Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 En bekjent av meg har fått ny jobb, men problemet er at der hun jobber har de ikke tilgang til toalett, da kundene benytter seg av det samme toalettet. Resultatet er at de ansatte må ut og inn på Burger King og benytte toalettet der Jeg lurer bare på om det er noen som kjenner såpass til arbeidsmiljøloven at de vet hva reglene er for tilgang til toalett på jobb? Hun har en sykdom som gjør at hun ofte må på do, er det da grunnlag for å be om tilretteleggelse slik at hun har et toalett i nærheten? Hun er veldig nervøs pga dette
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 En bekjent av meg har fått ny jobb, men problemet er at der hun jobber har de ikke tilgang til toalett, da kundene benytter seg av det samme toalettet.← Hvorfor betyr det at de ikke kan bruke det også?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Hvorfor betyr det at de ikke kan bruke det også? ← Jeg vet ikke, men det var visst sånn reglene var
Gjest niomi Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Dette er sakset fra Arbeidsmiljølovens kapittel 4: "(4) Atkomstveier, sanitæranlegg, arbeidsutstyr mv. skal så langt det er mulig og rimelig være utformet og innrettet slik at arbeidstakere med funksjonshemming kan arbeide i virksomheten."
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 En bekjent av meg har fått ny jobb, men problemet er at der hun jobber har de ikke tilgang til toalett, da kundene benytter seg av det samme toalettet. Resultatet er at de ansatte må ut og inn på Burger King og benytte toalettet der Jeg lurer bare på om det er noen som kjenner såpass til arbeidsmiljøloven at de vet hva reglene er for tilgang til toalett på jobb? Hun har en sykdom som gjør at hun ofte må på do, er det da grunnlag for å be om tilretteleggelse slik at hun har et toalett i nærheten? Hun er veldig nervøs pga dette ← Ikke viste jeg at det var lov å ha en arb.plass uten vask/toalettmligheter. Hva om BurgerKing satte den regelen at det er kun stedets kunder som får bruke toalettet?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Ikke viste jeg at det var lov å ha en arb.plass uten vask/toalettmligheter. Hva om BurgerKing satte den regelen at det er kun stedets kunder som får bruke toalettet? ← Ja, det er dette jeg også synes er så snodig. For da tenker jeg at denne arbeidsplassen ikke bryr seg om at de ansatte ikke har do - går utifra at de ikke har en avtale med Burger King akkurat. Så de er kanskje ikke så seriøse da?
onyx Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 På steder der man jobber med mat er det hygieneregler som gjør at ansatte ikke kan dele toalett med kundene. Dette pga smittefaren, og brudd på reglene kan føre at bedriften må stenge.
Gjest Tweek Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Men kan de ikke brukte kundetoalettene, må de jo ha et de ansatt kan bruke. Hvis noen har 8-timers dag, skal de bare holde seg til de kommer hjem da eller? Det er jo ikke bra og holde seg for lenge heller. Endret 10. oktober 2006 av Bollepikk
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 På steder der man jobber med mat er det hygieneregler som gjør at ansatte ikke kan dele toalett med kundene. Dette pga smittefaren, og brudd på reglene kan føre at bedriften må stenge. ← Ja, men i dette tilfellet har jo ikke de ansatte toalett i det hele tatt. Det er vel heller ikke særlig hygienisk?
Gjest niomi Skrevet 11. oktober 2006 #10 Skrevet 11. oktober 2006 I Forskrift for arbeidsplasser og arbeidslokaler finner man følgende: "§ 40. Toalett Virksomhet skal ha passende antall toaletter. Det skal være atskilte toalett for kvinnelige og mannlige arbeidstakere. Felles toalett kan benyttes ved små virksomheter. I tilknytning til toalett skal det være håndvask." "§ 26. Yrkeshemmede Ved utforming, dimensjonering og innredning av faste arbeidsplasser skal det tas hensyn til at yrkeshemmede skal kunne arbeide der. Dette gjelder spesielt dører, atkomstveier, trapper, dusjer, håndvasker og toaletter." Hele forskriften finnes her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...50216-0170.html Så har ikke de ansatte tilgang på toalett, bør de ansatte varsle arbeidstilsynet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå