Gå til innhold

Kålrabistappe

allied

Anbefalte innlegg

Burde vel egentlig være en smal sak men...

Synes den blir så vassen og vannete når jeg lager den, selv om jeg sper med potetmel. :sur:

Noen som har en oppskrift på den perfekte kålrabistappa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg lager kålrabistappe så koker jeg kålrabien i litt vann med salt og 1/2 ts sukker i . Når den er god og mør slår jeg fra vannet og moser kålrabien med gaffel.

Jeg lager jevning av margarin og mel, sper med kraft fra kålroten og litt melk og lar koke i minst 5 minutter for å få bort melsmaken. Så tilsetter jeg den moste kålrabien og smaker til med salt og pepper.

Tror det er like mange måter å lage kålrabistappe på som det er fylker i landet, men den over er den (eneste) jeg syns blir god.

Edit: Glemte et par ord, gitt.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å blande inn noen poteter, synes det gir grei konsistens og smak.

Eller lager stuing isteden, og blander da inn en god hvit saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min variant: :)

Koker sukkerbitstore terninger av kålrabi og gulrøtter til de er møre i lettsaltet vann, heller ut vannet, setter gryten tilbake på platen og lar bitene dampe en stund, slik at de blir mindre vasne. Så har jeg i litt mer salt, pepper, evt muskat (særlig hvis vi skal bruke kålrabistappen til fiskekaker eller salt torsk), en god klatt smør en en liten fløteskvett, og så moser jeg det hele med stavmikser. Stavmikser er genialt til kålrabistappe!

Smaker så til med mer salt, pepper og smør (i kålrabistappen til pinnekjøttet på julaften bruker vi absurd mye smør - det gir god smak ;) ). Evt også bittelitt sukker hvis jeg har vært uheldig med kålrabien (smaken/kvaliteten på kålrabien i utgangspunktet har alt å si for smaken på den ferdige stappen, er min erfaring).

Når man lager kålrabistappe på denne måten, dvs uten jevning eller poteter, er dampingen av de ferdigkokte grønnsakene viktig for at resultatet ikke skal bli for fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Den beste kålrabistappe! :spise:

Ingredienser:

1,5 kg kålrabi

1 løk

2 gulrøtter

2 store poteter

2 dl kjøttkraft

1/2 dl fløte

100 g smør

evt. vann

1 ts timian

1 ts sukker

nykvernet hvit pepper

salt

Tilberedning:

Skrell kålrabi, gulrøtter og poteter. Vask og del dem i skiver. Kok møre i vann i ca. 15-20 minutter, før de moses lett i kasserollen. Løken males i en foodprosessor og tilsettes. Tilsett smør og krydder. Spe kålrotmassen med kremfløte og smak til med salt, sukker og krydder. La det putre en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt rømme oppi kålrabistappen jeg, da blir den bra :)

Samme her. Gjør den god og kremet og er ikke så flytende som fløte, dermed blir den ikke vassen (og jeg slurver med dampingen fordi jeg er lat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager aldri med jevning, men pleier å koke med noen gulrøtter og et par-tre poteter (melne, f eks mandelpoteter), og evt bittelitt knollselleri. Kokes til alt er mørt (du kan evt ta i potetene litt etter det andre). Moser enten med miksmaster/håndmikser (kke stavmikser!) eller bare sånn presse, og sper med litt av krafta som jeg har tatt vare på. Lurt å dampe av også som Eurydike skriver. Også har jeg av og til oppi en liten skvett matfløte (kremfløte blir enda bedre, men sjelden vi har). Krydrer med salt, pepper og muskat. Resultatet pleier alltid å bli bra og med god smak, men av og til litt vassent om jeg heller i for mye kraft eller ikke damper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel egentlig være en smal sak men...

Synes den blir så vassen og vannete når jeg lager den, selv om jeg sper med potetmel. :sur:

Noen som har en oppskrift på den perfekte kålrabistappa??

jeg har aldri vert begeistret for den varianten med fløte eller mel....Lurer på om det er typisk for østlandet?

Her jeg bor er det ingen som bruker det,men du kan lage uten at den blir vassen alikavel.

Koker opp i biter den kålrabien du trenger.

Jeg tilsetter kokt potet og et par gulrøtter (som er kokt) da den er ferdig. Mengden tar jeg bare sånn på øyemål. To gulrøtter på en stor gryte.

Det er det med kålrabi at det blir så lite igjen av den når det blir mos.

Da den er ferdig kokt moser jeg den i mixer eller med annen moser. Tilsetter kvernet pepper. Og gjerne litt god kraft om du har ved koking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å blande inn noen poteter, synes det gir grei konsistens og smak.

Eller lager stuing isteden, og blander da inn en god hvit saus.

Hvit saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min variant: :)

Koker sukkerbitstore terninger av kålrabi og gulrøtter til de er møre i lettsaltet vann, heller ut vannet, setter gryten tilbake på platen og lar bitene dampe en stund, slik at de blir mindre vasne. Så har jeg i litt mer salt, pepper, evt muskat (særlig hvis vi skal bruke kålrabistappen til fiskekaker eller salt torsk), en god klatt smør en en liten fløteskvett, og så moser jeg det hele med stavmikser. Stavmikser er genialt til kålrabistappe!

Smaker så til med mer salt, pepper og smør (i kålrabistappen til pinnekjøttet på julaften bruker vi absurd mye smør - det gir god smak ;) ). Evt også bittelitt sukker hvis jeg har vært uheldig med kålrabien (smaken/kvaliteten på kålrabien i utgangspunktet har alt å si for smaken på den ferdige stappen, er min erfaring).

Når man lager kålrabistappe på denne måten, dvs uten jevning eller poteter, er dampingen av de ferdigkokte grønnsakene viktig for at resultatet ikke skal bli for fuktig.

Bruker samme ingredienser som deg, men har aldri dampet kålrabien etter at jeg har silt av vannet og har ikke fått vassen stappe fordi. Nå koker jeg ikke kålrabien helt bløt, men litt "al dente" så kanskje det er derfor....

I julen har jeg spist kålrabistappe i tre ulike varianter, min mor moser kålrabien sammen med tykk hvit saus, hos min far/hans samboer er den bare most med litt smør og så min egen omtrent som Piafs oppskrif og jeg synes selvsagt at min er best :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...