Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Har tenkt til å arrangere et dobbeltbryllup, meg og søstern gifter oss samtidig neste sommer. Vi har ganske stor familie, så vi vil kunne få til mye mer for like mye penger som vi ville brukt hver for oss. Har tenkt til og holde oss til ca 40 000 pr par. Noen tanker rundt det å bli invitert i et dobbeltbryllup? problemer som kan oppstå ol? Foreksempel så har jeg avtalt for lenge siden at min søster skal være min forlover, altså samme søstern som skal gifte seg. Er det noe problem å ha henne som forlover selv om hun også skal være brud?
Gjest Kråkebolle Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Foreksempel så har jeg avtalt for lenge siden at min søster skal være min forlover, altså samme søstern som skal gifte seg. Er det noe problem å ha henne som forlover selv om hun også skal være brud? ← Forloverens jobb er bare å skrive navnet sitt, så jeg kan ikke se at det skal være noe problem. Hun har sikket nok med sin egen bukett og sin egen kjole, så dere må nok ha en tredje person (kanskje forloveren hennes) til å ordne de detaljene.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Fra før av så har vi avtalt at hujn skal hjelpe meg å finne kjole og med dekorasjon og sånn. Det vil jo ikke være noe problem, for nå må hun se på kjole til seg selv og, pynte må vi gjøre uansett... Egentlig så hadde jeg tenkt til at hun skulle ta brudebildene(hun er veldig flink til å fotografere), men det skjønner jeg blir for mye på hennes store dag.. Hadde avtalt at hun skulle sminke meg og ordne håret mitt på dagen, men regner med at vi fikser håret vårt hos frisør, men hjelper hverandre med sminken. Men hvordan vil gjestene ta det? Noen som snakket om at vi fikk halvparten så mye gaver, fordi bryllupet ble halvparten så dyrt. Ikke det at jeg er så opptatt av gavene altså, men vi kommer til å bruke like mye penger...
Malama Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Det var vel mer ment "å ta seg av kjolen og blomstene dine på den store dagen", ikke det å velge det ut. Normalt holder jo brudens forlvoer buketten hennes under vielsen, retter på kjolen i kirka (og ved fotografering) og "passer på" bruden. Har kleenex og lebestift i veska (brudens farge, i tillegg til sin egen) etc. Til denne "hjelpe deg på dagen rollen" trenger du en annen. Men, formelt er en forlvoer den som skriver under på at du ikke er gift fra før eller at der er andre grunner til at du ikke kan gifte deg med din forlovede, så DET kan hun jo gjøre selv om hun selv gifter seg samme dag. Angående dobbeltbryllup ellers så krever det jo at dere er enige om prioriteringene da. Det er nok lettere for to søstre enn to brødre eller søster og bror, ettersom det stort sett er bruden som normalt sett har flest "meninger" om et bryllup (som min kjære sier det, han har nok tenkt seg at han skulle bli gift, men han ar aldri tenkt over HVORDAN bryllupet skulle være, i motsetning til meg som jo har tenkt på denne dagen siden barndommen) Dere har tenkt å bruke 40.000 pr par, totalt 80.000 på et bryllup med tre familier. Uten å føle at vi "sløser" noen plass kommer vi til å havne på rundt 100.000, med bare to familier (men det er STORE familier, og vi inviterer altså mange gjester, så vi "sløser" vel i den grad, at vi kommer til å ha rundt 100 inviterte) Dere må altså være enige om HVA dere vil prioritere, hvor mange gjester dere vil ha, for dere kan ikke prioritere "både og". (ok, jeg er kanskje litt kategorisk her, men en ting jeg har oppdaget er nemlig at bryllup er dyrt, og slett ikke alle tingene vil dere kunne "spare inn" ved å være to heller, dere skal jo uansett ha hver sin kjole (og hver sin bryllupsnatt vil jeg håpe.. Men det er jo i stor grad hva man gjør det til selvsagt, og det er ikke noe problem å lage et kjempeflott dobbeltbryllup på deres budsjett (med visse begrensninger på gjestelista da, det kan bli vanskelig med foooor sotre gjestelister ) ) Kan ikke tenke meg at gjestene vil tenke "de får bare halvparten så stor gave, for de feirer sammen". Det er jo mulig at enkelte må "begrense" seg litt fordi de må ut med to gaver (altså i dere felles familie) på kort tid, men det gjelder jo enten dere feirer sammen eller hver sin dag, men kan ikke tenke meg at normale oppegående mennesker tenker at dere sparer penger på å feire sammen, så da skal de gi billigere gave... Personlig ville jeg ikke feiret dobbeltbryllup, men det er nok mye fordi jeg ikke har noen søster, og selv om min bror skulle finne på å gifte seg med sin samboer, så ville jeg hatt min egen dag, til det er vi for forskjellige, jeg og den jenta (delvis fordi hun er ca 10 år yngre enn meg kanskje) Men om dere har lyst, so GO FOR IT! Det blir nok en kjempefin dag
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Syntes det hørtes hyggelig ut jeg, men jeg ville nok funnet en annen forlover enn søsteren din. Hun bør slippe med en rolle den dagen. (Det er nemlig mer hektisk å være brud enn man skulle tro.) Dette med gaver er vel noe usikkert, men det er jo ikke det som er viktig. Ville tro noen av de som har litt reisevei kanskje kan legge mer i gavene, når de slipper å reise to ganger. Mens for andre kan det bli litt mye på en gang. Lykke til med planleggingen!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Tja.. dobbel bryllup.sikkert koselig det. Men da blir det jo ikke deres dag -bare deg og mannen din-kan nok oppstå noen problemer underveis for så like er ikke søstre at alt kommer til å klaffe vel? ville nok hatt denne dagen for meg selv og mannen min jeg da. Bire
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Aha, skjønner det du mener nå Malama. Tenker hennes forlover kan ta seg av oss begge, evt at jeg skaffer meg en annen hjelper. Problemet med forlover er bare det at det ikke er noen andre enn søstern som skal gifte seg, eller hennes utvalgte forlover som er aktuell, vi kan jo kanskje ha samme? Vi er enige om prioriteringene så langt hvertfall. Regner ikke med at det skal bli noe problem faktisk. Det var under planleggingen vi kom på ideen, da det hørtes ut som 2 identiske bryllup.. Vi skal be tilsammen 60 gjester, så det blir ikke så digert bryllup selv med 3 familier. Mennene sine familier er veldig små, pluss at vi bare ber de aller nærmeste vennene våres. Det med gaven var bare en tanke, ikke noen stor bekymring akkurat. Jeg skjønner godt om noen velger å bruke mindre penger på gave, da de må kjøpe to... Jeg har faktisk begynt å glede meg mer enn å grue meg nå. Har ikke hatt lyst på all oppmerksomheten, da passe det bra å dele på den.. Og er ikke like redd for alle detaljene nå som ansvaret ikke bare ligger på meg og min kommende.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Tja.. dobbel bryllup.sikkert koselig det. Men da blir det jo ikke deres dag -bare deg og mannen din-kan nok oppstå noen problemer underveis for så like er ikke søstre at alt kommer til å klaffe vel? ville nok hatt denne dagen for meg selv og mannen min jeg da. Bire ← Det blir jo vår dag selv om den ikke blir bare vår, og det plager oss ikke
marsy Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 slik jeg ser det kommer nok dette til å bli kjempekoselig, men det er viktig å huske at man ikke kan ta noen avgjørelse uten at dere to må dobbeltsjekke med de andre. Dere vil altså uten tvil måtte gjøre noen kompromisser underveis, for at begge parene skal bli enige om alt. Dere må jo for eksempel gå for samme blomster i dekorasjonene, samme meny til middagen, samme musikk/underholdning, lokale/kirke osv. Er også enig med de andre her at søsteren din bør slippe alle oppgaver på sin egen bryllupsdag. Dere kan jo heller spleise på fotograf, så blir det mye rimeligere.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Er også enig med de andre her at søsteren din bør slippe alle oppgaver på sin egen bryllupsdag. Dere kan jo heller spleise på fotograf, så blir det mye rimeligere. ← Hadde isåfall bare tenkt å la henne signere papirene, ikke noe mer. Sminke oss sammen har vi hatt planer om hele veien, så selv om det er brudesminken så bør jo ikke det være noe mer komplisert? Men fotograferingen skal hun helt klart få slippe... Men må man ikke betale dobbelt når man er to par da? har ikke lyst til å ha massevis av fellesbilder, men mest et og et par.
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 Samme forlover går sikkert bra, hvis hun er en god venninne av dere begge.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #12 Skrevet 9. oktober 2006 Samme forlover går sikkert bra, hvis hun er en god venninne av dere begge. ← Bra Hun er det! Hva tenker dere om f.eks bordsettingen da? Skal ha masse små runde bord i "klaser", burde vi passe på å ikke blande mennenes familie foreksempel? Tenkte kanskje å ha alle foreldrene på samme bord, men at mennenes søsken og venner blandet med "sitt" pars familie og venner? Skal ha 3etg bryllupskaker, har planer om å ha hver vår forskjellige, det er vel best?
Malama Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Hva som er "best" når det gjelder bordsetning og kake er helt opp til dere, for det avhenger av hva dere vil. Alle dere fire. Tror dere kan få det kjempekjekt jeg. En topp dag. At det ikke passer for alle er nok sant (ville neppe passa meg) men det betyr ikke at det ikke kan være helt rett for andre
Pinki Skrevet 9. oktober 2006 #14 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg synes det høres koselig ut, men hva synes familiene til brudgommene om dette? Jeg ville kanskje følt at brudens familie ble mest i fokus med en slik løsning. Som gjest hadde jeg synes det var ok, men jeg ville kanskje vært lit streng med talene var jeg deg, det blir jo et dobbelt sett med taler! Et sett er som regel mer enn nok!!! Lykke til
marsy Skrevet 9. oktober 2006 #15 Skrevet 9. oktober 2006 Hadde isåfall bare tenkt å la henne signere papirene, ikke noe mer. Sminke oss sammen har vi hatt planer om hele veien, så selv om det er brudesminken så bør jo ikke det være noe mer komplisert? Men fotograferingen skal hun helt klart få slippe... Men må man ikke betale dobbelt når man er to par da? har ikke lyst til å ha massevis av fellesbilder, men mest et og et par. ← aner ikke, men hvis dere tar bildene på samme sted, og tar noen felles bilder får dere sikkert nok en rabatt ihvertfall. Ring til noen fotografer og hør hva de sier.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #16 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg synes det høres koselig ut, men hva synes familiene til brudgommene om dette? Jeg ville kanskje følt at brudens familie ble mest i fokus med en slik løsning. Som gjest hadde jeg synes det var ok, men jeg ville kanskje vært lit streng med talene var jeg deg, det blir jo et dobbelt sett med taler! Et sett er som regel mer enn nok!!! Lykke til ← Det har jeg ikke tenkt på at kan bli noe problem en gang... Den ene familien er knøttliten, den andre er liten og de har lite kontakt. Vår familie er er gedigen i forhold, så uansett så ville nok vår vært mest i fokus... Men er det ikke gjestene og våres dag da? Ikke "familiens dag"? Hvis det skulle ha noe å si så betaler de ikke en krone for bryllupet... Angående taler så skal det strammes inn så mye som mulig. Det er heldigvis ikke så mange "gamle tanter" som må si noe, de fleste av gjestene kommer nok til å respektere våres ønske om minst og kortest mulige taler.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #17 Skrevet 10. oktober 2006 Ærlig talt, dette er sikkert gøy for dere jentene og deres nærmeste familie, men hva med brudgommenes familier og deres respektive gjester? Hvor gøy er det for din kommende manns familie, slekt og venner å sitte å høre på taler til et annet brudepar, som de kanskje ikke kjenner overhode, og vice versa?
Susan Sto Helit Skrevet 10. oktober 2006 #18 Skrevet 10. oktober 2006 Ærlig talt, dette er sikkert gøy for dere jentene og deres nærmeste familie, men hva med brudgommenes familier og deres respektive gjester? Hvor gøy er det for din kommende manns familie, slekt og venner å sitte å høre på taler til et annet brudepar, som de kanskje ikke kjenner overhode, og vice versa? ← Var i 50-års bryllupsdag for mine besteforeldre for noen år tilbake, og syntes det var ganske så hyggelig. Og de feiret da sammen med begge brudeparene de giftet seg sammen med. (Helt riktig, trippelbryllup!) Det var da to søstre og en bror som giftet seg samtidig. Har aldri hørt at de mente det var et problem. Faktisk virker det som de har syntes det var hyggelig å feire bryllupsdagen sammen etter at de ble godt voksne.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #19 Skrevet 10. oktober 2006 Ærlig talt, dette er sikkert gøy for dere jentene og deres nærmeste familie, men hva med brudgommenes familier og deres respektive gjester? Hvor gøy er det for din kommende manns familie, slekt og venner å sitte å høre på taler til et annet brudepar, som de kanskje ikke kjenner overhode, og vice versa? ← Nå har vi ikke ønsker om å ha et bryllup med alle "standard" taler, men dette er jo en desto større grunn for gjestene til å begrense seg! Derfor tror jeg ikke at det kommer til å bli noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #20 Skrevet 10. oktober 2006 Hvorfor spør du egentlig om råd når du har bestemt deg for at dette skal gjennomføres, samme hva?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå