Gå til innhold

Spm angående doktorgrad

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Deception
Takk for tips! Hvordan går man egentlig frem når det gjelder publisering, man kan jo ikke akkurat bare sende inn en artikkel til et tidsskrift sånn uten videre.

Det er visst akkurat det man gjør, ifølge mine kilder. Jeg har tidligere publisert i artikkelsamlinger, men skal nå prøve lykken ved å sende en artikkel til et fagtidsskrift. Det som da ofte skjer, er at artikkelen blir sendt til en anmelder, som kommenterer og gir tilbakemeldinger.

Men snakk med veileder! H*n vet best hva som er lurt i ditt tilfelle.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips! Hvordan går man egentlig frem når det gjelder publisering, man kan jo ikke akkurat bare sende inn en artikkel til et tidsskrift sånn uten videre.

Jo, det kan man. Når du er ferdig med masteroppgaven, bør du f.eks. skrive en artikkel hvor du presenterer resultatene fra denne. Tidsskriftet bør ha fagfellevurdering, som Deception forklarer hva er.

Og som det før har vært sagt - at du skriver masteroppgaven på normert til og med B eller A som karakter, er viktig.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres spennende ut... Men hvor vanlig er det å begynne rett på doktorgrad etter å ha tatt mastergrad, slik jeg helst vil gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Det høres spennende ut... Men hvor vanlig er det å begynne rett på doktorgrad etter å ha tatt mastergrad, slik jeg helst vil gjøre?

Det blir vanligere og vanligere, men man trenger en god porsjon flaks og et solid fagmiljø i ryggen. I tillegg til at det må finnes aktuelle prosjekter man kan søke stilling innenfor.

For min egen del tok det to år, men jeg hadde, som allerede nevnt, individuell finansiering, hvor jeg fikk avslag i første runde. "Sorry. Prosjektet er veldig bra, men vi har ingen midler å tildele." Neste gang fikk jeg napp veldig tidlig, men valgte å vente i et halvt år med oppstarten fordi jeg hadde en jobb jeg helst ikke ville stikke fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan man. Når du er ferdig med masteroppgaven, bør du f.eks. skrive en artikkel hvor du presenterer resultatene fra denne. Tidsskriftet bør ha fagfellevurdering, som Deception forklarer hva er.

Helt enig, jeg skrev en artikkel basert på hovedoppgaven min og fikk den publisert i et internasjonalt tidskrift innenfor fagfeltet mitt. Snakk med veileder e.l. og spør om tips til fagtidsskrifter der det er forholdsvis lett å bli antatt, og be gjerne om hjelp til å vinkle artikkelen slik at den passer med profilen i tidsskriftet du sikter deg inn mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det veldig vanlig, nesten alle som er stipendiater der kommer rett fra master. Men det er ikke så mange stillinger, så det er en del som har lyst som rett og slett ikke kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble fortalt at man må ha B eller bedre på Masteroppgave/hovedfagsoppgave for å kvalifisere til doktorgradsstudier.

Om du ønsker å publisere, kan det være lurt å høre med veilederen din om han vil være medforfatter. Om han har et internasjonalt anerkjent navn, kan det være lettere å få antatt artikkel. Vanlig at svaneungene flyter litt på de store svanene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Såå spennende...

Lenge til min tur. Ferdig med bachelor til våren, da begynner jeg på masteren.

Lykke til da, husk at alt ordner seg for de flinkeste jenter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Personlig frabefaler jeg dette. Jeg gjorde nemlig det (dvs jeg startet et halvt år etterpå - tidligere er det vanskelig å starte siden man skal ha karakterene fra masterstudiet klart og behandlingsprosessen på søknader tar lang tid) og har slitt veldig med motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig frabefaler jeg dette. Jeg gjorde nemlig det (dvs jeg startet et halvt år etterpå - tidligere er det vanskelig å starte siden man skal ha karakterene fra masterstudiet klart og behandlingsprosessen på søknader tar lang tid) og har slitt veldig med motivasjonen.

Jeg gjorde også det, og motivasjonen er ikke helt på tipp topp, nei (ergo suller jeg vekk tiden her :P) Men fordelen er jo at man er inne i det. Hvis man venter, ser jeg for meg at det blir vanskelig å stille seg om til studier igjen, når man er vant til å jobbe. Blir kanskje tyngre å begynne på'an igjen, man har glemt ut en del av basiskunnskapen gjerne, og er ikke vant til å lese til eksamener og strukturere arbeidsdagene så til de grader på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk tre år fra jeg var ferdig med hovedfag til jeg begynte på doktorgraden, blant annet fordi jeg ikke fikk stipend med en gang, og fordi jeg fikk full jobb med undervisning på instituttet i et par år.

I ettertid er jeg glad for at det ble sånn - jeg fikk verdifull undervisningserfaring og tid til å la doktorgradsprosjektet modne før jeg satte i gang. Og ikke minst ble jeg godt kjent med de andre ansatte på instituttet mitt, som på sin side fikk tid til å venne seg til meg som kollega og ikke lenger student. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mulig å få full undervisningsstilling selv om man kun har mastergrad? Er det dette som heter universitetslektor? Jeg har ikke helt oversikt over terminologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mulig å få full undervisningsstilling selv om man kun har mastergrad? Er det dette som heter universitetslektor? Jeg har ikke helt oversikt over terminologien.

Dette var for noen år siden og har nok blitt vanskeligere nå såvidt jeg vet, pga strengere lovgivning mht midlertidige ansettelser.

Ellers hadde jeg også litt flaks fordi bemanningssituasjonen på instituttet mitt var litt prekær på dette tidspunktet. Jeg vikarierte for en professor, og stillingsbetegnelsen var universitetslektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

Her ansetter de folk som HAR doktorgrad i universitetslektorstillinger, rett og slett for å spare penger. Simpelt, spør du meg. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...