Gå til innhold

Kjøttpølser i brun saus

Anbefalte innlegg

Gjest Innflytter'n
Skrevet

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at det på østlandet (?) visstnok ikke er uvanlig å spise røkte kjøttpølser med brun saus til middag. Dette må selvsagt testes ut. Men hvordan lages/spises egentlig dette? Trekkes pølsene i sausen? Hva er vanlig tilbehør? Poteter og kålrabistappe har jeg hørt? Er dette virkelig godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi steker de, og har saus ved siden av. Gjerne en pose med ferdige grønnsaker som vi koker, og poteter.

Men andre gjør det kanskje annerledes, vi gjør det slik fordi jeg ikke spiser pølser

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg har bodd på Østlandet hele mitt liv og har aldri spist dette....

Skrevet

Vi trekker pølsene i sausen og serverer kokte poteter og dampa grønnsaker ved siden av.

Hos oss er/var det en typisk bruke opp restene av kjøttkakemiddagen.

Da varmer vi pølsene i restene av brusausen og har ertestuing og potet til.

En annen pølsefavoritt er pølser i hvitsaus, gjerne karrisaus med masse grønnsaker og potet til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vant med at pølsene stekes og så i sausen en stund før servering.

Så har vi poteter, gullerøtter sennep og ketchup til..

Tror det blir pølser på meg en dag også...

Skrevet

Vi har alltid stekt pølsene ved siden av... Er ikke så kjempeglad i brun saus, og synes det er best når de ikke er trukket i sausen.

Skrevet

vi kutter opp en røykt kjøttpølse "nordfjord" i biter og lager brun saus....

så har vi poteter og grønnsaker til

nam nama

Skrevet
Jeg har bodd på Østlandet hele mitt liv og har aldri spist dette....

Samme her.

Skrevet

Det er godt med makaroni ved siden av istedenfor poteter

Skrevet

Vi har det ofte! :) oftest med makaroni i melk (slik at det blir sånn stivt) ved siden av. Òg poteter såklart! :)

Skrevet

Også vant til stekte pølser som serveres ved sidenav kokte poteter, bruk saus og enten kokte grønnsaker/makaronistuing/ertestuing til.

Har ikke spist det siden jeg bodde hjemme for det er ikke så godt syns jeg. Men de siste årene hjemme hadde vi i tillegg til brun saus også bearnaisesaus til så jeg kunne velge...

Gjest Gjest_bulla_*
Skrevet

Røkt kjøttpølse i brun saus, ertestuing, potet og en dæsj tyttebærsyltetøy. Det er faktisk godt.

Skrevet

Jeg er vant med sjysaus, ikke brun saus. :icon_smile:

Skrevet

Bor ikke på Østlandet, men det er helt vanlig her jeg bor også (Rogaland)

Vi steker først pølsene, før de får trekke videre i sausen.

Serveres med kokte poteter, makaroni, gulerøtter og kålrotstappe.

Skrevet

Nå ble jeg sulten :) Mamsen pleide å lage en slags gryte også, som hun kalte spikersuppe, som egentlig er det samme - brun saus, poteter i terninger, gulerotbiter og pølsebiter- bare alt i ett - løsning. Kjempegodt!!

Skrevet

Helt vanlig hos meg, og det var det hos mine nordnorske foreldre også. Pølsene trekker i sausen og serveres med kokte poteter, ertestuing og kokte gulrøtter til. Tyttebær for de som ønsker det. Kjempe godt, helt klart den beste måten for meg å spise pølser på!

Skrevet

ja..det er veldig godt, men pølsene må stekes før de legges i sausen... og ererstuing er et must

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...