Gå til innhold

Evig kamp om å få pengene til å strekke til

Anbefalte innlegg

Gjest Nesten blakk
Skrevet

Vi har ikke så mye igjen ( 1000,- ) å rutte med til lønning. Vi er på bunnen av potten og det er 1,5 uke til lønning kommer.

I tillegg så er kjøleskapet nesten tomt for diverse pålegg og melk og frukt.

Så kommer jo middag i tillegg. Vi har en del pasta, kjøttdeig og supper så vi kan jo lage diverse ting da. I fryseren er det bare et par brød igjen og ikke noe annet. Vi lager ikke akkurat mer når vi først lager for så å fryse ned til trangere tider.

I tillegg har vi barn og 2 av dem bruker bleier, det ene kun om natten og det andre både natt og dag. Der går det minst en 100-lapp

( vi kjøper store bleiepakker fra safari ). Jeg har blitt medlem i Coop, men de har ikke ofte tilbud på libero bleier der medlemmer får 10,- i rabatt. Coop mega selger også sitt eget bleiemerke til 40,- pr pakke. Men det går opp i opp med den store pakken vi kjøper på Safari.

Så er det ting som matvarer og drikke. Jeg har selvfølgelig en handleliste og den er kommet opp i over 300,- og da er ikke alle varer tatt med en gang.

Vi handler mest på Rema 1000, men den ligger ikke i gåavstand og siden jeg ikke har lappen så må jeg gå på butikkene på kjøpesenteret og det er Safari og Mega. Og de ligger i gåavstand.

Jeg hater å slite sånn hver måned. De siste månede nå så har vi så og si vært skrapet når lønningen kommer. Vi har kuttet ned på det som kan kuttes på.

Det store sluket hos oss er faktisk bleier og toalettpapir ( ungene elsker visst og bruke halve rullen når de først går på do ). Før var også snop, brus og snacks med, men det har vi kuttet ned på, men vi merker ingen forskjell egentlig.

Vel, jeg får se hvordan det går denne uken. I morgen skal jeg handle og jeg vil tippe på at summen kommer over 500,-....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kjøper billig-toalettpapir, går jeg ut i fra? Hva om dere begynner å kjøpe store kvanti hos f.eks smart club? Prate med barna om at de rett og slett må bruke mindre toalettpapir.

Kjøpe tørka linser og bønner i innvandrerbutikk. Grønnskaer også. Skrive ukesmiddag-meny.

Jeg har ikke peiling på dette, men er stoffbleier billigere enn engangsbleier?

Skrevet
Dere kjøper billig-toalettpapir, går jeg ut i fra? Hva om dere begynner å kjøpe store kvanti hos f.eks smart club? Prate med barna om at de rett og slett må bruke mindre toalettpapir.

Kjøpe tørka linser og bønner i innvandrerbutikk. Grønnskaer også. Skrive ukesmiddag-meny.

Jeg har ikke peiling på dette, men er stoffbleier billigere enn engangsbleier?

Vi kjøper toalettpapir av merket Edet Maxi. Det er dobbelt så mye på rullen og vi kjøper faktisk mindre toalettpapir nå enn vi gjorde før når vi brukte billig-toalettpapir.

Vi har ingen innvandrerbutikker i nærheten. Da må vi kjøpe til sentrum. Men det spiller ingen rolle da vi ikke spiser tørkete linser, bønner og sånt.

Har prøvd middagsmeny for 1 uke, men det går ikke.

Hjemmelagete kjøttkaker, fisk, koteletter osv har vi hatt med tilbehør. Det blir en liten formue pr middag for 5 personer....

I tillegg så går det en god del av diverse pålegg og drikke ( juice, saft, melk ).

Har handlet litt hos Lidl og, men de har rett og slett veldig dårlig utvalg. Det virker som om at det eneste de har er snop, kjeks, is og pizza.

Det er dårlig utvalg av kjøttdeig, pølser, frukt, pålegg o.l. Og mange av merkene vi bruker, har de ikke en gang.

Vi prøvde kjøttpølser en gang kjøpt fra Lidl. Et annet merke enn det vi pleier å bruke, men de var ikke dyre. De var ikke gode overhodet. Så det ble første og siste gangen. Det eneste vi har kjøpt fra Lidl og likt er diverse godteri, sitronbrusen og vaskemiddel. Resten av matvarene er bare møkk rett og slett.

Dette ble litt utenom temaet, men men.....

Når vi knapt har råd til dette nå, så lurer jeg på hvordan det blir etterhvert som ungene blir større. Vi har to gutter og jeg hører hele tiden om tenåringsgutter som spiser masse, som spiser foreldrene ut av huset....Huff, kan ikke si jeg gleder

meg :ler:

Skrevet
Vi kjøper toalettpapir av merket Edet Maxi. Det er dobbelt så mye på rullen og vi kjøper faktisk mindre toalettpapir nå enn vi gjorde før når vi brukte billig-toalettpapir.

Vi har ingen innvandrerbutikker i nærheten. Da må vi kjøpe til sentrum. Men det spiller ingen rolle da vi ikke spiser tørkete linser, bønner og sånt. 

Hjemmelagete kjøttkaker, fisk, koteletter osv har vi hatt med tilbehør. Det blir en liten formue pr middag for 5 personer....

I tillegg så går det en god del av diverse pålegg og drikke ( juice, saft, melk ).

Har handlet litt hos Lidl og, men de har rett og slett veldig dårlig utvalg. Det virker som om at det eneste de har er snop, kjeks, is og pizza.

Det er dårlig utvalg av kjøttdeig, pølser, frukt, pålegg o.l. Og mange av merkene vi bruker, har de ikke en gang.

Vi prøvde kjøttpølser en gang kjøpt fra Lidl. Et annet merke enn det vi pleier å bruke, men de var ikke dyre. De var ikke gode overhodet. Så det ble første og siste gangen. Det eneste vi har kjøpt fra Lidl og likt er diverse godteri, sitronbrusen og vaskemiddel. Resten av matvarene er bare møkk rett og slett.

Dette ble litt utenom temaet, men men.....

Når vi knapt har råd til dette nå, så lurer jeg på hvordan det blir etterhvert som ungene blir større. Vi har to gutter og jeg hører hele tiden om tenåringsgutter som spiser masse, som spiser foreldrene ut av huset....Huff, kan ikke si jeg gleder

meg :ler:

Det var jeg, hovedinnlegger som skrev dette.

Skrevet
Men det spiller ingen rolle da vi ikke spiser tørkete linser, bønner og sånt. 

Tror du ikke, at for å spare inn penger i matveien må dere være både fleksible og åpne for å prøve noe nytt (og billigere)?

Skrevet

Drikk vann i stedet for juice, brus og saft. Ikke kjøp blader. Ikke kjøp sjokolademelk, da går det så utrolig mye mer melk. Det finnes en tråd i matforumet om billige middager hvis jeg ikke tar feil. Pannekaker, omelett og suppe er jo billig og fint sånn innimellom mer "ordentlige" middager. Se på kilopris og ikke stykkpris på matvarer (kjøtt, fisk, ferdigmiddager og pålegg, det er store forskjeller). Kjøp det billigste brødet. Ellers enig med Pax i at bønner og linser gir mye mat for pengene, og man kan lage masse godt med det.

Forøvrig er jo Mega en dyr butikk. (Safari vet jeg ikke hva er en gang.)

Skrevet
Tror du ikke, at for å spare inn penger i matveien må dere være både fleksible og åpne for å prøve noe nytt (og billigere)?

Både mannen min og jeg er kresne i matveien. Han liker f eks ikke kjøtt, det eneste han spiser er kjøttkaker og kjøttdeig. Han spiser heller ikke noe særlig frukt eller grønnsaker. Ingen av oss liker verken bønner eller linser. Han liker krydret mat, jeg gjør det ikke osv. Vi har litt forskjellig smak. Det samme gjelder selvsagt barna. De spiser det samme som oss og liker nesten det samme som oss, men det hjelper lite å handle billigere og ny type mat hvis ingen spiser den...

Jeg er litt skeptisk til å begi meg ut på nye retter vi aldri har prøvd før ( som f eks indiske/indiske/spanske/engelske osv ). Jeg foretrekker å smake det hos andre først, for da slipper jeg å føle at vi har kastet bort penger hvis vi ikke liker maten....

Og det er jo forståelig nok egentlig..... Jeg har mange ganger brent meg når jeg har gjort dette nemlig, så det har jeg sluttet med.

Det eneste han hadde kjøpt i en innvandrerbutikk hadde kanskje vært litt krydder.

Jeg har vært i innvandrerbutikk før og mitt inntrykk er at de selger en god del matvarer som vi ikke bruker. Som f eks det du nevnte og mye annet.

Vi liker vanlig mat holdt jeg på å si som kjøttkaker, kjøttdeig, poteter, ris, pasta, pølser, grønnsaker og sånt. Vi har smakt en del annen mat, f eks indisk mat, kinesisk mat, spansk mat osv, men det falt ikke i smak. Og en del av det var for sterk i smaken for meg uansett. Mildt er ikke midlt nok...

Vi kjøper mest billigmerkevarer av mat og diverse ting, det er bare enkelte ting vi kjøper varemerke av, som f eks Gilde når det gjelder kjøtt.

Men vi kjøper når dette er på tilbud, og kjøper da inn store mengder.

Og vi handler mye på tilbud og.

Vi klarer oss som oftest og har handlet akkurat de samme tingene i flere år. Men så blir barna større og krever mer av både det ene og det andre. Så er det skole og barnepark og ting de trenger hele tiden o.l.

Skrevet

Ja, da høres det temmelig fastlåst ut. Kan dere ikke minske utgiftene, må dere øke inntektene (eller bare leve med situasjonen).

ekstrajobb?

avlastningshjem for et barn en helg i måneden? (ja ikke deres barn altså, bare for å presisere, dere tar i mot et barn)

Skrevet

Nå utgjør jo mat (for oss i alle fall) en ganske liten del av inntektene pr måned.. Så jeg vil foreslå at dere tar en grudig kikk på de andre tingene pengene går til.. (de såkalte "faste utgiftene").

Skrevet

Hvis dere har bil og din mann kjører, så kjører han på rema. Enkelt og greit. Med nøyaktig handleliste greier faktisk de fleste menn å handle inn matvarer. Frossene grønnsaker er rimelige nå, av ferske grønnsaker er rotgrønnsaker og sesonggrønnsaker billig.

Forøvrig, det er jo litt rart å be om råd når det høres ut som du ikke har tenkt å gjøre noe annerledes?

Skrevet (endret)

Det er masse god mat man kan lage selv som ikke har råvarer som koster skjorta - for eksempel kan man lett lage et festmåltid av kyllinglår kjøpt på mega når de er på tilbud, frosset ned og enkle å ta opp senere - man kan da lage en lett salat selv (selv om dere er kresne er grønntfor viktig som næringskilde og voksne kan ikke tillate seg å være kresne når det er snakk om å overleve økonomisk, dessuten må barna lære sunne matvaner av foreldrene - så enkelt er det faktisk) - og så kan man lage en posesaus fra Toro - bretagne kyllingsaus, man kjøper grov ris eller villris som metter mye mer og dermed trengs mindre - og vips så har man et rimelig måltid selv til fem.. Et annet alternativ er å bruke kyllingen i en wok - du kjøper ferdige wokblandinger (også på tilbud på mega) freser dem i en vanlig stekepanne, og hiver i kyllingen som du plukker i strimler og biter - til dette kan du servere nudler, Eller du kan bruke nudler som basis for en suppe - koke opp vannet med kryddemixen, hive i svinekjøtt i tynne strimler som du har stekt litt i en panne på forhånd, blande i en pose grønnskaker sammen med nudlene og vips en god og småsunn suppe som ikke koster skjorta med grovt hjemmebakt til... Så mulighetene er der om du virkelig vil...

Poenget slik jeg ser ditt innlegg er vel mer at du er frustrert enn at du faktisk vil ha råd - fordi de rådene du får tilbakeviser du med en gang - så du kan kanskje heller sette deg ned foran datan og lage deg en oversikt over alle faste utgifter hver eneste måned - da ser du bedre hva du faktisk bruker penger på - her kan en titt i nettbanken være et sted å starte.... Der kan du gå tilbake i tid - ett år eller sånn og se på hva som gikk ut til de samme tingene hver måned - og så prioritere derfra.. De fleste med fast inntekt har mulighet for å få romsligere økonomi, men det krever at man faktisk vil og ønsker å endre livsstil...

Det krever hardt arbeid å endre vaner - gode intensjoner er ikke nok alene..

Så kan man også snakke med banken om refinansiering, forlenge nedbetalingstid, binde renta på en del av boliglåner f.eks for å lette trykket på økonomien fremover.. Det finnes støtte å få opp i kommunene mot barnehage og sfo dersom økonomien er virkelig trang også..

Det hele ender i bunn og grunn med vilje til å gjøre noe selv...

Lykke til..

Endret av Carrot
Gjest Nesten blakk
Skrevet
Hvis dere har bil og din mann kjører, så kjører han på rema. Enkelt og greit. Med nøyaktig handleliste greier faktisk de fleste menn å handle inn matvarer. Frossene grønnsaker er rimelige nå, av ferske grønnsaker er rotgrønnsaker og sesonggrønnsaker billig.

Forøvrig, det er jo litt rart å be om råd når det høres ut som du ikke har tenkt å gjøre noe annerledes?

Joda, mannen kjører på rema og handler. Jeg bruker kun frosne grønnsaker, så den saken er grei egentlig.

Jeg tenkte nå råd om f eks den billigste maten i butikken. Men det er så mange butikker som selger billig mat og da måtte vi ha kjørt fra butikk til butikk og da hadde vi vel kanskje ikke spart så mye.

Eller f eks råd om billige middager som pannekaker o.l.

Gjest Nesten blakk
Skrevet
Nå utgjør jo mat (for oss i alle fall) en ganske liten del av inntektene pr måned.. Så jeg vil foreslå at dere tar en grudig kikk på de andre tingene pengene går til.. (de såkalte "faste utgiftene").

De såkalte "faste utgiftene" er de faste utgiftene som de fleste andre har: husleie, bensin, telefon, lån, barnepark m.m. Telefonen vår er latterlig billig da vi har gått over til IP telefon. Vi har ikke andre ting i tillegg, som f eks abonnement på blader/avis eller medlemsskap et eller annet sted. Vi handler ikke ting på internett i tide og utide. En sjelden gang i blant faktisk.

Skrevet

Dersom det er langt til Rema kan du jo vurdere å ta med ryggsekk. Eventuelt ta bussen, forskjellen i prisen vil mer enn oppveie billettprisen.

Vil absolutt anbefale deg å handle en gang i uken og heller supplere med ferskvarer som melk og frukt en gang dersom du trenger det. Enig med deg om mye om lidl, men akkurat frukt skal visstnok være rimeligere enn andre steder. Utvalget trenger ikke være allverdens, de fleste av oss spiser vel mest epler, appelsiner, pærer og bananer?

Ellers er både potet (og potetstappe) og pasta rimelige. De aller fleste liker lapskaus med pølse i, og dette er absolutt den riktige tiden for å lage det. Masse potet, masse gulrot, masse kålrot og litt pølse, så har du et par måltider.

Ellers høres det ut som en god ide å se på de andre faste utgiftene. Bruker dere mobiltelefon mye? Unødvendig kjøring? Avisabonnement? Ukeblader? Senket temperaturen med en grad eller to? (Akkurat den siste er vel kanskje mer på lenger sikt enn akkurat frem til lønning).

Lykke til!

Gjest Nesten blakk
Skrevet
Det er masse god mat man kan lage selv som ikke har råvarer som koster skjorta - for eksempel kan man lett lage et festmåltid av kyllinglår kjøpt på mega når de er på tilbud, frosset ned og enkle å ta opp senere - man kan da lage en lett salat selv (selv om dere er kresne er grønntfor viktig som næringskilde og voksne kan ikke tillate seg å være kresne når det er snakk om å overleve økonomisk, dessuten må barna lære sunne matvaner av foreldrene - så enkelt er det faktisk) - og så kan man lage en posesaus fra Toro - bretagne kyllingsaus, man kjøper grov ris eller villris som metter mye mer og dermed trengs mindre - og vips så har man et rimelig måltid selv til fem.. Et annet alternativ er å bruke kyllingen i en wok - du kjøper ferdige wokblandinger (også på tilbud på mega) freser dem i en vanlig stekepanne, og hiver i kyllingen som du plukker i strimler og biter - til dette kan du servere nudler,  Eller du kan bruke nudler som basis for en suppe - koke opp vannet med kryddemixen, hive i svinekjøtt i tynne strimler som du har stekt litt i en panne på forhånd, blande i en pose grønnskaker sammen med nudlene og vips en god og småsunn suppe som ikke koster skjorta med grovt hjemmebakt til... Så mulighetene er der om du virkelig vil...

Poenget slik jeg ser ditt innlegg er vel mer at du er frustrert enn at du faktisk vil ha råd - fordi de rådene du får tilbakeviser du med en gang - så du kan kanskje heller sette deg ned foran datan og lage deg en oversikt over alle faste utgifter hver eneste måned - da ser du bedre hva du faktisk bruker penger på - her kan en titt i nettbanken være et sted å starte.... Der kan du gå tilbake i tid - ett år eller sånn og se på hva som gikk ut til de samme tingene hver måned - og så prioritere derfra.. De fleste med fast inntekt har mulighet for å få romsligere økonomi, men det krever at man faktisk vil og ønsker å endre livsstil...

Det krever hardt arbeid å endre vaner - gode intensjoner er ikke nok alene..

Så kan man også snakke med banken om refinansiering, forlenge nedbetalingstid, binde renta på en del av boliglåner f.eks for å lette trykket på økonomien fremover.. Det finnes støtte å få opp i kommunene mot barnehage og sfo dersom økonomien er virkelig trang også..

Det hele ender i bunn og grunn med vilje til å gjøre noe selv...

Lykke til..

Mannen overfører et fast beløp hver måned til budsjettkontoen som faste utgifter skal betales med. Vi har hatt det sånn i et år nå, med økononmien, men da var det ikke så ille som nå. Det er de siste 3-4 mnd det har vært sånn. Og da har vi ikke brukt mer enn vanlig på mat eller andre ting.

Vi har også refinansiert lånene våre forlengst. Så vi har fast inntekt, men vi har kun 1 fast inntekt for øyeblikket. Jeg er på jakt etter jobb.

Vi handler også på tilbud. Jeg er ikke så kresen som mannen min da, så jeg prøver å mikse sammen forskjellige middager som kylling, diverse supper, lasagne med salat til osv.

På rema så handler vi mesteparten av det vi bruker og der er det også billig i tillegg.

Jeg skulle gjerne handlet inn for 1 måned av gangen med f eks mat som kan fryses ned, men jeg aner ikke hvor egnet maten er til å fryses ned.

Rema er jo billig på middagspølser, diverse pålegg, pasta, brød, poteter, ris og mange andre matvarer. Mye av det er også tørrvarer og igjen så er jeg usikker på hvor lenge det er holdbart. Greit nok at utløpsdatoen står på, men det kan hende at det blir dårlig før tiden pga et eller annet.....

Jeg ønsker og gjøre dette for da har vi middager for 1 måned og da står vi kun igjen med det som vi trenger påfyll av hver uke.

Men hvor lurt er det egentlig? Sparer vi mer penger på det?

Da sammenlignet jeg også priser fra mega, safari og rema, men kom vel fram til at vi brukte det samme beløpet i løpet av 1 uke uansett......Eller så sparte vi ikke så mye, kanskje under en hundrelapp.

Barna er ikke i barnehage eller SFO. Jeg er hjemmeværende. De to minste barna går i barnepark og denne er regnet med i de faste utgiftene.

Gjest Nesten blakk
Skrevet
Dersom det er langt til Rema kan du jo vurdere å ta med ryggsekk. Eventuelt ta bussen, forskjellen i prisen vil mer enn oppveie billettprisen.

Vil absolutt anbefale deg å handle en gang i uken og heller supplere med ferskvarer som melk og frukt en gang dersom du trenger det. Enig med deg om mye om lidl, men akkurat frukt skal visstnok være rimeligere enn andre steder. Utvalget trenger ikke være allverdens, de fleste av oss spiser vel mest epler, appelsiner, pærer og bananer?

Ellers er både potet (og potetstappe) og pasta rimelige. De aller fleste liker lapskaus med pølse i, og dette er absolutt den riktige tiden for å lage det. Masse potet, masse gulrot, masse kålrot og litt pølse, så har du et par måltider.

Ellers høres det ut som en god ide å se på de andre faste utgiftene. Bruker dere mobiltelefon mye? Unødvendig kjøring? Avisabonnement? Ukeblader? Senket temperaturen med en grad eller to? (Akkurat den siste er vel kanskje mer på lenger sikt enn akkurat frem til lønning).

Lykke til!

Det er det jeg prøver på. Å få til handling en dag i uken og så fylle på med melk, pålegg, brød osv.

Det er ikke langt til rema fra oss. En gåtur på ca 30-40 min, avhengig av hvor fort man går. Vi har gått til og fra rema en gang hos oss og da fikk ikke vi handlet alt vi trengte en gang for vi kunne jo ikke akkurat ta med oss handlevognen. Så derfor er det fint og kunne kjøre, for da får vi handlet alt vi trenger.

Det ligger også en rema butikk i nærheten av der mannen jobber. Men når han går inn for å handle etter jobben, så er de ofte tom for det vi trenger.

Så da må jeg gå ned på kjøpesenteret og handle før butikken går tom for brød f eks.

Vi har begge mobil. Jobben til mannen betaler hans mobil og jeg bruker kun kontantkort, men det er sjelden jeg fyller på, så jeg ringer sjelden ut med den.

Ingen unødvendig kjøring i tillegg enn til og fra jobben til mannen og eventuelt handletur nå og da. Har ikke abonnement på verken avis eller blader.

Gjest Nesten blakk
Skrevet

Og siden vi ikke har så mye igjen, så vurderer jeg og be mannen om vi kan handle på rema for de neste 10 dagene. Men hvor mye får man for 1000,- da?

Da er det snakk om å handle inn pålegg, middag ( pølse, potetmos, pasta, supper o.l. ), brød, toalettpapir osv for de neste 10 dagene. Men jeg aner ikke hvor mye vi bruker av de forskjellige tingene. Og hvis vi gjør det, så må vi likevel ha nok penger til å fylle opp med melk, eventuelt pålegg og brød o.l. I tillegg skal vi også ha nok til bleier, så egentlig blir det vel kun 900,- og handle for.

Og når vi først skal lage middag, så bruker vi en del, siden vi er 5 personer.

Det gjelder spesielt hvis vi bruker ferdigposer. F eks maxiboller med potetmos: da går 2 bokser med maxiboller og 3 poser potetmos. Maxibolleboksene koster over 30,- pr stk og potetmosen 5,- pr stk. Det blir en middag som koster oss 75,-.

Men det er bare et eksempel. Det er ikke så ofte vi bruker så mye en gang.

Skrevet
Jeg tenkte nå råd om f eks den billigste maten i butikken. Men det er så mange butikker som selger billig mat og da måtte vi ha kjørt fra butikk til butikk og da hadde vi vel kanskje ikke spart så mye.

Eller f eks råd om billige middager som pannekaker o.l.

Det vi gjør er at vi stikker og handler 2-3 ganger i uka, og da på ulike butikker, for å få mest mulig ut av tilbud, faste lave priser osv. Rema feks stikker vi på en gang hver 2-4 uke, og kjøper frosne kjøttvarer, siden de er biligst på kjøttdeig, koteletter osv, så kjøper vi litt større kvanta og hiver i fryseren. Rema er også av de billigste på frosne grønnsaker. Så stikker vi på Kiwi en gang i uka kanskje, og kjøper inn det vi bruker av First Price produktene, og på Rimi for å kjøpe Euroshopper-produkter, og på Coop for å kjøpe de sine egne produkter.

Det lønner seg også å lese de tilbusbladene butikkene sender ut hver uke, og basere ukas meny på hva som er på tilbud denne uka. Og har de frossenvarer, tørrvarer eller hermetikk man bruker litt av på tilbud, så kjøper man inn litt mere enn man trenger, og lagrer til senere. Det lønner seg også å kjøpe store stykker med frossent kjøtt, og tine det og kutte det opp i stekestykker, stekestrimler osv, som man fryser ned igjen, fremfor å kjøpe ferdigoppskjært ferskvare.

Når det gjelder varer som man bruker ofte lønner det seg også å notere seg hvor de koster minst, potetmos som du nevner feks koster bare 2,50 pr pose på Rema, mot 5 kr de fleste andre steder. Og dersom smøret koster 2 kroner mindre på Rimi enn på Mega, så kjøper du smør de gangene du handler på Rimi. Det virker kanskje litt bortkastet å telle småkroner, men gjør man dette konsekvent så blir det noen hundrelapper det også, iløpet av en måned.

Skrevet

Og husk - det er billigere å lage maten selv enn å kjøpe ferdigmat. Kjøttboller lages av kjøttdeig og kan spes med brødsmuler. Potetmos er også billigere å lage fra bånn av vanlige poteter, grønnsakskraft, dæsj smør, litt melk, evt. vann og krydder. Server grønnsaker til, det gjør også middagen billigere. Forresten så er kjøttdeigen til Skjeggerød en god del billigere enn den til Gilde, og jeg merker ingen forskjell på smaken.

I stedet for å bruke ferdigposer når du lager gryter, kan du lage grytene fra bånn. Blir også billigere. En ting som vi spiste en del av når jeg var liten, var gryte med kjøttdeig og potetbiter. Mye potet, lite kjøtt.

Dropp juice og saft, og sjokomelk. Drikk vann til maten.

Har selv vokst opp i et hjem med meget dårlig råd, og har spist mye lever og lungemos til middag. Ingen favoritt, men er man sulten, så er man sulten.

Ellers må man vurdere om man trenger internett. Sparer kjapt 350 kr i måneden på å kutte den - og man trenger ikke å snakke så mye i telefonen at IP-telefon/fasttelefon betaler seg. Evt. bruk din manns telefon mest mulig når dere ringer familie og venner. Har man kabel-TV, sier man opp abonnementet. Man klarer seg fint med NRK og TV2.

Skrevet (endret)

Alle varer er holdbate til dato forutsatt at de oppbevares som anbefalt - det vil si at varer som skal oppbevares kjølig plasseres kjølig osv - fryser du varene er de holdbare i månedsvis - minst 6 månder, kjøttprodukter ofte lengre. Kjøper dere hele lam f.eks til jul holder det i allefall til påske.. Samme med fisk.. Dessuten er det ofte greit å starte supper etc med en buljongkraft og så ha i grønnsaker og f.eks pølsebiter, tomatsuppe kan man spe med makaroni og hjemmelagde kjøttboller - kanskje til og med noen kokte egg som kuttes i båter.. Du får det til å høres så vanskelig ut - hva med å starte med litt positiv holdning til det hele - la matlaging og sparing bli noe du ser positivt på og som er en utfordring heller enn et problem?

Mitt forslag til handlekurv for under 1000 er for eksempel;

10 kilo poteter (50 kr?)

2 pk. gulerøtter (50 kr?)

2 kålrabi (30 kr?)

1 pk. tørre erter (25kr?)

........ dette er basis for masse gode middager

1 pk. buljong (evt buljongterninger) (20 kr?)

1 pakke brunsaus (evt.økonomipakke med 5 poser) (20 kr?)

2kg kjøttdeig (lag kjøttkaker / kjøttboller / karbonader selv) (150 kr?)

1 pakke middagspølser (50 kr?)

1 stor saltet svineknoke (60 kr?)

1 stor pakke spagetti (30 kr?)

1 stor pakke makaroni (30 kr?)

1 pakke svinekjøtt (50 kr?)

1 pose kyllinglår (98kr?)

1pk. villris (30 kr?)

1pk bretagnesaus (15 kr?)

3 store pk nudler (50 kr?)

Totalt har jeg listet opp varer for ca 6-650 kroner her og av dette kan du lett lage middag for minst en uke;

kjøttkaker i brun saus med poteter, gulrøtter og makaronistuing (kan varmes neste dag hvis det blir igjen noe)

Pasta og kjøttboller (evt. med hjemmelaget potetmos til)

pølser og potetmos (hjemmelaget)

Kjøttsuppe kokt på svineknoken (oppvarmet neste dag samtidig som du kan spare litt av den og lapskaus av restene - da har du tre middager..)

Kylling og ris, med saus og råkost

Kylling og nudler / evt suppe med grønnsaker som tidligere beskrevet

pølser i brun saus med poteter og makaronistuing / kålrotstuing eller gulrotstuing

med noen stekte karbonader, et par stekte egg, og grovt hjemmebakt brød har du en seilerpatent...

Du kan hvis du vil....... Du må bare se forbi dine egne begrensninger...

Endret av Carrot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...