Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg gruer meg altså sånn til julaften. Grunn: To foreldre som burde vært skilt for lengst, men som ikke har blitt det. To foreldre som etter flere års ekteskap ikke liker hverandre lenger, og bruker hvert minutt på å synliggjøre dette. Også foran barna. Dro hjem i fjor - under tvil. Resultat: Brukte hele jula på å trøste min lillesøster som gråt ofte og var konstant lei seg pga foreldrenes krangling. Skjønt krangling er ikke riktig ord - åpenlys fiendlighet er vel riktigere. Jeg har ikke lyst til å dra hjem i år men jeg må. Mamma har fått en alvorlig sykdom og utsiktene til å overleve er vel sånn 50- 50. Om dette blir den siste julen med henne, vil jeg angre resten av livet. Lyspunktet er at jeg drar hjem til meg selv i romjulen, og da skal jeg feire liksom-julaften med en god venn, vi skal late som om det er julaften og feire den akkurat som vi vil! Jeg har lurt på å snakke med foreldrene mine på tomanshånd (må bli over tlf, de bor begge på en annen kant av landet) og stille et ultimatum: Fortelle hvor ille vi (søsknene) synes denne fiendligheten er. Om ikke de lover å skjerpe seg - grundig!, kommer søsknene mine til å feire jul hos meg, rett og slett (har nok plass) - uten foreldre. Ikke det at noen av oss hadde hatt hjerte til å gjennomføre det da pga at mamma er syk, men jeg tror de trenger en vekker. Og joda - mamma er syk, men frisk nok til at fiendligheten mellom mamma og stefar fremdeles eksisterer for fult. Hvorfor dette innlegget? Tja, for å lette hjertet litt, antar jeg. Følets godt å skrive om det.
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 Ta en prat med foreldrene dine du, de trenger nok en vekker.
Gjest Gjest1 Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg synes også at du bør stille et ultimatum, kanskje de skjerper seg da?
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2006 #4 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg skal gjøre det - skader jo ikke å prøve, selv om jeg må gjøre meg hard mot en som er syk.
Arkana Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Å være alvorlig syk fritar en ikke fra normal høflighet, og jeg synes enhver mor (og far) bør holde seg for god til å utsette sine egne barn for noe slikt. Det er jo ikke sikkert at foreldrene dine er klar over hvordan dere egentlig føler det, man blir kanskje veldig oppslukt i sine egne følelser og sin egen situasjon, så jeg synes godt du kan snakke litt med dem. Kanskje kan dette bli en hyggelig jul likevel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå