Gå til innhold

Iskrem og mousse?

Mrs N

Anbefalte innlegg

Det er mye rart som står i disse graviditetsbøkene, men det rareste jeg har sett er at man ikke kan få lov til å spise verken iskrem eller mousse.

Jeg antar det har noe med fare for denne bakterien i melk, men is er da frosen og kulda burde jo ha tatt livet av alle bakterier?

Noen som vet noe om dette?

Vil så gjerne ha dessert jeg og :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk oversatt-fra-engelsk-gravidbok. Det man her tenker på, er nok rå eggeplommer som finnes i hjemmelaget iskrem og hjemmelaget sjokolademousse. Rå eggeplommer skal man unngå, spesielt i salmonellarammede land som UK og Danmark. Industrielt framstilt iskrem er pasteurisert, så den er ok. Likedan er pulvermoussen som du visper selv helt safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest ang. is er at du ikke burde spise softis. Ellers kan du spise all is du faar kjoept i butikken. Og naar noen sier at mousse er forbudt, er det kanskje fordi de kan inneholde raatt egg? Finnes jo eggefrie mousser, saa de kan du trygt spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera: svarer for MrsN, jeg, men hun bor i UK saa da er det ikke saa rart hun leser engelsk graviditetsbok! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det har jeg faktisk aldri lest.

Jeg er gravid, veldig anti-hysterisk, og lever stort sett som normalt. Kan ikke skjønne at det skulle være farlig med iskrem eller mousse, lege eller jordmor har aldri nevnt dette! Faren måtte isåfall være upasteurisert melk/ost, men det er da ikke vanlig i butikkene :forvirra:

Tar hensyn til kostholdsrådene her, men kommer til å spise både iskrem, mousse og melk uten dårlig samvittighet resten av svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge tror jeg man stort sett kan spise all is, ogsaa softis (selv om jeg husker at Ikea fikk en advarsel en gang pg.a for hoeyt bakterieinnhold i softisen sin).

Og melk har nok aldri vaert farlig, all melk er jo pasterurisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele greia med softis er at den maskinen skal reingjøres en gang i uka, ellers blir bakterieinnholdet altfor høyt. Dette er en drittjobb som tar litt tid, og mange steder slurver derfor litt med dette. Da blir det for mange bakterier i det til at det er bra å spise, og spesielt da for gravide sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! :)

Holly: Den moussen jeg liker er den sjokolademoussen fra Weight Watchers. Har ikke sjekket om den inneholder egg eller ikke.

Har hatt en del is fra Walkers (?) Magnum, men de oppbevares som sagt ved -20 grader så bør jo ikke være noe problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier dør ikke ved kulde nei.. Bakterier dør når temperaturen kommer over 70grader. Og sporene dør kun i autoklav! Det er ikke optimalvekst ved kuldegrader, men bakteriene vil overleve!

mvh 'Sykepleier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er på grunn av eggene. Det er større fare for salmonella på kontinetet. Leste et eller annet sted at Norge er et av de få landene i Europa hvor det er trygt å spise bløtkokt egg pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg uten is i sommer!

Hadde termin 20.juli gikk 16 dager over og gradestokken svettet rundt 35 grader. Her gikk det ned både en og to ispinner om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Roma til helga. Vil det si at jeg må holde meg unna all iskrem der?  :grine:

Jeg spiste is i Spania da jeg var gravid. Ingen som frarådet meg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste is i Spania da jeg var gravid. Ingen som frarådet meg det...

Merkelig, for da jeg var i Hellas hadde jeg en definitiv formening om at jeg skulle holde meg unna all is som ikke var "masseprodusert", altså fra fabrikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er på grunn av eggene. Det er større fare for salmonella på kontinetet. Leste et eller annet sted at Norge er et av de få landene i Europa hvor det er trygt å spise bløtkokt egg pga dette.

Jeg spiser bloetkokt egg i UK, men ikke naa som jeg er gravid. Har aldri blitt syk, og aldri moett noen som er blitt det heller. Men ja, det er nok mer salmonella her enn i Norge.

Var ogsaa i Spania nettopp, og der spiste jeg bare is fra fabrikk. Ikke verdt aa ta sjansen paa aa faa i seg noe som KAN skade babyen og som definitivt ville oedelagt ferieturen!

Derfor skal jeg ikke til Italia foer babyen er foedt (vel, ikke bare derfor da). For italiensk is er det beste som finnes, og det hadde vaert utrolig kjipt aa maatte staa over naar man foerst er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, for da jeg var i Hellas hadde jeg en definitiv formening om at jeg skulle holde meg unna all is som ikke var "masseprodusert", altså fra fabrikk...

Det var dumt at ikke jeg fikk beskjed om det! Skulle holde meg unna katter, upasteurierte produkter og kjøtt som ikke var gjennomstekt, sa både jordmor og legen. Heldigvis gikk det bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var dumt at ikke jeg fikk beskjed om det! Skulle holde meg unna katter, upasteurierte produkter og kjøtt som ikke var gjennomstekt, sa både jordmor og legen. Heldigvis gikk det bra!  :)

Hvordan visste du at isen var produsert av pasteurisert melk?

Jeg turte knapt å spise is jeg kunne lese varedeklarasjonen på. (Følte meg til tider litt manisk, men det var heldigvis bare der nede.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg tror neppe at isfabrikanter i syd-Europa gidder å fly til bonden for å få upasteurisert melk når det er mye lettere tilgjengelig pasteuriserte varianter å få tak i. Det mest vanlige er jo UHT-melk som nærmest er kokt, og som derfor har uendelig lang holdbarhet. Fersk melk er ikke alltid så lett å få tak i i Syd-Europa i min erfaring, og da skjønner jeg ikke hvorfor isprodusenter skulle gå enda lenger for å skaffe til veie upasteurisert melk som i tillegg kan være grobunn for masse bakterier som kan komme til å gjøre kundene deres syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...