Gå til innhold

skatt av enkeltpersonforetak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, la oss si at man driver for seg selv og at inntekt (etter utgiftsføring o.l) er ca 120 000. Hvor mye må man regne med å skatte av det? Vet selvsagt om trygdeavgiftstrekk og MVA, men utenom dette? Er det som ved vanlig lønnsinntekt, eller skatter man "fullt" fra første krone når dette er eneste inntektskilde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at alt overskuddet til enkeltpersonsforetaket er å regne som næringsinntekt for innehaver. Man fyller ut næringsoppgave, og fører overskuddet herfra inn som næringsinntekt i selvangivelsen. Det betyr bl.a. at du ikke får minstefradraget som man får på lønnsinntekt, det er fordi man ikke er ansatt (dermed betales det ikke arbeidsgiveravgift, og man har heller ikke de samme rettighetene til sykepenger og ledighetstrygd som folk som er ansatt).

Næringsinntekten i selvangivelsen gir dermed grunnlag for beregning av skatt. Skal du ha fradrag (tilsvarende minstefradraget) må du dokumentere alle utgifter. Firmautgiftene kommer jo frem i regnskapet, som skal inn i næringsoppgaven, slik at selve næringsinntekten ikke blir den samme som firmaets omsetning.

Hvis du er i tvil - kontakt ligningskontoret - de er som regel veldig hyggelige!

Skrevet

Ja, det stemmer at alt overskuddet er å regne som næringsinntekt/personlig inntekt for innehaver. Lurer mest på om en "lønn" eller et overskuddi området 120-150 000 vil gi skatt på 28 % - eller mer eller mindre. Når jeg har hatt vanlig lønnsinntekt har jo skatteprosenten vært lav om inntekten har vært så lav et år, men ettersom man har færre fordeler av å være selvstendig begynner jeg å lure...

Men tusen takk for svar:-) Jeg får ringe likningskontoret også. Men nesten alltid når jeg spør dem om noe kommer de bare med rare tilleggsspørsmål... Hehe.

Skrevet

Det er 28% skatt, ja. Grunnen til at du har lavere prosentsats med lav lønnsinntekt, er vel at du får trekke fra minstefradraget før skatten regnes. Som næringsdrivende trekker du fra utgifter før skatten regnes.

Skrevet

Ok, takk - det var det jeg trodde, egentlig. Sukk, det er ikke barebare å være selvstendig, har søren meg ikke mange fordeler. Men morsommere enn å være ansatt på en eller annen kjip plass....

Skrevet
Det er 28% skatt, ja. Grunnen til at du har lavere prosentsats med lav lønnsinntekt, er vel at du får trekke fra minstefradraget før skatten regnes. Som næringsdrivende trekker du fra utgifter før skatten regnes.

Hopper inn her med et annet spørsmål: Hva med trygdeavgift og toppskatt?

Og hvordan er det med eventuelle pensjonspoeng i forhold til trygdeavgift? Betaler man i det hele tatt trygdeavgift, og får man noen pensjonsrettigheter, eller må man sørge for sånt i privat forsikring?

Skrevet
Hopper inn her med et annet spørsmål: Hva med trygdeavgift og toppskatt?

Og hvordan er det med eventuelle pensjonspoeng i forhold til trygdeavgift?  Betaler man i det hele tatt trygdeavgift, og får man noen pensjonsrettigheter, eller må man sørge for sånt i privat forsikring?

Man betaler trygdeavgift, men kan velge selv om man vil betale laveste (7 %?) eller høyere sats, og får rettigheter etter dette, dvs jo lavere sats du betaler jo mindre sikkerhet har du. Toppskatt er vel som med annen inntekt, at det slår inn ved ca 400 000? Eller? Noe som i tilfelle er litt trist, ettersom 400 000 i inntekt som selvstendig langt i fra tilsvarer samme trygghet - eller samme opparbeidede rettigheter ved sykdom o.l. som om man er lønnsarbeider med 400 000.

Gjest Skatten min
Skrevet
Her kan du taste inn alle opplysninger og få beregnet hvor mye du skal betale i forskuddsskatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...