Gjest poks Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Hei dere... Har fryktelig lyst til å bli fosterhjem/krisehjem for katt fra FOD eller Dyrebeskyttelsen. Har tenkt på det lenge. Elsker katter og ønsker å hjelpe. Men jeg bor i en liten leilighet (med balkong), og er litt usikker på om dét er et bra sted for en katt (eller hvilket dyr som helst) (?) Bor i by, men forholdsvis landlig. Jeg er oppvokst på landet, og er vant med at kattene får boltre seg fritt ute, med trygghet og all verdens space. Vil gjerne gi en evt. "fosterkatt" et godt alternativ, med oppfølging og kos. Jobber hver dag, men bor kun 5 min. gange fra jobben. Men bør en katt være alene i 7,5 timer hver dag? Er så usikker på hva som er forsvarlig. Noen som har erfaring med kattehold i liten leilighet (by), og/eller fosterhjems-/krisehjemsordning? Er takknemmelig for alle svar. -p-
Arkana Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg mener å ha lest at en katt trenger minimum 40 kvm, så de fleste kan jo ha katt da. Balkong er vel bare en fordel. Så lenge du sikrer den slik at katten ikke faller ned vil den nok sette pris på litt frisk luft.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Også anbefales det vel at man har to katter om man først skal ha innekatt slik at de får en del underholdning og hygge med hverandre. Les litt om innekatter her: http://home.no.net/huskatt/innekatt.htm Fint at du vil hjelpe dyr som ikke har det så godt! Endret 9. oktober 2006 av Gjenglemt sykkellås
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Heisann =) Jeg bor i leilighet bed balkong og har en liten pusekatt! Nårjeg er påjobb om dagen kan den gå ut og inn som den vil gjennom et vindu som står på gløtt! Den ser i alle fall ut til å trivesgodt!! Tilbringer ofte tidpå balkongen mens den kikker på folk som går forbi!!!
aline Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 ... men jeg mener å ha fått med meg at dyrebeskyttelsen og slike ikke ønsker å gi katter til folk som skal ha innekatter? skal ikke si det sikkert, men var inne på tanken selv en gang, og mener at jeg droppet tanken videre da jeg leste i div annonser fra dyrebeskyttelsen (mener jeg det var) at de krevde uteplass til kattene de ga fra seg til nye hjem.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Det står på hjemmesidene til dooa at man kan få katt derfra selv om den må være inne, men de anbefaler at man da skaffer seg to stykker. http://www.dooa.no/omplassering/adopsjon.asp
Gjest Eir Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 ... men jeg mener å ha fått med meg at dyrebeskyttelsen og slike ikke ønsker å gi katter til folk som skal ha innekatter? ← Det er mange forskjellige organisasjoner som omplasserer dyr, og de har også ulike regler for dette med innekatter. Felles for de fleste er at de ikke omplasser utekatter til folk som skal ha innkatt, men utover det varierer praksisen. Så ta kontakt med hver enkelt organisasjon, og hør om de kan hjelpe deg.
aline Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Det står på hjemmesidene til dooa at man kan få katt derfra selv om den må være inne, men de anbefaler at man da skaffer seg to stykker. http://www.dooa.no/omplassering/adopsjon.asp ← oki, da er det bare å se bort ifra mitt innlegg for alle som har lyst til å hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 ... men jeg mener å ha fått med meg at dyrebeskyttelsen og slike ikke ønsker å gi katter til folk som skal ha innekatter? skal ikke si det sikkert, men var inne på tanken selv en gang, og mener at jeg droppet tanken videre da jeg leste i div annonser fra dyrebeskyttelsen (mener jeg det var) at de krevde uteplass til kattene de ga fra seg til nye hjem. ← TS skriver jo at hun ønsker å være fosterhjem/krisehjem for katter, og det blir litt annerledes enn et permanent hjem. Kattene som plasseres i krisehjem skal jo bare være der midlertidig til det blir funnet et varig hjem, i stedet for at de skal bli avlivet pga dårlig kapasitet på selve kattehjemmet. Les her: Katten må være inne! Ettersom det er et midlertidig hjem så skal ikke katten ut. Det er da viktig at dere sikrer og gjør de forhåndsregler som trengs for at katten ikke kommer seg ut. Dette gjør at også de som ikke har gode utemuligheter kan ha katt i fosterhjem fra FOD. Hentet fra fods hjemmeside Synes dette høres ut som en veldig bra ordning: De som ikke har forhold til å gi en katt et varig hjem i 20 år kan ha katt, omplasseringsorganisasjonene blir avlastet og flere katter blir hjulpet. Jeg ville tatt kontakt med enten FOD eller dyrebeskyttelsen for mer info om dette. Er sikker på at de blir glad for å komme i kontakt med noen som ønsker å hjelpe til
aline Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 TS skriver jo at hun ønsker å være fosterhjem/krisehjem for katter, og det blir litt annerledes enn et permanent hjem. Kattene som plasseres i krisehjem skal jo bare være der midlertidig til det blir funnet et varig hjem, i stedet for at de skal bli avlivet pga dårlig kapasitet på selve kattehjemmet.← har allerede bedt om at interessert ser bort ifra mitt innlegg, da jeg allerede har blitt gjort oppmerksom på at jeg tok feil.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #11 Skrevet 11. oktober 2006 vi bor i en 50 kvm stor leilighet midt i oslo, og har en pus på 6 mnd. åå den koser seg!! Jeg er mye syk og er hjemme masse da, det har kanskje litt og si.. nå har den fått et klatrestativ som han leker i nesten hele tiden, og sitter på toppen og titter ut av vinduet. tror det er viktlig at innepuser får klatret og herjet litt hvertfall. pusen min er litt ute på balkongen også tror ikke de har vondt av å være inne. for pusen min er hele lieligheten en stor lekeplass:) og han er kjempe sosial og elsker å ligge i senga sammen med meg til lengt utover dagen. en skikkelig murmelpus!
Gjest poks Skrevet 12. oktober 2006 #12 Skrevet 12. oktober 2006 Tusen takk for alle svar. I morgen blir jeg "fostermor". En guttekatt kommer fra FOD og skal bo hos meg i 2 måneder (i første omgang). Gleder meg kjempemye, og tror det skal gå fint, selv om jeg ikke har så stor plass. Han skal få mer kos enn han noen gang har drømt om Er så spent og glad
Gjenglemt sykkellås Skrevet 12. oktober 2006 #13 Skrevet 12. oktober 2006 Så koselig å høre! Det blir nok stas.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå