Gå til innhold

Er det automatisk deponering i alle butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en topp på fredag som jeg angrer på og vil ha igjen pengene for.

Jeg er så vant til at det ikke er noe problem i de fleste butikker, så jeg spør ikke om å få deponere lenger.

Nå ser jeg på kvitteringen som det bare står beløpet på og ingenting annet.

Lurer på om jeg kan stå på mitt i morgen når jeg skal bytte inn toppen.

Noen som vet om man har krav på pengene tilbake uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke KRAV på det tror jeg, men dersom du har kvittering og lappen fortsatt henger på plagget går det som regel greit tror jeg.

Skrevet

Så lenge varen er kjøpt i butikk har du ikke krav på noe som helst, verken bytte eller pengene tilbake.

At de fleste butikker velger å være greie med tanke på bytting er helt opp til dem selv

Skrevet

i den butikken jeg jobber, gir vi IKKE tilbake pengene dersom det ikke er avtalt deponering ved kjøp. Da kan man enten bytte til andre varer eller få tilgodelapp. Man har ikke krav på å få pengene tilbake på en feilfri vare. Men det er jo lov til å spørre, det er jo ulike rutiner på dette.

Skrevet

Man har ikke krav på penger tilbake -åpentkjøp. Kun om det står opplyst noen steder, da gjerne med oppgitt dato.

De store kjedene som Cubus, H&M osv oppererer med fritt åpent kjøp i inntil 30 dager da de har så store lagere og mange kunder at de ikke taper på det.

Mindre foretninger får kanskje bare 2 eller tre ting i samme str. å har ikke plass på lageret, de vil helst bli kvitt ting, å da er det ikke noe deponering. Kanskje om man er heldig.

Mange bruker klær og sko over helgen gjerne for så å kreve peng tbake når det er "pent-brukt" , og derfor er det mange butikker ikke lar noen deponere over helgen...

Skrevet

Hvis du har kjøpt den i en stor kjedebutikk, så er det mulig du får byttet den. Men sannsynligvis får du ikke cash tilbake.

Sist jeg kjøpte en topp på Carlings, ble jeg opplyst om at det ikke gikk an å deponere i helger, fordi folk utnyttet seg av det.

Skrevet

Det er uansett ikke automatisk deponering, selv om man er blitt "vandt med det" fra de større kjedene. Flere av de største kjedene gir det, men etter kjøpsloven skal det avtales på forhånd.

De fleste butikker vil gi deg mulighet til å bytte varen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...