Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til hoved innleggeren

Hvor mange fag må du ta for å komme inn på legestudiet? og det skal du gjøre ved siden av jobb?

Jeg er apotektekniker men har veldig lyst på en annen jobb, men er ikke sikker på hva ennå. dessuten måtte jeg også tatt opp fag for å komme inn på andre studier

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurte ikke på om det blir sett på som for ungt, men om man fortsatt blir sett på som ung lege når man er 33år og ferdigutdannet...eg blir så stresset, som kvinne har man så mange krav, man skal være høyt utdannet, ung,pen og få barn. Derfor lurte jeg på om man fortsatt blir sett på som ung når man starter på med.studiet som 27åring og er ferdig når man er 33 år, at man ikke blir voksen og gammel, men fortsatt blir sett på som ung...Veit det er tåpelig å få bekreftelse på dette, men det er noe jeg trenger akkurat nå, synes det er tøft!

Å begynne å studere som 27 åring er absolutt ikke noe problem. Men å ha slike innstillinger som deg FOR å bli lege er litt mer bekymringsfullt. Hvis du fikk velge en fastlege, og det sto mellom:

a) En tidligere dyktig student som hadde store ambisjoner om å studere medisin for å hjelpe andre mennesker, møte utfordringer i hverdagen etc.

b) En lege som lurte på å begynne og studere medisin fordi han/hun tidligere levde i en verden der h*n ble stresset over alle de store kravene om utseende, høy utdanning, og ikke minst om å få barn. Så h*n valgte å bli lege til dels for selvbildet. Nå er h*n stresset fordi h*n er ansvarlig for de 1000 pasientene sine, og at det stilles krav om at h*n skal kunne hjelpe en hver.

Så tror jeg svaret er klart.

Skrevet

Studere medisin er i allfall ikke noe jeg anbefaler....

"drittlei medisinstudent"

Skrevet

Huff:( Lyst til å utdype hvorfor du er så lei? Og hvorfor du ikke anbefaler med.studiet?

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg er veldig facinert av legeyrket, den profesjonelle omsorgen og kunnskapen de viser, og alle mulighetene man har. Men det virker veldig tøft også.

Jeg har to år på meg på å ta opp fysikk matte og kjemi, må egentlig ta opp samtlige fag på vitnemålet for å komme inn, virker det veldig ambisiøst?

Jeg blir 27 år når jeg starter, synes dere det er ungt, er det en vanlig alder for 1.års stud på medisin?

Hvordan er det å arbeide som lege, er det veldig tøft, og er det forenelig med familieliv?

Må man ta mange vanskelige avgjørelser?

Hvordan er lønna som nyutdannet lege? Jeg vil få åtte år med studielån, og er litt bekymret for økonomien.

Setter stor pris på svar:)

Alle som vurdere medisinstudiet bør tenke på:

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet i Oslo etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker (nå stortrives jeg i et helt annet studie). Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Ps!!Jeg synes ikke studentmiljøet på medisin er så bra, har vært på andre utdanningsinstitusjoner, og man ser helt klart at det er en bestemt mennesketype som dominerer på medisin.

Lønna kan være bedre en del andre yrker pga: Stor vaktbelastning. Mye kvelds/helgejobbing. Utvidet arbeidstid. Og i tilfelle du lurer: Årsaken til høy lønn er IKKE at grunnlønna er høy, for det er den ikke... Det er mange arbeidstimer per uke + tillegg for helg/kveld/natt som gjør at lønna ser ok ut på skattelistene.

Skrevet

Hadde ikke orket i lengden å se så mye sykdom og død..

Ser det nok i jobben.

Skrevet

Skulle til å svare, men så at tråden er fra 2006. Regner med TS har bestemt seg for noe nå.

Skrevet

Medisinstudiet og legeyrket er :kjefte:

Skrevet

Skulle til å svare, men så at tråden er fra 2006. Regner med TS har bestemt seg for noe nå.

Haha, la ikke merke til det før du sa det. Syntes det er litt rart å plutselig dra opp tråder som er 4 år gamle..?

• 4 uker senere...
Skrevet

Haha, la ikke merke til det før du sa det. Syntes det er litt rart å plutselig dra opp tråder som er 4 år gamle..?

dytt, interessant tråd synes jeg :gjeiper:

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var en intressant tråd :)

Lurer på hva som sjedde med ts? :lete: Er hun lege om et års tid, eller sitter hun fortsatt og lurer?

Jeg syns det er bra at man kan begynne på lege studiet når man er 27.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør Gunhild Stordalen. Hun var nå nettopp i NRK1 "Her er ditt liv, Petter Stordalen".

Hun kunne som lege avsløre at hun var:

- Uromantisk

- Tente aldri lys

- Satt aldri i ro

- Så aldri en romantisk film

- Så aldri filmer forøvrig

- Kynisk

- Fantes ikke sentimental eller romantisk

- Så ikke poenget med bryllup

- Ei skikkelig bondejente

...med andre ord: om kvinnelige leger er som Gunhild, er de følelsløse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig lege om ca 1.5 måned, og tror ikke jeg er noe annerledes enn andre damer... Kanskje litt mer hypokondrisk, fordi jeg alltid vet om en eller annen sjelden (men farlig) sykdom som kan passe til de symptomene jeg måtte ha.

Jeg er helt sikker på at jeg har valgt riktig jobb, men det er en lang utdanning, beinhard jobbing, og uttellingen i form av lønn og arbeidstid står kanskje ikke helt til de arbeidstimene man har lagt ned i det (nå har jeg tatt en doktorgrad samtidig, så jeg har jo frivillig valgt å nedlasse meg selv med arbeid;) )

Men det er fint tid til å være sosial, trene, jobbe med noe annet ved siden av (hvis man ønsker det), ha familie, pleie vennskap og alt annet som andre studenter gjør. Jeg tror det er viktig å ikke kutte ut denne delen av livet helt for å bli en god lege, og for å ikke ta innover seg og ta med hjem alt det vonde og vanskelige man kan oppleve i løpet av en arbeidsdag.

Noe annet som kan være litt tøft, er at folk forventer at du skal kunne alt og at du skal kunne helbrede alt. Men den Hippokratiske eden sier: "Alltid trøste, ofte lindre, noen ganger helbrede - men aldri skade". Så lenge man husker dette tror jeg man kan overleve at man ikke kan fjerne alle lidelser.

Jeg tror det er verdens beste yrke!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...