Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig facinert av legeyrket, den profesjonelle omsorgen og kunnskapen de viser, og alle mulighetene man har. Men det virker veldig tøft også.

Jeg har to år på meg på å ta opp fysikk matte og kjemi, må egentlig ta opp samtlige fag på vitnemålet for å komme inn, virker det veldig ambisiøst?

Jeg blir 27 år når jeg starter, synes dere det er ungt, er det en vanlig alder for 1.års stud på medisin?

Hvordan er det å arbeide som lege, er det veldig tøft, og er det forenelig med familieliv?

Må man ta mange vanskelige avgjørelser?

Hvordan er lønna som nyutdannet lege? Jeg vil få åtte år med studielån, og er litt bekymret for økonomien.

Setter stor pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En turnuslege tjener rundt 400.000 kroner.

Skrevet

Nå er jeg ikke enig at alle leger viser profesjonell omsorg som du kaller det,men meg om dèt... ;)

Jeg har en bror og svigerinne som er lege/under utdannelse, samt jobber jeg med mange leger. Yrket er varierende, og det går helt klart ann å ha tid til familien ved siden av. Noen steder(som fatslege) er det lettere, kanskje,men stort sett har leger de samme arbeidtidene og antall timer som andre. Man hører om MYE overtid f eks blant kirurgene, og det kan nok stemme,men det vet jeg ikke så mye om.

Der jeg jobber er det vanlig at legen må gå 1 time eller 2 overtid som vi andre på avdelingen.

Det er nok mange vanskelige avgjørelser som må tas når man er lege. Men ofte på et sykehus er man jo flere kollegaer som man kan drøfte med.

Leger lærer veldig tidelig på studiet om etikk og vil nok se flere eksempler på vanskelige valg opp igjennom praksisen og turnustiden før de selv skal "bestemme". Man har et stort ansvar, og selv med en god utdannelse er det ikke alle som takler det.

Broren min studere i Oslo, og begynte rett etter videregående på 1. året. Ifølge ham var han en de veldig få som var så unge. Mange er 25 år og oppover. Mange har f eks tatt sykepleien eller andre utdannelser først. Eller noen som deg; må ta opp noen fag for å komme inn.

Du vil nok fort tjene inn studielånet ditt ;)

Masse lykke til!!

Skrevet

hvorfor er legestudenter så fordømt opptatt av om de er for gamle?

Noe sier meg at leger og legestudenter kanskje er litt for fokusert på seg selv, i stedet for å spørre seg om de har riktige egenskaper, så spør de om de vil skille seg ut på studiet?

Skrevet

For det første så lurer jeg på om du har sett mange legeserier på TV? :)

For det andre så lurer jeg på hvorfor det er spesielt mange leger/blivende leger her på KG som spør om de er for gamle til å begynne å studere medisin. Er det en trend blitt blant kommende medisinstudenter dette med alder?

:overrasket:

:)

PS! Nei, du er og blir ikke for gammel!

Skrevet
For det første så lurer jeg på om du har sett mange legeserier på TV?  :)

For det andre så lurer jeg på hvorfor det er spesielt mange leger/blivende leger her på KG som spør om de er for gamle til å begynne å studere medisin. Er det en trend blitt blant kommende medisinstudenter dette med alder?

:overrasket:

:)

PS! Nei, du er og blir ikke for gammel!

Det skjønner jeg ikke at er noe vits i år kommentere en gang. HUn lurer på det. So what.

Faktisk så lurte hun på om det var ungt.

• Liker 1
Skrevet
Jeg er veldig facinert av legeyrket, den profesjonelle omsorgen og kunnskapen de viser, og alle mulighetene man har. Men det virker veldig tøft også.

Jeg har to år på meg på å ta opp fysikk matte og kjemi, må egentlig ta opp samtlige fag på vitnemålet for å komme inn, virker det veldig ambisiøst?

Jeg blir 27 år når jeg starter, synes dere det er ungt, er det en vanlig alder for 1.års stud på medisin?

Hvordan er det å arbeide som lege, er det veldig tøft, og er det forenelig  med familieliv?

Må man ta mange vanskelige avgjørelser?

Hvordan er lønna som nyutdannet lege? Jeg vil få åtte år med studielån, og er litt bekymret for økonomien.

Setter stor pris på svar:)

Jeg har igjen et år og er også litt bekymret for økonomien. Her er en link om tariff:

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=104151&subid=0

www.turnuslegen.no

Selv er jeg 25 og kom inn rett fra videregående.

Som lege må en ta mange vanskelige avgjørelser, men det er stort sett noen med mer erfaring som en kan rådføre seg med.

Legeforeningen har god info om legeyrket.

Skrevet

Hei!

Det er vanlig å jobbe 2-3 år for å komme inn på legestudiet, selv jobbet jeg som et svin i 2 år. Men klarte det!

Vil selv ha 8 år med studielån, og det bryr jeg meg lite om. Så sant jeg klarer utdannelsen vil jeg også klare å betjene lånet.

Alder skal du ikke tenke på. I mitt kull varierer alderen fra 19 til noenogfemti.

Lykke til!!

Skrevet (endret)

Tror ikke man skal bekymre seg for mye for økonomien. Ja man kan få mye studielån, men leger generelt tjener veldig bra.

Synes ikke at du er for ung. En venninne av meg begynte rett etter videregående. Da var hun bare 18 år gammel...

Du må forresten regne med at studiet er ganske så tøft. Venninnen min hadde nesten bare 6'ere fra videregående og er veldig rutinert/flittig student, men sier likevel at det er veldig tungt.. Tror ikke hun har så mye fritid for å si det sånn.

Endret av Lourdes
Skrevet

Noen som har studert i norge her? Er det så mye lesing da, går det an å kombinere med jobb, og er det mange foreninger o lag man kan engasjere i gjennom studiet?

Jeg kunne tenkt meg å jobbe med sosialmedisin eller psykologi, må man ha så mye ansvar for liv i alle retninger i legeyrket? Jeg brenner for å jobbe med mennesker, men jeg vil ikke ha et så stort ansvar, det skremmer meg...

Skrevet

Jeg vet knapt om noen som ikke har en liten jobb ved siden av studiene.

Og ja, det er absolutt anledning til å organisere seg :)

Skrevet
En turnuslege tjener rundt 400.000 kroner.

Øh, det var da et ambisiøst tall. Jeg tjener 318000 som turnuslege. Lønnen skal være lik for alle turnusleger over hele landet. Men noen tar på seg ekstra nattevakter.

Skrevet
Noen som har studert i norge her? Er det så mye lesing da, går det an å kombinere med jobb, og er det mange foreninger o lag man kan engasjere i gjennom studiet?

Jeg kunne tenkt meg å jobbe med sosialmedisin eller psykologi, må man ha så mye ansvar for liv i alle retninger i legeyrket? Jeg brenner for å jobbe med mennesker, men jeg vil ikke ha et så stort ansvar, det skremmer meg...

Skrevet

Hvordan er alderen til de som begynner for første gang da? Ville dere sett på en 33årig kvinne som ung lege altså?:)

Skrevet

Merkelig det med alder...broren min begynte aa studere medisin da han var 20, og han er da slett ikke for ung? Har en venninne som begynte da hun var 19, og hun er en kjempeflink lege "paa tross" av alderen. Maa da vaere positivt aa vaere ung naar man begynner?

Skrevet

Jeg lurte ikke på om det blir sett på som for ungt, men om man fortsatt blir sett på som ung lege når man er 33år og ferdigutdannet...Jeg blir så stresset, som kvinne har man så mange krav, man skal være høyt utdannet, ung,pen og få barn. Derfor lurte jeg på om man fortsatt blir sett på som ung når man starter på med.studiet som 27åring og er ferdig når man er 33 år, at man ikke blir voksen og gammel, men fortsatt blir sett på som ung...Veit det er tåpelig å få bekreftelse på dette, men det er noe jeg trenger akkurat nå, synes det er tøft!

Skrevet
.Jeg blir så stresset, som kvinne har man så mange krav, man skal være høyt utdannet, ung,pen og få barn.

Som kvinne?

Er vel ikke noe enklere for menn vel?

Skrevet
J

Som lege må en ta mange vanskelige avgjørelser

Det er en viktig del av jobbe det ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...