntaket vil du garantert se resultater! Forutsatt at du fortsetter å trene da. det er alfa og omega!

Enig med Tusenfryd, du er kjempeflink! Fortsett med det!

P.S. Gode proteinkilder: kyllingfilet, annet magert kjøtt, fisk i alle former, bønner linser o.l. , magre melkeprodukter (lettyoughurt, cottage-cheese, skumma melk o.l.) m.m.D.S.

*Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres jo super ut! motivert og glad :D

Pass på å tren også slik at du forbrenner fett. Tror man forbrenner mest fett ved litt LAVERE intensitet..?? Ikke noe jeg vet altfor mye om. Men ved høy intensitet bruker man mer av den energien man har for øyeblikket, ikke de lagrede fettdepotene..

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...