juliannae Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Tenker på når dere er par og samboere, men ikke nødvendigvis gift eller har barn da det blir mer naturlig. Men feirer dere julen sammen med famile feks. annenhvert år, eller alene, eller hver for dere! Jeg/vi har ikke bestemt oss enda, så tenkte å få noen innspill fra andre
Malama Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 Vi feirer sammen, annet hvert år hos hans og min familie. Det har vi gjort siden vi flyttet sammen, det er det eneste naturlige for oss. Den første jula vi vr sammen var vi kjærester, men bodde hver for oss. Vi feira jul hver for oss, og jeg feira nyttår sammen med ham og hans familie. På nyåret flytta vi sammen, og siden den tid har vi feiret jul og påske sammen. fordi vi bor sammen. Vi har valgt å dele livet med hverandre. Og da er det for oss utenkelig å ikke også feire høytidene sammen. Jeg valgte denne mannen som jeg elsker, for hverdag og for fest. (og snart "i gode og onde dager" også) Dette er det som er rett for oss. Men hva som er rett for DERE er jo en helt annen sak Lykke til. Ps: Da vi skulle bestemme hvor vi skulle feir jul det første rpet vi skulle feire sammen, kastet vi mynt. Jeg "tapte" og vi feiret hos hans familie. Og så ble det annethvert år derfra. (også drar vi til den andre familien "førstkommende påske" etter jula. Så i et kalenderår har vi jul og påske hos samme familie, men det er fordi dt er mye lenger fra påske til jul enn fra jul til påske, og sommerferien er i mellom.)
juliannae Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2006 det blir nok loddtrekning her tenker jeg! Takk for utfyllende svar, Malama
Gjest graceland Skrevet 8. oktober 2006 #4 Skrevet 8. oktober 2006 Kjæresten og jeg skal feire jul sammen, med barna våre. Regner med å få besøk av kjærestens søster også, på julaften. Blir min første jul uten mamma og pappa, det blir nok noen tårer... men det kommer til å bli kjempekoselig likevel. Virkelig.
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 vi skal vel feire hver for oss. jeg reiser hjem til jul, fordi jeg ikke ser familin min ellers da jeg går på skole langt vekk. typen er bedt til oss, men skjønner om han vil feire med sin, jula er høytid for familie og vi bor ikke sammen enda. blir mer naturlig å feire sammen om man bor sammen synes jeg for vår del iallefall.
Arkana Skrevet 8. oktober 2006 #6 Skrevet 8. oktober 2006 Av 7 juler sammen har vi feiret 5 med hver vår familie og 2 sammen (han var hos min familie begge gangene). Dette året feirer vi hver for oss igjen. Noen stusser kanskje over at jeg aldri har feiret med hans familie, og det er flere grunner til det, men hovedgrunnene er at vi er en svært liten familie, og veldig sammensveiset, og jeg føler derfor sterkt behov for å feire sammen med dem. Dette gjelder særlig etter at Pappa døde. Min samboer har en stor familie, og jeg klarer rett og slett ikke å la Mamma og broren min feire julen alene. (Samboeren min føler seg i tillegg mye mer lik min familie enn sin og elsker å være hos oss, derfor har han selv valgt å feire julen med oss et par ganger.) Den andre hovedgrunnen er at min samboers familie ikke bryr seg nevneverdig om julen, og det blir for usosialt og ukoselig for meg. Jeg er vant til en familie som tilbringer så mye tid som mulig sammen og elsker å være i hverandres selskap, så å tilbringe julen i sofaen hos svigers og se på TV er rett og slett litt for mye for meg å svelge. Når vi får barn tenker vi at vi begynner å feire hos oss selv og heller inviterer familiene våre til oss. Familiene våre bor dessverre så langt fra hverandre at noen kombinasjon ikke er mulig, men jeg vet at familien til min samboers storebror gjør det på den måten. De feirer julaften med hans familie og 1. juledag med hennes, og bytter neste året. Det høres veldig greit ut. Jeg kunne gjerne gjort det på den måten hadde det vært mulig. Nyttårsaften feirer vi forøvrig alltid her hos oss, som oftest med venner.
Mona Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Foreløpig har vi feiret med hver vår familie. I år skal vi feire sammen, men har ikke bestemt med hvilken familie ennå. Siden jeg har skilte foreldre er det altså tre familier å ta hensyn til, derfor vil jeg feire jul hjemme når vi får barn, så får de som vil komme!
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Vi har feira sammen sidan året etter vi vart kjærastar. Vi har vore 3. kvart år hos mamma, pappa og hans foreldre. Når vi blir 3 frå neste år av, blir nok fordelinga annleis.
Minien Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 Vi skal ha vår første "ordentlige" jul sammen som kjærester. Forrige jul var vi fremmede for hverandres familier selv om vi hadde vært sammen i et halvt år, så da feiret vi hver for oss. Hva som skjer i år er jeg litt spent på...
Gjest gjesta Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg og sambo feirer hver for oss. Sambo har veldig liten familie, med skilte foreldre, men akkurat jula er han og foreldrene sammen. De har ikke så mange fler, og derfor vil jeg ikke splitte de ved å invitere sambo hjem til oss på julefeiring selv om jeg har lyst. Jeg er student og må hjem og jobbe for å tjene penger. Jeg har lengre juleferie enn sambo, så derfor reiser jeg ei uke før han er ferdig på jobb. Siden jeg kanskje må jobbe på julaften, så er det heller ikke noe poeng i at sambo sitter med min familie alene.. Nyttår feirer vi derimot sammen, siden vi forlovet oss på nyttårsaften
Gjenglemt sykkellås Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 Hver for oss. Det er det mest naturlige siden vi ikke har felles barn. Jeg har så liten familie at det hadde vært utenkelig å ikke feire med de.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. oktober 2006 #12 Skrevet 9. oktober 2006 Vi feirer hver for oss - han hos sin familie, og jeg hos min. Jeg ville følt det som om jeg lot min familie i stikken hvis jeg feirer hos ham, siden vi kun er min mor, min bror og jeg. Det ville være litt stusselig for dem å sitte kun 2 personer på julaften. Men vi har snakket om hvordan vi vil gjøre det i fremtiden. Nå bor vi i utlandet, men når (hvis) vi kommer oss tilbake til Norge og får god plass vil vi invitere begge familiene hjem til oss selv på julaften
Amalie_85 Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Vi feiret sammen i fjor hos min familie. Så tror nok vi feirer sammen i år og. Men hvor vi skal feire den vet jeg ikke. Har vi ikke snakket om enda
Malama Skrevet 9. oktober 2006 #14 Skrevet 9. oktober 2006 Merkelig dette, jeg føler IKKE at jeg lar mine foreldre istikken selv om jeg ikke feirer sammen med dem, og de da inntil nå har vært de to og min bror. Nå har han også samboer, og vi er enige om at vi feirer jul "hjemme" SAMME år, slik at det blir vekselsvis 2 og 6 mennesker der på julaften. Dette for at jeg og min bror skal få feire jul sammen, og mamma sier at de ikke har noe problem med å bare være dem to en andre årene. Men, dette er nok fordi de har ANNEN familie rundt seg da, farmor og morfar, samt diverse av sine søsken. De feirer ikke julaften sammen med disse, men ettersom alle søskenen besøker sine foreldre på formiddagen, så TREFFES de i alle fall. Men julekvelden blir de alene ja. (men ikke hele resten av jula, min bror bor så nært både sin og samboerens familie at de kan feire litt jul hos begge) Vi har ikke helt muligheten til å invitere begge familiene til oss, rett og slett pga den lange avstanden. Etthvert besøk er overnatningsbesøk, det er 8 timers kjøring fra oss til hvert av foreldrehjemmene våre (i hver sin retning) og vi har ikke overnatningsplass til så mange (mine foreldre, gjerne min bror med samboer, hans mor og to søstre, og hans far med ny samboer er pr. i dag altså 9 stykker, og da regner vi ikke med svigermors nye mann, for de bor ikke sammen, og jeg vet ikke om de planlegger å feire sammen (men DET oppdager jeg, for JEG skal feire jul hos svigemor i år...) Dette er noe som er indvidiuelt fra familie til familie, og det kompliseres av de nye familieløsningene, med steforeldre og halvsøsken og alt dette her. Så her finnes ingen fasit, bare mange ulike løsninger som hver og en må finne den som er rett for dem. Jeg skulle ønske vi kunne invitere alle til å feire med oss, men pga lange avstander og mye folk (som kanskje ikke alle har så innmari lyst å feire sammen heller (tenker f.eks på svigermor og svigerfars nye samboer om er nærmere meg i alder enn henne)) Og selv om vi har kjøpt nytt hus nå i sommer, og har mange rom, så har vi ikke SÅ mange rom... Men det ville vært drømmen ja! (for meg da, men da ville jo min bror mistet muligehten til å feire enten med sine foreldre (om han ble hjemme) eller hennes forelder (dersom de ble med) og mine foreldre ville miste muligheten til å besøke sine gamle foreldre, og å gå på gravstedene til sine nylig avdødde foreldre. Mine svigerinner (som er tenåringer) ville ikke kunnet besøke sine venninner (de andre dagene i jula enn akkurat julaften) og min svigerfars nye samboer har også en familie HUN sikkert vil feire sammen med, i tillegg til at begge mine svigerforeldre har hver sin forelder i live... Verden kan dessverre ikke sentrere seg så mye om meg at jeg kan samle alle de jeg er glad i, så jeg får nok fortsette med å farte hit og dit i noen år til...
Susannah Skrevet 9. oktober 2006 #15 Skrevet 9. oktober 2006 Vi er samboere uten barn og feirer julen med hver våre familier. Når/hvis vi får barn tenker jeg det blir annerledes, men akkurat nå synes jeg dette går helt fint.
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2006 #16 Skrevet 9. oktober 2006 Vi har feiret hver for oss, og jeg tror vi kommer til å fortsette med det - jeg har store problemer med å feire jul et annet sted enn der jeg alltid har feiret jul og det kommer ikke på tale å reise til familien hans og feire jul - det er helt feil for meg, jeg vil feire med mine egne - ikke med hans familie. Vi har også stor geografisk avstand mellom familiene, så å dele dagene i to og feire halve dagen hos hver er helt umulig. Det er litt tomt på julaften uten han, det er det - men jeg vet at jeg ville angret om jeg hadde blitt med hjem til hans familie, jeg vil være hos mine - og føler at det er slik det må og bør være. Jeg har luftet den tanken for min familie og det er vel ingen som hadde syns det var rart om jeg feiret sammen med hans familie et år - men det blir feil for meg.
Arwen Skrevet 9. oktober 2006 #17 Skrevet 9. oktober 2006 Det er litt tomt på julaften uten han, det er det - men jeg vet at jeg ville angret om jeg hadde blitt med hjem til hans familie, jeg vil være hos mine - og føler at det er slik det må og bør være. Jeg har luftet den tanken for min familie og det er vel ingen som hadde syns det var rart om jeg feiret sammen med hans familie et år - men det blir feil for meg. ← Hva gjør dere når/hvis dere får barn? Jeg trodde det skulle bli forferdelig å feire sammen med svigerfamilien, men det gikk overraskende bra. Har feiret sammen siden vi flyttet sammen og er veldig fornøyd med det. Tross alt er mannen min min nærmeste familie og han skal jeg hvertfall være sammen med.
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2006 #18 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Hva gjør dere når/hvis dere får barn? ← Felles barn skal vi ikke ha så den problemstillingen slipper vi å forholde oss til. Endret 9. oktober 2006 av Sumiko
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2006 #19 Skrevet 9. oktober 2006 OK, var bare litt nysgjerrig ← Ikke så rart det, det hadde sikkert virket som en merkelig måte å gjøre det på om vi hadde hatt barn sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå