Gå til innhold

Saus til okse indrefilet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger å fornye meg litt. Noen som har oppskrift på god saus til helstekt indrefilet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker veldig ofte Rosèpeppersaus i pose fra Toro :rodme:

Men den er veldig god.

Skrevet

hva med soppstuing? Er kjempe godt. Har tilpasset en oppskrift for å gjøre den enda bedre:)

Fløtestuet sopp:

4 porsj,

200 g frisksopp ellser 1/4 boks hermetisk sopp

1 løk

1 ss smør eller margarin

salt

pepper

hvitløk(pulver eller puree)

3 dl fløte

Rensk frisk sopp. Skyll den raskt hvis det er nødvendig. La den renne godt av. Sil av kraften på hermetisk sopp. Skjær stor sopp i biter eller skiver. Skjær løken i små biter

Fres løken og soppen i smør eller margarin i en stekepanne.

Dryss på ørlite salt og pepper

Spe fløten i og la soppen koke uten lokk på svak varme til stuingen har fått en fyldig konsistens (jeg putter bite lit maisena inni for å få sausen litt tjykere)

Smak til med hvitløkpulver/puree salt og pepper

Server stuingen til finere kjøtt- og fiskeretter, eller bruk den som fyll i omeletter, krustader og lignende.

Gjest Gjest_Ramboline_*
Skrevet

Rødvinssaus er veldig godt syns jeg.

Lagde den fra Toro en gang og fikk spørsmål om oppskrift for den var så god. :ler:

Skrevet

rødvinssaus

3-4 sjalottløk brunes i panne med litt smør

ha i ca. 4 ss hvetemel

ha 1 dl rødvin

når ca halvparten av rødvinen har fordampet heller du i 3 dl vann

smak til med flytende oksebuljong (eller bland i en buljong terning i vannet før du heller i det..)

Kryddre med salt og pepper.

Siles før servering

Kjempe god!!!!

Skrevet

Hurtigvariant av rødvinssaus:

Toro pose + 1 grønn paprika! Skjær paprikaen i strimler og la den trekke i sausen 10-15 minutter! Det blir en kjempesaus både til biff og lam...

Skrevet

Takk for tips. Må definitivt prøve ut forslagene deres.

Men er det forresten noen som har oppskrift på grønnpeppersaus? Har smakt det i Frankrike til både and og biff og det var himmelsk. Den var ganske kremig og med champignoner i.

Skrevet

Fløtesaus med blåmuggost... Mmmmm....

Kok ut panna du brunet fileten i, med f.eks. cognac eller tørr sherry. Ha i fløte, og la den koke litt før du har i blåmuggost etter ønske (norzola, normanna, gorgonzola, roquefort... hva som helst du måtte ha i huset, like eller kunne få tak i). Tilpass ostemengden etter smak og ønsket tykkelse på sausen, smak til med nykvernet sort pepper. Osten er ganske salt, så du trenger antagelig ikke salte mer.

Mengdene har jeg ikke, denne sausen går på øyemål og følelse hos meg.

Fett, mektig og med masse deilig smak. Tenker du på vekta går det sikkert an å lage en saus med melk og jevning som basis i stedet for fløte, men det blir ikke helt det samme...

Skrevet

Konjakk- og fløtesaus er den beste posesausen til kjøtt synes jeg - nammenam!

• 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...