tingeling Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Samboer og jeg er invitert til et stort og velidg formelt bryllup, men har ikke anledning til å komme. Vi har takket nei (innen fristen selvsagt ) og derfor ikke fått informasjon om hvor gavelister ligger. Jeg kunne egentlig etterlyse den, men så slo det meg at med over 100 gjester så får de sikkert nok ting. De er også veldig beviste på hvordan leiligheten deres innredes, så det er ganske risky å kjøpe noe utenom listen. Er det en idé å gi 500,- til leger uten grenser i deres navn? tingeling
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 I utgangspunktet ville jeg ikke gjort det. Da måtte jeg i så fall vite at dette var noe brudeparet ville ønske/støtte. Det finnes mange gode formål å gi til, men når man skal gi noe bort i gave bør det være i mottakers "ånd", enten ved at de oppfordrer til det, eller ved at man kjenner brudeparet så godt at man vet det blir satt pris på.
*Emma* Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Jeg "ser ikke helt poenget" med det. Hvis dere vil gi en gave - spør om de har liste...hvis ikke ville jeg droppet hele greien... Om noen sa at de hadde gitt penger til en organisasjon fra meg hadde det liksom ikke betydd noen verdens ting... Endret 8. oktober 2006 av *Emma*
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2006 #4 Skrevet 8. oktober 2006 Enig med Emma. Skal dere gi gave, så bare spør etter hvor de har liste.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 I utgangspunktet ville jeg ikke gjort det. Da måtte jeg i så fall vite at dette var noe brudeparet ville ønske/støtte. Det finnes mange gode formål å gi til, men når man skal gi noe bort i gave bør det være i mottakers "ånd", enten ved at de oppfordrer til det, eller ved at man kjenner brudeparet så godt at man vet det blir satt pris på. ← enig, for selvom jeg godt kunne tenke meg at noen gjorde noe slikt for meg, så gjelder ikke det alle. Vi kommer faktisk til å sette opp to gode formål på ønskelisten, og så kan gjestene våre gjøre slik som de vil!
Gjest graceland Skrevet 8. oktober 2006 #6 Skrevet 8. oktober 2006 Å gi penger til en veldedig organisasjon er forhåpentligvis en gave de ville satt pris på, men jeg ville ikke gjort det med mindre jeg visste at en av dem virkelig brant for en spesiell organisasjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Samboer og jeg er invitert til et stort og velidg formelt bryllup, men har ikke anledning til å komme. Vi har takket nei (innen fristen selvsagt ) og derfor ikke fått informasjon om hvor gavelister ligger. Jeg kunne egentlig etterlyse den, men så slo det meg at med over 100 gjester så får de sikkert nok ting. De er også veldig beviste på hvordan leiligheten deres innredes, så det er ganske risky å kjøpe noe utenom listen. Er det en idé å gi 500,- til leger uten grenser i deres navn? tingeling ← Om de er veldig innvolvert i slit arbeide og har oppfordret folk daglig til å tenke på slike ting, så er det vel greit,men tenk deg om. Du skalgi en gave til brudeparet,men gir det til en organisasjon. Tror ikke det vil falle i smak
Kykkelikokos Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Vel, dumt for dem om de blir sure. Gjestene kommer ikke engang, da synes jeg faktisk det er en veldig fin gest å gi en gave i heletatt, og denne kommer i det minste virkelig noen til gode i motsetning til en eller annen pynteting som brudeparet likevel aldri kommer til å bruke.
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 Vel, dumt for dem om de blir sure. Gjestene kommer ikke engang, da synes jeg faktisk det er en veldig fin gest å gi en gave i heletatt, og denne kommer i det minste virkelig noen til gode i motsetning til en eller annen pynteting som brudeparet likevel aldri kommer til å bruke. ← Det går da an å kjøpe noe annet enn pynteting som brudeparet ikke vil bruke? Om dere kjenner noen som skal i bryllupet, kan dere jo spørre om de har fått lista, eller kan be om den? Eller så kan dere vel finne på noe som brudeparet ville like? Hva med massasje, eller annen behandling? Det sto ikke på vår liste, men vi ville satt stor pris på det. Om dere ikke finner på noe annet, ville jeg gått på nærmeste glassmagasin og kjøpt et gavekort. Alternativt er jo litt spesiell vin, eller en blomst også en flott gest som viser at dere bryr dere.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 er vel ingen som ville reagere om de ikke fikk gave - hvis ikke det er nærmeste familie da som gifter seg. ellers syntes jeg ideen om å gi noen kroner til leger uten grenser hørtes fin ut!
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 er vel ingen som ville reagere om de ikke fikk gave - hvis ikke det er nærmeste familie da som gifter seg. ellers syntes jeg ideen om å gi noen kroner til leger uten grenser hørtes fin ut! ← Jeg ville lurt på hvorfor de ikke lot vær å gi gave istedenfor... Hvorfor akkurat leger uten grenser liksom? Hadde nok satt mer pris på noe som var mer personlig til oss som par, enn et bidrag til en, for oss, tilfeldig organisasjon. Kreftforskning kunne kanskje vært noe da, siden jeg akkurat mistet et nært familiemedlem til kreften.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. oktober 2006 #12 Skrevet 9. oktober 2006 Å gi penger til en veldedig organisasjon er forhåpentligvis en gave de ville satt pris på, men jeg ville ikke gjort det med mindre jeg visste at en av dem virkelig brant for en spesiell organisasjon. ← Enig. Enten bør dere gi gave eller droppe hele greia. Å gi til en organsiasjon er fint, men bare hvis brudeparet selv har oppfordret til det.
Gjest Kråkebolle Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Hvorfor akkurat leger uten grenser liksom? ← Det er Leger uten grenser som har TV-aksjonen i år, så kanskje derfor?
Malama Skrevet 9. oktober 2006 #14 Skrevet 9. oktober 2006 Kanskje. Men dersom man gir penger "i noens navn" i stedet for en gave synes jeg det bør være en organisasjon som betyr noe for dens "navn" det gis i, ikke for den som gir. Så med mindre brudeparet har et forhold til Leger uten grenser, så blir det "en tilfeldig organisasjon", og litt merkelig. Ville heller kontaktet enten brudeparet eller noe av de andre gjestene og forhørt meg om gaveliste, med mindre en kjenner til en organisasjon som de støtter/ønsker å støtte. Eller spørre dem om det finnes en? Personlig ville jeg (som brud) heller syntes de likegodt kunne la være å gi gave, jeg forventer slett ikke gave av alle vi inviterer dersom de ikke kommer (og ja, vi inviterer antakelig en del vi ikke forventer kommer. vi tar jo høyde for at de kan overraske oss da... Men vi forventer altså ikke gave fra dem) enn at de satte inn penger til en organisasjon som ikke betyr noe for meg. Dersom de vil gi penger "fra seg selv" så er det helt greit, men de trenger ikke gjøre det mor min del. Men hadde de spurt meg kunne jeg oppgitt en organisasjon jeg føler det ER naturlig å støtte "i mitt navn" da, og det ville blitt noe annet.
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #15 Skrevet 9. oktober 2006 Det er Leger uten grenser som har TV-aksjonen i år, så kanskje derfor? ← Betyr de noe mer for meg og min mann bare for at de har årets TV-aksjon?
Gjest regine Skrevet 9. oktober 2006 #16 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg trodde det var skikk og bruk å gi en gave når man blir bedt i bryllup, selv om man ikke kan komme. I de bryllup jeg har vært borti, inkl. mitt eget, så har det vært en god del gaver fra mennesker som ikke "naturlig" ville blitt invitert, som f.eks. venner av foreldre. Dette er mer som oppmerksomhet enn voldsomt dyre gaver, men det gis da gaver selv uten invitasjon. Ergo ville jeg iallfall funnet ut hvor de hadde gaveliste og forholdt meg til den, akkurat på samme vis som om jeg skulle i det bryllupet. Og å gi til et "godt formål" fordi en selv mener det er bra, uten at brudeparet har indikert at de vil det, ville jeg iallfall ikke gjort. Det blir jo nærmest som å si "siden dere er så egoistiske og bare vil ha gaver til dere selv, så har jeg bestemt at dere ikke trenger flere, og gir dermed penger til et godt formål".
Malama Skrevet 9. oktober 2006 #17 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg trodde det var skikk og bruk å gi en gave når man blir bedt i bryllup, selv om man ikke kan komme. I de bryllup jeg har vært borti, inkl. mitt eget, så har det vært en god del gaver fra mennesker som ikke "naturlig" ville blitt invitert, som f.eks. venner av foreldre. Dette er mer som oppmerksomhet enn voldsomt dyre gaver, men det gis da gaver selv uten invitasjon. ← Meget mulig. Jeg har aldri vært invitert i bryllup som "selvstendig person" (altså, jeg var så ung sist jeg var invitert i bryllup at det var mine foreldre som hadde ansvar for dette med gave) så jeg har ikke måttet ta stilling til dette. Hadde jeg blitt invitert, men ikke dradd hadde jeg nok sendt gave ja (og da altså fremskaffet en ønskeliste) men jeg forventer det ikke selv. Ser at vi nok kan få en del flere gaver enn vi forventer ja. Jaja, det skader jo ikke det, blit bare flere takkekort å skrive da, men DET skal jeg sannelig klare når noen bryr seg nok om oss til å ville gi oss en slik oppmerksomhet
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #18 Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Jeg trodde det var skikk og bruk å gi en gave når man blir bedt i bryllup, selv om man ikke kan komme. I de bryllup jeg har vært borti, inkl. mitt eget, så har det vært en god del gaver fra mennesker som ikke "naturlig" ville blitt invitert, som f.eks. venner av foreldre. Dette er mer som oppmerksomhet enn voldsomt dyre gaver, men det gis da gaver selv uten invitasjon. Ergo ville jeg iallfall funnet ut hvor de hadde gaveliste og forholdt meg til den, akkurat på samme vis som om jeg skulle i det bryllupet. Og å gi til et "godt formål" fordi en selv mener det er bra, uten at brudeparet har indikert at de vil det, ville jeg iallfall ikke gjort. Det blir jo nærmest som å si "siden dere er så egoistiske og bare vil ha gaver til dere selv, så har jeg bestemt at dere ikke trenger flere, og gir dermed penger til et godt formål". ← Joda, det er nok skikk og bruk, men hvor mange av oss kjenner til og følger alle reglene når det gjelder skikk og bruk idag? (Ref. dette med farger på gjestenes klær?) Men jeg må innrømme at da en av mine venninner (Nærmeste vennekrets) ikke bare ikke prioriterte å komme i mitt bryllup, men i tillegg ignorerte det helt, så ble jeg skuffet. (Hun stillte i utdrikningslaget mitt, men jeg hørte ingenting fra henne i forbindelse med selve dagen. Vi fikk heller ingen gave. Og det føltes jo litt rart, når mange av de som er litt mer perifere venner, og derfor ikke invitert, hadde kjøpt gaver. De andre som også hadde takket nei, hadde også kjøpt gave. Uavhengig om det var familie eller venner. Vi fikk også gaver fra venners foreldre, og venner av mine foreldre. Og andre vi ikke hadde ventet at skulle gi noe. Og det er jo en hyggelig gest. Uansett om det var verdens styggeste fat, eller en potteplante! Om det viktigste for deg er å vise oppmerksomhet, hva med å gi et hyggelig kort? Jeg satte veldig pris på de som tok seg bryet med å huske dagen og sende en tekstmelding. (Spesielt de som ikke var invitert, og så vidt hadde fått høre datoen.) Endret 9. oktober 2006 av Susan Sto Helit
Gjest Kråkebolle Skrevet 9. oktober 2006 #19 Skrevet 9. oktober 2006 Betyr de noe mer for meg og min mann bare for at de har årets TV-aksjon? ← Nei, så klart ikke, men ideen kan gjerne komme derfra. Uansett er ikke hvor ideen kom fra så viktig, er den vel?
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2006 #20 Skrevet 9. oktober 2006 Nei, så klart ikke, men ideen kan gjerne komme derfra. Uansett er ikke hvor ideen kom fra så viktig, er den vel? ← Nei, men det jeg skulle fram til, er det samme som Malama har skrevet flere ganger også, nemlig at dersom ikke organisasjonen betyr noe spesielt for brudeparet, så blir det vanskelig for dem å forstå hvorfor akkurat den organisasjonen ble valgt. Det blir helt tilfeldig. At det i dette tilfelle ble nevnt "leger uten grenser" er jo bare et eksempel. Om det skal støttes en organisasjon i brudeparets navn, synes jeg i det minste brudeparet skal kunne velge organisasjonen. Selv om "Røde kors" er en kjent organisasjon, er det ikke sikkert jeg hadde prioritert dem om jeg fikk velge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå