Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har fått en skattesmell på vel 20.000. Som alenemor på attføring så har jeg ikke sjans til å betale innen fristen. Hvordan er det å få til en nedbetalingsordning? Må jeg ha betalt ned summen innen en viss tid? Inntil jeg får en jobb så kan jeg til nød klare 500 kr i måneden. Jeg vet det er lite, men vi skal jo ha mat på bordet også.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Dette høres ikke bra ut! Ta kontakt med ditt skattekontor og hør hvordan de løser det. Det å skylde på skatten går vel for å være det høyeste lånet du kan ta, så det ville jeg tro ikke er å anbefale. Men hvis du går på attføring vil du kanskje få problemer med å ta opp lån andre steder også? Ville uansett kontaktet flere forskjellige banker, etc for å høre. Men det er sikkert mange her på KG som vet mer om dette enn meg. Jeg vet bare at det lønner seg pga rentene å spare i skatt, men ikke å skylde skatt. Men du må unnskylde at jeg spør: Hvis du går på attføring, hvordan klarer man da å få 20.000 i skattesmell? Det er jo relativt mye penger. Er det ingen som har trukket deg for skatt, eller var du i lønnet stilling i inntektsåret og skattet for lite?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Trådstarter her. Syntes jeg fikk lite utbetalt så jeg skjønte ikke at jeg ble trukket for lite i skatt. Har nok noe med at jeg ikke har reiseutgifter og ikke betalt renter på studielån. Uansett så må jeg bare betale da. Kan ikke skjønne at jeg kan få noe banklån. Sliter mer enn nok med å få ting til å gå rundt så 500 kroner i måneden er faktisk veldig mye her i gården.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Du bør uansett ringe og sjekke skattekortet ditt for i år, slik at du ikke går på en slik smell et år til. Snakk med dem om hvordan dette kan løses. Hvis du ikke klarer å betale gjelda di uten å ha funnet en løsning kan det gå til tvangsinnkrevning, og da er det staten som bestemmer hvor mye du sitter igjen med. Har hørt om flere som sliter i mange år etter slike episoder. Men har du ingen muligheter til å spare litt mer penger. Skjønner at 500 er mye for deg, men du ender jo med å dra på dette i flere år. Kanskje ta en tur til NAV og høre om de kan hjelpe deg, ihvertfall så du får en rimelig rente.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Kanskje du kan tjene penger på "hjemmearbeid"? Ser stadig det er slike type jobber på reklame.. Har aldri sjekket ut hva det egentlig er. Se i avisa.
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Ta det med ro. Pust dypt inn. Det trenger ikke å være så ille som det høres ut som. Du kan sende inn søknad om å få ettergitt eller halvert restskatt. Kontakt ligningskontoret så får du blankett. Dersom du er syk - altså på rehab, stiller du enda sterkere. Be om legeerklæring på din helsetilstand. Denne sender du sammen med søknaden. Endret 9. oktober 2006 av Pax
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 DEt første du bør gjøre er å ta kontakt med skattekontoret, be om å få en nedbetalingsordning, de er veldig greie på dette, så lenge du tar INTIATIV til det. Og du kan når som helst løse inn hele beløpet. Prøv også å finn ut hvorfor du har fått en så stor smell, kan det ha blitt gjort en feil ett sted?? Fikk en smell på 67.000 for et par år siden, hadde regnet med å få 4-6.000 i smell... men etter ett par møter fant man feilen og endte opp med litt over 4.000 i restskatt...
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Trådstarter her igjen. Takk for alle svar. Jeg skal selvfølgelig ta kontakt med ligningskontoret. Ville bare vite om litt om mulighetene på forhånd. Har aldri hatt baksmell tidligere så det her er en ny situasjon. Skal gå igjennom ligninga og se om det er noe feil. Skatteklassen er iallfall riktig. Takk for tipset om at det er en mulighet til å søke om å få redusert beløpet. Hadde jeg kunnet så hadde jeg tatt meg en ekstrajobb, men det tillater ikke helsa. Ikke lett å bli syk bestandig.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg kjenner en som fikk baksmell på skatten mens vedkommende var uten inntekt. Hele skatten ble utsatt til senere. Kontakt ligningskontoret, spør etter avdragsordning og muligheter for utsettelse. Be dem også gå gjennom ligningen sammen med deg sånn at du ser om det er rett.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har fått en skattesmell på vel 20.000. Som alenemor på attføring så har jeg ikke sjans til å betale innen fristen. Hvordan er det å få til en nedbetalingsordning? Må jeg ha betalt ned summen innen en viss tid? Inntil jeg får en jobb så kan jeg til nød klare 500 kr i måneden. Jeg vet det er lite, men vi skal jo ha mat på bordet også. ← med en skattesmell på 20.000, så har du vel hatt bra inntekt? Du må ringe kemneren og få til en ordning. De er greie med slikt.
Gjest Eir Skrevet 9. oktober 2006 #12 Skrevet 9. oktober 2006 Ta kontakt med ligningskontoret. Du kan få delt opp i inntil 12 månedlige avdrag uten problemer, dersom du vil ha enda flere avdrag enn dette må du fylle ut ett søknadsskjema, hvor du legger ved dokumentasjon på inntekt og utgifter, for å vise at du ikke har råd til mere.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Det er ikke ligningskontoret, men skatteoppkreveren i kommunen som håndterer restskatt, betalingsutsettelser, skatteinnkreving og søknad om ettergivelse av restskatt, så det er dem du må ta kontakt med.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #14 Skrevet 12. oktober 2006 Ettergivelse får du ikke. Den dansen har jeg nettopp vært gjennom selv. kriteriene for å få ettergitt restskatt er "død eller varig ufør". Be om en nedbetalingsordning, si hva du har mulighet til å betale, og håp at de godtar det. Hvis ikke får du påleggstrekk på det beløpet de mener at du har evne til å betale hver mnd (og det stemmer sjelden med egen oppfatning.......).
TheHairyToothfairy Skrevet 12. oktober 2006 #15 Skrevet 12. oktober 2006 Ettergivelse får du ikke. Den dansen har jeg nettopp vært gjennom selv. kriteriene for å få ettergitt restskatt er "død eller varig ufør". Be om en nedbetalingsordning, si hva du har mulighet til å betale, og håp at de godtar det. Hvis ikke får du påleggstrekk på det beløpet de mener at du har evne til å betale hver mnd (og det stemmer sjelden med egen oppfatning.......). ← Psj, jeg fikk ettergitt ca. 30% av restskatten min. Det er bare å søke og gjerne ha hjelp fra en sakkyndig. Det kan i enkelte tilfeller lønne seg å ta et forbrukslån og betale ut gjelden siden rentene hos staten gjerne blir styggere enn bankens.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #16 Skrevet 14. oktober 2006 Utrolig bra gjort å få til en så diger smell. NOT! Du må jo tjene godt som ikke merker et så stort feiltrekk og da synes jeg ikke synd på deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå