Gå til innhold

CRP-nivå

Gjest Gjest for øyeblikket

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest for øyeblikket
Skrevet

Hei,

.

Jeg har lest litt rundt på medisinske emner på nettet nå, angående CRP. Jeg ble lagt inn på sykehus for vel 6 måneder siden. Ved innleggelse var min CRP på 369. Jeg har lest at dette er veldig høyt, og at slike verdier sjelden sees. Seks uker senere ble jeg lagt inn på nytt, denne gangen var verdiene mine på litt over 400.

Jeg lurer litt på hva dette kan være tegn på, for jeg fikk aldri noen diagnose, legene kalte meg "mysteriet" fordi jeg var på så mange prøver som aldri viste noen ting. Symptomene mine var høy feber, diarè, UI, kortpustethet, og smerter i ryggen.

Setter pris på alle svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk engang høre at ca 10 er normalt. Jeg hadde nærmere 100 engang (målt etter at legen spurte meg hvor lang sjukemelding jeg var ute etter ------gggggrrrrrrrrrrr), og det ble beregnet som veldig høyt.

Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar til deg, bare litt egen erfaring..

Da jeg hadde UVI/nyrebekkenbetennelse hadde jeg CRP i overkant av 90 og dette var visst høyt. En liten stund senere fikk en bekjent av meg alvorlig lungebetennelse og han hadde vel rundt 300..

Gjest Bellatrix
Skrevet

Da jeg hadde nyrebekkenbetennelse hadde jeg 160 i crp og fikk beskjed om at er den på over 20 så er det høyt.

Skrevet

Pasientene på jobben min som har lungebettenelse har hatt crp på 200, det er høyt

Skrevet

Mamma hadde bukhinnebetennelse og blodforgiftning, og hadde i overkant av 500 da hun ble lagt inn. Men da skal det også sies at hun var kun minutter fra døden...

Legene sa da at 100 er høyt, 200 er meget høyt, 400 er ekstremt høyt, og 500 er "dødshøyt" (Bokstavlig ment)

Jeg har forstått det slik at mellom 10 og 20 er virus, og alt over dette er baterieinfeksjon. Jo høyere tall, dess kraftigere infeksjon...

Skrevet

Det som er normalt for kroppen er å ha en crp som er lavere enn 10. Crp er en indikator på infeksjon i kroppen, og jo høyere crp en har jo kraftigere er infeksjonen. Husker ikke akkurat verdiene som skiller virus og bakterie, men man kan iallefall ha virus-infeksjon med en crp som er mye høyere enn 20.

Gjest Gjest_trådstarter*
Skrevet

det er nettopp dette som skremmer meg, hittil har jeg ikke lest om noen som har hatt så høy CRP som det jeg hadde, og likevel sitter jeg her med papirer hvor det står svart på hvitt at jeg hadde så høye verdier :overrasket:

Tenker at når det er så mange ukjente sykdommer som stadig dukker opp... Vel.. Jeg blir ganske engstelig :sjenert:

Gjest Gjest_trådstarter*
Skrevet
Mamma hadde bukhinnebetennelse og blodforgiftning, og hadde i overkant av 500 da hun ble lagt inn.  Men da skal det også sies at hun var kun minutter fra døden...

Legene sa da at 100 er høyt, 200 er meget høyt, 400 er ekstremt høyt, og 500 er "dødshøyt" (Bokstavlig ment)

Jeg har forstått det slik at mellom 10 og 20 er virus, og alt over dette er baterieinfeksjon.  Jo høyere tall, dess kraftigere infeksjon...

Det ga meg litt mer klarhet. Eller, jeg forstår at jeg var alvorlig syk, men det skjønte jeg jo der og da. Likevel; takk for svar!!

Skrevet

Det er ikke alltid man vet hvorfor crp er høy, men det blir oftest behandlet med breispektra anitibiotika. Regner med dette kanskje var tilfelle i din situasjon også?

Skrevet

Alt over 10 er unormalt høyt, men det er ingen direkte sammenheng mellom CRP og hvor syk man er, det er en markør på inflamasjonsprosesser i kroppen.

Skrevet

Jeg hadde CRP på nærmere 400, da hadde jeg infeksjon i en hjerteklaff og endel vev rundt, samt aorta

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Hun jeg jobbet for før, som er funksjonshemmet, krevde å bli lagt inn på sykehus hvis hun hadde en CRP verdi på over 90, selv om hun ikke var syk i det hele tatt... :overrasket:

(hun sjekket seg jevnlig med et slik apparat hun hadde fått kranglet til seg fra en lege)

Skal si jeg er glad jeg kom med vekk til slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...