Gå til innhold

Når skal treåringen legge seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket tidspunkt er det vanlig for en treåring å legge seg? Er det ikke litt vel sent når klokka er elleve-tolv på kvelden...? (jeg har ikke barn selv, men venner som ikke legger ungen sin før den tid på kvelden og jeg mener det er veldig sent for en som er så liten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ikke sant? Hvor mange timer søvn trenger et barn på tre år? Jeg mener, siden de ikke legger ned ungen før ellevetiden og hun er på barnehage om dagene, må hun da bli veldig sliten?

Skrevet

Min treåring legger seg ca. halv åtte, og sovner momentant. Våkner mellom seks og åtte om morgenen. Min erfaring er at han ikke sover noe lenger om morgenen selv om han legger seg seinere om kvelden. Selv synes jeg det er deilig med noen timer alene om kvelden, derfor er leggetiden til ungene min kjepphest i livet! Pluss at de selvfølgelig trenger et visst antall timer søvn for å ha glede og utbytte av dagen :) Vi prøver å holde leggetidene sånn nogenlunde normale selv om det er helg eller ferie. Unntaket er julaften og nyttårsaften - da får eldstejenta være oppe så lenge hun orker. Ellers maser hun heller aldri om å få være oppe så vi har kanskje vært heldige. Har ellers tro på at unger trenger rutiner og grenser også på dette området.

Skrevet

både 4- og 6åringen min legger seg rett etter barnetv. Går på badet da, og er i seng kl 7. Sover stort sett som noen steiner ti minutter senere, og våkner glade og ENERGISKE kl halv sju og slikt om morran...(sukk, det hadde jeg aldri trodd. Når eldstemann var 0-2år la han seg kl 9 og sov gjerne til kl 10 om formiddagen, og i tillegg sov han en time eller to på dagen! Ikke mye problemer med søvnløshet der i gården, nei!) :)

Skrevet

vi går på badet med vår datter på snart 4 år rett etter barnetv og hun er i seng til 19.sovner fort etter det.

så står en fin og opplagt datter opp mellom 06 og 08 dagen etter.

barn som er så liten har ikke noe å gjøre oppe så sent.

sover barnet hennes på dagen eller siden de er så sent oppe,

Skrevet

Sønnen vår på 2,5 år legger vi kl 19. Han sovner som en stein med en gang... :sove:

Gjest Tweetypie
Skrevet

3 åringen min legger seg mellom 19-1930. Ofte så spør h*n om å få legge seg rett etter barnetv også. 23-24 synes jeg er lovlig sent da.

Skrevet

Her legges minstemann (straks 3 år) kl. 18.30-19, og sovner med en gang.

4,5-åringen legger seg 19.30-20 men sovner ikke før en time etter.

Skrevet (endret)

Gutten vår på snart 2 år legger seg 20 hver dag. Han står opp kl 7. I tillegg sover han 1 1/2 - 2 timer i bh.

Mannen er ikke hjemme fra jobb før kl 18, så å legge jr kl 19 er for vår del uaktuelt. Lar han heller sove lenger om morgenen. Begynner ikke på jobb før kl 9. Man skal jo tross alt ha tid sammen med ungene sine også..

Endret av Tvilling76
Skrevet

Vår 5 åring legger seg 19-1930. Så leser vi til henne og hun hører lit på Sabeltann på cd, men ca kl 20 sover hun. Etter min mening så er det vel kanskje litt seint å legge et barn i 11-12 tida på kvelden. Vår 5 åring får være oppe til kl 20 i helgene, men hun elsker å sove lenge om morningen og da :) I helgene sover hun til 9-10 !!

Skrevet

Jenta vår legger seg stort sett mellom halv 8 og 8. hun sover mellom 30 min og 1 time på dagen. Og blir vekt ved halv 8 tiden når hun skal i barnehage, i helgene sover hun gjerne til 9 halv 10.. Heldigvis :sjarmor:

Hvis hun ikke har sovet på dagen, er hun helt "umulig" å ha med å gjøre, da blir hun gjerne lagt i 6 halv 7 tiden

Skrevet

MIn treåring legger seg kl 20.

Da er han oppe kl 7 som oftest, og han har fortsatt en liten time som han sover på dagen.

Han har nok arvet sovehjertet til mamman sin.... :sjenert:

Skrevet

Mitt barn legger seg som regel mellom åtte og ni. Dette passer bra for oss. Imidlertid kan det ta tid før skjønningen sover. Jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som legger basrn rett etter barnetv. Hvor mye ser man til hverandre da? Og jeg har ikke sett mange av disse eksemplarene ute i det virkelige liv.

Gjest Nattblomst
Skrevet

Vår tre-og-et-halvt-åring legger seg i 20-tiden. Imidlertidig tar det ofte opptil tre kvarter-time før han faktisk sovner...

Skrevet

Det er veldig ulikt hvor mye søvn barn trenger. Kan være at dette barnet som ikke legges før 11-12-tiden sover for mye på dagen.

Min 2,5 åring og 5 åring legger seg begge to i 7 - halv åtte tiden. Noen ganger er 2,5 åringen i seng litt før 5-åringen. I tillegg sover 2,5 åringen litt på dagen i barnehagen (hvis de leveres tidlig - varierer pga skiftarbeid).

Men mtp det barnet du nevner her: vi skal være forsiktige med å bedømme, fordi det er foreldrene som kjenner sitt barn best. Er sikker på at barnehagen ville tatt det opp dersom de merket at noe var galt med energien til barnet..

Skrevet

2 1/2 åringen legger seg 19 - 19:30

Han på fem legger seg 20 - 20:30

Skrevet
Det er veldig ulikt hvor mye søvn barn trenger. Kan være at dette barnet som ikke legges før 11-12-tiden sover for mye på dagen.

Min 2,5 åring og 5 åring legger seg begge to i 7 - halv åtte tiden. Noen ganger er 2,5 åringen i seng litt før 5-åringen. I tillegg sover 2,5 åringen litt på dagen i barnehagen (hvis de leveres tidlig - varierer pga skiftarbeid).

Men mtp det barnet du nevner her: vi skal være forsiktige med å bedømme, fordi det er foreldrene som kjenner sitt barn best. Er sikker på at barnehagen ville tatt det opp dersom de merket at noe var galt med energien til barnet..

Ungen bruker å få sove en time i barnehagen, men jeg syns uansett det er sent å legge ungen så sent. Men kanskje er det veldig individuelt. Vet bare at mora til ungen klagde over at ungen var så sliten i helga - da sov hun konstant en hel dag/natt... Syns ikke det er så rart at ungen sover så mye når det blir helg, siden ungen tydelig får for lite søvn i hverdagene.

Skrevet
Bare min mening, men en treåring skal legge seg i sju- halv åtte-tiden senest.

Ikke bare din mening, min også!

Skrevet

Vi har en på 3 1/2 og en på 6 år. Vi har like stelle og legge rutiner på de to. Kl. 19 går vi på badet for tannpuss og kattevask, før de begge får på seg nattbleiene og pysjamas. De sover begge før kl 20.

Skrevet

Min treåring legger seg 8.

Senere enn mange, ser jeg, kanskje vi skal begynne tidligere :sjarmor:

Uansett virker det som om det er lurt å treffe riktig tidspunkt. Tidligere var hun oppe til halv ni, og da brukte hun lang tid på å sovne. Men klokken åtte sovner hun på sekundet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...