Gå til innhold

Øyne: hva er basiskurve og diameter?

Anbefalte innlegg

Gjest Kontaktlinsebruker'n
Skrevet

Har bestilt dagslinser på nett, og er ikke helt sikker på om jeg bestilte riktig!

Basiskurve, der kunne man velge mellom 8,5 og 9...og jeg valgte 8,5. Diameteren er på 14,2.

Hva indikerer egentlig disse målene, og hva betyr de?

Jeg har ikke vært hos optiker på et par år, men gikk jevnlig til kontroller i over ti år.

Skrevet

Dette står på de gamle linsepakningene dine, har du ikke dem lengre? Basiskurven sier noe om krumningen på linsen, diameter er rett og slett diameteren på linsen.

Skrevet
Dette står på de gamle linsepakningene dine, har du ikke dem lengre? Basiskurven sier noe om krumningen på linsen, diameter er rett og slett diameteren på linsen.

Nei, har dem ikke lengre...men er det slik at det kun er 1 basiskurve som passer?

Isåfall kan man bare ringe opp optikeren og se mange år tilbake hva den basiskurven er

Skrevet
Nei, har dem ikke lengre...men er det slik at det kun er 1 basiskurve som passer?

Isåfall kan man bare ringe opp optikeren og se mange år tilbake hva den basiskurven er

Øyer er forskjellige, derfor er det ulike mål på linsene. Tro meg, du vil ikke ha linser med feil mål. Det er ikke godt å gå med.

Og ja, du kan ringe/gå innom optikeren for å få vite målene.

Gjest Bekymret dagslinsebruker
Skrevet

Jeg ringte optikeren og fikk greie på at min diameter er 14 og basiskurven er 8,7. Dette var fra 2003.

På de dagslinsene jeg nå har bestilt (Acevue) er det slik: (styrke er ikke problemet her): diameter 14,2 og basiskurve 8,5.

Hvor "ille" er det med så ulike mål?

:forvirret::tristbla:

Skrevet

Hvor "ille" er det med så ulike mål?

:forvirret:  :tristbla:

Vel, for min del førte det til at jeg følte det som om jeg konstant hadde sand eller lignende på øyet. Jeg ble rød og fikk også intense hodepiner etterhvert. Da jeg kom til rutinesjekk hos optikeren igjen fant de to kuler på det ene øyet der linsa hadde ligget og gnidd.

(Optikeren hadde da gitt meg for små linser)

Gjest Optiker her?
Skrevet
Jeg ringte optikeren og fikk greie på at min diameter er 14 og basiskurven er 8,7. Dette var fra 2003.

På de dagslinsene jeg nå har bestilt (Acevue) er det slik: (styrke er ikke problemet her): diameter 14,2 og basiskurve 8,5. Hvor "ille" er det med så ulike mål?

:forvirret:  :tristbla:

Noen optikere her som kan dette?

:)

PS! Må legge til at jeg har begynnende pinguecula...på begge øynene :tristbla:

Skrevet

Da skjønner jeg ikke helt at du ikke bestiller en kontrolltime hos optiker og får rett mål, det er jo ikke kjøpeplikt på linser selv om du tar en synstest og får sjekket mål.

Her på nett kan du jo ikke vite om det er noen med peiling som svarer deg? ;)

Skrevet

Jeg har ikke vært hos optiker på et par år, men gikk jevnlig til kontroller i over ti år.

Da ville jeg ikke brukt linser før jeg hadde vært hos optikeren, om jeg var deg.

Øynene tuller man bare ikke med!

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
  • 1 år senere...
Skrevet

Hei. Jeg bestilte også linser på nettet og så fikk jeg linser med diameter på 14,2. Jeg bruker egentlig 13,8 så det er ganske stor forskjell. Jeg har hørt fra en som bruker linser at jeg kan uten problem bruke dem, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har ikke lyst til å måtte kaste de etter en dag og det går jo an å sende dem tilbake og få nye, men det tar tid... Men likevel. Hva syns dere? Går det greit å bruke de 14,2 i steden for 13,8?

• 10 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bruke 8,5/14,3 men har brukt 8,6/14,2 (bestilte feil første gang så ble det bare sånn).

Dette er jo en minimal forskjell og har brukt i 4 år uten problemer. Var hos optiker i går for første gang på 3 år og alt så greit ut.

Men folk er jo forskjellige så beste er vel å høre på optiker og ikke hva folk på ett forum sier :)

Anonymkode: b7c41...e53

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bruke 8,5/14,3 men har brukt 8,6/14,2 (bestilte feil første gang så ble det bare sånn).

Dette er jo en minimal forskjell og har brukt i 4 år uten problemer. Var hos optiker i går for første gang på 3 år og alt så greit ut.

Men folk er jo forskjellige så beste er vel å høre på optiker og ikke hva folk på ett forum sier :)

Anonymkode: b7c41...e53

Særlig siden det er 11 år siden tråden ble oppdatert, og 13 år siden den ble opprettet.. 

Anonymkode: 006ce...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...