Kvist Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Vi har gammelt hus På ene siden av huset er det fortsatt vinduer av typen med to lag vinduer, altså en rute du åpner utover og en noen cm lengre inn som åpnes innover. I første etasje er det ikke noe rart med vinduene, men i andre etasje blir det nå på høsten duggete og vått på innsiden av det ytre glasset. Det kommer gjerne om kvelden og forsvinner igjen utpå dagen. Og det kommer dugg uansett om de indre vinduene er helt lukket eller på gløtt. Vi har ikke på noe varme i panelovnene under vinduene foreløpig. Jeg er lei av å fly rundt med tørkefille stadig vekk... Hvorfor dugger det sånn tro? Og hva kan vi gjøre med det? Og hvorfor bare oppe og ikke nede?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Vinduene er nok punkterte, og bør skiftes.
Hu i Svingen Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har også sånne vinduer, og for så vidt samme problem, men holder nå på med å fikse på vinduene og håper det skal hjelpe. Kitter yttervinduene på nytt og maler dem (det skal være tett mellom karm og glass, altså skal malingen gå litt inn på glasset). For å unngå dugg mellom vinduene er det viktig at innervinduene er helt tette, og der har jeg tenkt til å tette med tynne skumgummilister. Hjelper også mot trekk og sparer på strømmen. Småsprekker i noen ruter tetter jeg med lim (har ikke råd til nye vinduer). Hvis vinduene deres er i god stand mtp maling ville jeg prøvd tetningslister på innervinduene (prøv med ett vindu først for å se om det hjelper) - bare pass på at listene er tynne nok til å få plass i sprekken mellom vindu og karm. Får du ikke bukt med problemet bør du i det minste stryke på klorin med en pensel nederst i karmene der det blir vått - dette for å minske muligheten for sopp og råte. Hvis ingenting nevnt over hjelper bør vinduene skiftes.
Kvist Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2006 Tusen takk Hu i Svingen Da trur jeg at jeg har en formening om hva det kan være som er galt. Vi har nemlig kittet opp og malt vinduene nede, men ikke kommet så langt som til å ta vinduene oppe, derfor kan det jo hende at det er litt utett mellom karm og glass utvendig. Av diverse grunner blir ikke de tatt ned og fikset opp i høst/vinter, men jeg skal kjøpe tetningslister og prøve litt klorin i karmen. Trur jeg dropper skumgummilister dog, syns de har en lei tendens til å bli ekle og smulete etter en veldig kort stund, da velger jeg heller de i myk gummi.
onyx Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Det kan også bare være kondens pga tempraturforskjellene natt/dag og inne/ute. Punkterte er de nok ikke siden det er enkle vinduer? Tetningslister og på sikt å pusse opp de gamle vinduene vil nok hjelpe.
Hu i Svingen Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Trur jeg dropper skumgummilister dog, syns de har en lei tendens til å bli ekle og smulete etter en veldig kort stund, da velger jeg heller de i myk gummi. ← Prøvde gummilister her en gang, men det ble for trangt, derfor blir det skumgummi her. Prøv en liten bit før du kjøper til alle vinduene.
Twigi Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Vinduene er nok punkterte, og bør skiftes. ← det er nok verre enn som så, da, siden det er enkle vinduer Skikkelig punktering hver gang de åpnes... Jeg mener å huske noe om at det må være lufting i underkant av det ytterste vinduet, men er ikke helt sikker. Hvis de innerste vinduene er utette, så er det jo logisk at det kommer inn varm og fuktig luft som nedkjøles og dugger. Men jeg er ikke helt sikker på fysikken i dette.
Hu i Svingen Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Stemmer det. De ytterste vinduene trenger ikke være helt tette mellom vindusramme og karm, bare mellom glass og ramme. Innnervinduene skal være helt tette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå