Gå til innhold

Quark Express og indesign.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan indesign ganske godt.

Har ikke brukt det noe særlig de siste par mnd, så må freshe opp litt.

Men jeg har nå skaffet meg quark express, er det det samme som in-design egentlig?

Har ikke fått installert det enda, men skal.

For jeg ser i jobb-annonser til reklamebyråer, aviser m.m at søkerne må kunne quark-ekspress o.l

Så derfor vil jeg lære meg det.

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Og en ting til.

Jeg skal ha magasin layout oppgave, og jeg husker ikke hvordan man kan få automatiske sidetall, sånn at jeg slipper å skrive inn på alle sidene

Takk for fremtidige svar!

Ja jei er hyggelig for jei lager boller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quark er mye av det samme som In-design, men Quark er mye bedre!

Jeg føler at jeg har mye mer kontroll over hva som skjer i Quark, men det er kanskje fordi jeg kan Quark til fingerspissene.

Når det gjelder automatiske sidetall i Quark, så markerer du Master-siden i sidekontrollen, setter inn en tekstboks der du vil ha sidetallet, og trykker Eple+3 (Ctrl+3 hvis du har pc). Da kommer det opp en skigard (#), og automatiske sidetall skal da følges på alle sidene dine.

Skrevet

Kult :)

Da ska ljeg prøve det med sidetallene.

Hadde ikke vært gøy å føre inn sidetall fra 1-14

Skal bare lage en liten trykksak, men likevel bedre å lære det.

Skrevet
Når det gjelder automatiske sidetall i Quark, så markerer du Master-siden i sidekontrollen, setter inn en tekstboks der du vil ha sidetallet, og trykker Eple+3 (Ctrl+3 hvis du har pc). Da kommer det opp en skigard (#), og automatiske sidetall skal da følges på alle sidene dine.

Det skjedde ingenting, og jeg be frustrert helt til jeg så at de skulle gå i quark, hehe.

Jeg mente i in-design.

tror jeg lager oppgaven der, så kan jeg tusle litt med quark utenom

Gjest Solsikke
Skrevet (endret)

Har selv jobbet med Quark i 3 år, men har gått mer og mer over til Indesign det siste året. I begynnelsen syns jeg det var stress, siden jeg kunne Quark inn og ut, men nå elsker jeg Indesign, og syns det har utrolig mange fordeler i forhold til Quark!

Jeg har hørt at mange byråer og trykkerier har gått over til Indesign. Men Quark er jo selvfølgelig greit å kunne det også, og det har mange fellestrekk med Indesign, så hvis du er dreven i Indesign så er det ikke noe problem å lære seg Quark også!

Når det gjelder sidetall i Indesign, hvis jeg ikke husker feil (har ikke Indesign foran meg nå) så lager du en tekstblokk i malen, og går så på Type > Insert Special Character > Auto Page Number.

Bare spør hvis du lurer på noe mer :)

Endret av Nevdulinien
Skrevet

Takk, nå fant jeg endelig ut av det ;)

Jeg kan en del, jeg må bare friske opp litt siden jeg ikke har brukt det noe særlig siden skoleåret :)

Syntes ofte det er stress med malene osv.

Vi skulle jo lære alle photoshop, illustrator og indesign, men når vi skulle til på indesign sluttet læreren, og vi hadde det 2 uker ca. før året var ferdig.

Utrolig dårlig, men må bare prøve :)

Skrevet
Det skjedde ingenting, og jeg be frustrert helt til jeg så at de skulle gå i quark, hehe.

Jeg mente i in-design.

tror jeg lager oppgaven der, så kan jeg tusle litt med quark utenom

Åh...sorry.. :roll:

Grunnen til at trykkerier og byråer går over til InDesign er jo et kostnadsspørsmål. Quark er jo mange ganger dyrere enn InDesign. Inntil for et halvt år siden jobbet jeg med Quark 8 timer hver dag, og kunne aldri tenkt meg å bytte. Syns InDesign er litt sånn "Microsoft"-aktig - det vil gjerne bestemme hvordan ting skal se ut, syns jeg...føler jeg ikke har den friheten jeg har i Quark.

Skrevet

Haha, fet sammeligning.

Nå kan ikke jeg si noe, siden jeg ikke har prøvd quark enda da.

Jeg syntes det er greit, alltid litt strevsom i begynnelsen med å lære ting m.m

Gjest Solsikke
Skrevet
Grunnen til at trykkerier og byråer går over til InDesign er jo et kostnadsspørsmål. Quark er jo mange ganger dyrere enn InDesign.

Vel, jeg har vært i bransjen i 4 år nå, og det jeg først og fremst hører fra andre er at de går over til Indesign pga. at de syns det fungerer bedre enn Quark. Men det er selvfølgelig et stort pluss at det er billigere også. Firmaet jeg jobber i har gått over til Indesign av begge grunner. :)

Jeg jobbet selv kun med Quark i 3 år, og hadde ikke det minste lyst å gå over til Indesign, men etter at jeg nå har jobbet 1 år med både Indesign og Quark samtidig, syns jeg definitivt Indesign er mye mer lettvint å jobbe i! Men det er selvfølgelig en vanesak :)

Skrevet

Hvor er det dere jobber hen?

Eller hva gjør dere?

Jobber dere i et blad eller noe sånn, eller reklamebyrå?

Skrevet

Jeg jobbet innen bladproduksjon.

Men nå er jeg ingeniør. :)

Skrevet

Aha, det er jo litt av en forskjell da :)

Når du jobbet i blad, var det du som laget malen for hvordan det skulle se ut og sånn da?

Skrevet

Nja...vi hadde stort sett fastsatte maler på hvordan det skulle se ut, men vi kunne også ta oss friheter hvis det ble seende bedre ut.

Da jeg hadde ansvaret for å lage Programbladet, så ordnet jeg mye selv.

Skrevet

Haha, programbladet.

Klassen min bestemte at vi skulle selge det for å få penger til klasseturen.

Jeg hater det, gå rundt i slafs å drit før jula og selge bladet.

Dumme klasse

Skrevet

Hehe...

Eneste som var greit med Programbladet var at jeg fikk det gratis. :)

Kjedelig å lage - kjedelig å lese.

Skrevet

Hehe, det er vel masse småting hele tiden.

Og samme om igjen

Skrevet

Har aldri vært så oppdatert på tv-serier noengang som da. Aberet var at det ble kjedelig å se på dem, fordi jeg visste hva som skjedde 3 uker frem i tid.. :sur:

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg har jobbet i trykkeri, og skal over i reklamebyrå nå :) Jeg har også jobbet mye med faste maler, som Minien sier, men også mye med å bygge opp ting fra scratch - det er jo det aller gøyeste! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...