Gjest Gjesteline Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har en tidligere arbeidsgiver som i siste lønnsutbetaling trakk meg for et par ting han ikke har lov å trekke meg for - det står klart og tydelig i arbeidsmiljøloven at trekkene er ulovlige. Jeg har sendt han 4 mailer og han har ikke svart meg, og han tar ikke telefonen når jeg ringer. Det er selvfølgelig i restaurantbransjen. Dette er helt håpløst!! Det dreier seg om ca 7000 kr, ikke akkurat beløpet man gidder å betale advokatsalær for å få inndrevet. Jeg er ikke fagorganisert og ønsker ikke gjøre det heller, da jeg har byttet bransje nå. Noen fortalte meg at jeg må sende påkrav til arbeidsgiveren, hvordan gjør jeg dette? Kan noen forklare, eller har dere eventuelt en link?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har en tidligere arbeidsgiver som i siste lønnsutbetaling trakk meg for et par ting han ikke har lov å trekke meg for - det står klart og tydelig i arbeidsmiljøloven at trekkene er ulovlige. Jeg har sendt han 4 mailer og han har ikke svart meg, og han tar ikke telefonen når jeg ringer. Det er selvfølgelig i restaurantbransjen. Dette er helt håpløst!! Det dreier seg om ca 7000 kr, ikke akkurat beløpet man gidder å betale advokatsalær for å få inndrevet. Jeg er ikke fagorganisert og ønsker ikke gjøre det heller, da jeg har byttet bransje nå. Noen fortalte meg at jeg må sende påkrav til arbeidsgiveren, hvordan gjør jeg dette? Kan noen forklare, eller har dere eventuelt en link? ← Send det i rekomandert brev til han
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Jo, nå skal du høre: Det første du gjør er å samle sammen alle bevis som har noe med saken å gjøre, og som beviser at han har trukket deg ulovlig.. Gjerne med referanser til arbeidsmiljøloven.. Dette vil være ditt ess i ermet videre.. Deretter skriver du et brev til arbeidsgiver hvor du legger frem saken og sier at hvis du ikke får pengene, så tar du ut forliksklage.. Dette sender du rekommendert.. Og sparer selvfølgelig på kvitteringen.. Hvis du fortsatt ikke får respons, så kontakter du forliksrådet og tar ut en forliksklage.. Dette koster en knapp 1000lapp, og i forliksklagen så krever du selvfølgelig å få refundert utgiftene du har hatt i forbindelse med denne saken.. Da får din tidligere arbeidsgiver brev om at det er tatt ut forliksklage.. Hvis han velger å ikke svare på denne, og heller ikke møte opp, så får han en uteblivelsesdom.. Hvis han møter opp, så møter dere 3 "dommere" som skal hjelpe dere til å inngå en avtale.. Her firer du selvfølgelig ikke på kravene.. Du skal ha lønnen som du kan dokumentere at du har krav på, pluss forliksgebyret.. Hvis dere blir enige, eller han får en uteblivelsesdom, så tar statens innkrevningssentral over.. De sørger for at du får pengene dine.. Og jo bedre bevis du har for at det er arbeidsgiver som har drete seg ut, jo større sjanse er det for at han gir seg.. Hvis han derimot nekter blankt å bli enig med deg i forliksrådet, så blir det tatt ut tiltale, hvor du blir saksøker.. Da blir det rettsak, og du har krav på advokatbistand.. Og det vil koste han noe jævlig med penger hvis han taper, så det tar han nok ikke sjansen på.. Men ikke gi deg!! Klart du skal ha pengene dine.. Det er ikke såå mye stress å ta det til forliksrådet.. Man skal ikke la arbeidsgivere holde på sånn, du er sikkert ikke første eller siste offeret..
14062003 Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Den forrige innleggeren forklarer godt. Jeg begynte den regla der med en exarbeidsgiver... Ga seg da jeg sendte til forliksrådet gitt. For jeg trua med konkurs! Som arbeidstaker koster det ingenting å kreve en arbeidsgiver konkurs (andre må betale 20.000,- eller noe sånt). Har dessverre ingen lover å vise til. Kanskje jusbus vil hjelpe?
Gjest Gjesteline Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 Takk for svar! Hvordan er det med en frist, hvor lang frist må jeg gi han for å betale meg pengene før jeg kan gå til arbeidsgiver?
Gjest Gjesteline Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Unnskyld, litt trøtt her! Mente hvor lang tid må jeg gi han på å utbetale pengene før jeg kan gå til forliksrådet?
Carrot Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Unnskyld, litt trøtt her! Mente hvor lang tid må jeg gi han på å utbetale pengene før jeg kan gå til forliksrådet? ← Hva med 21 dager som er vanlig betalingsfris for andre regninger man sender ut?
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 Hva med 21 dager som er vanlig betalingsfris for andre regninger man sender ut? ← Er det ikke 14 dager som er det vanlige?
Carrot Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Er det ikke 14 dager som er det vanlige? ← er det? ja det er kanskje det - hehe... Ja ja, gi 14 dager - men ikke hold pusten og vent på pengene - da tror jeg du blir skuffet og blå.......
Eve Luna Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 Det finnes gratis jus hjelp. Prøv jussbuss eller Jurk. Det finnes sikkert andre også som tilbyr gratis advokathjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå