Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #1 Del Skrevet 8. oktober 2006 Er det noen som har erfaring med Bjørknes sine bachelorprogrammer hvor man er ett år i Norge og to år i utlandet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #2 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hvilke(t) av de er du interessert i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maja_83 Skrevet 9. oktober 2006 #3 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg kjenner flere som tar det og de er veldig fornøyde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hvilke(t) av de er du interessert i? ← Tenker mest på fysioterapi. (Jepp, jeg vet at det er harde kår for fysioterapeuter i Norge for tiden, men jeg er ikke fremmed for tanken på å flytte på meg - også utenlands) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #5 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg går på det første året. Er det noe spesielt du lurer på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #6 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg går på det første året. Er det noe spesielt du lurer på? ← Primært om opplegget er seriøst, altså om kvaliteten på undervisninga står i forhold til det du betaler. Er det forresten forskjell på hvor mye skolepenger man må betale for det første året i Norge kontra de to neste årene i Nederland? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #7 Del Skrevet 10. oktober 2006 Primært om opplegget er seriøst, altså om kvaliteten på undervisninga står i forhold til det du betaler. Er det forresten forskjell på hvor mye skolepenger man må betale for det første året i Norge kontra de to neste årene i Nederland? TS ← Opplegget er seriøst og den nederlandske læreplanen følges. Det er 4 semester (quarters) i året og eksamen etter hver endt quarter. Av fag har vi massasje/fysioteknikk, generell fysioterapi, fysiologi/patologi, undersøkelse/behandling, praktisk trening, anatomi, treningsterapi og psykologi. Jeg er litt usikker på kvaliteten på den nederlandske utdanningen sammenliknet med den norske, men det sies at nederland er et ledende land innen fysioterapi. Det første skoleåret i Norge koster 50 000. Det er mye å betale, men sammenliknet med enkelte andre land (f. eks. Englad og Australia) er det billig. De tre skoleårene i Nederland koster mellom 40 000 og 45 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #8 Del Skrevet 10. oktober 2006 ^ Er du fornøyd så langt i utdanningsløpet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #9 Del Skrevet 10. oktober 2006 Opplegget er seriøst og den nederlandske læreplanen følges. Det er 4 semester (quarters) i året og eksamen etter hver endt quarter. Av fag har vi massasje/fysioteknikk, generell fysioterapi, fysiologi/patologi, undersøkelse/behandling, praktisk trening, anatomi, treningsterapi og psykologi. Jeg er litt usikker på kvaliteten på den nederlandske utdanningen sammenliknet med den norske, men det sies at nederland er et ledende land innen fysioterapi. Det første skoleåret i Norge koster 50 000. Det er mye å betale, men sammenliknet med enkelte andre land (f. eks. Englad og Australia) er det billig. De tre skoleårene i Nederland koster mellom 40 000 og 45 000. ← Hvorfor tar du ikke hele graden i Nederland? Hva er vitsen med å betale Bjørknes? www.ansa.no .. MANGE har tatt fysioterapi i Nederland før deg. Dra også på jobb og utdanningsmessa hvis du har mulighet. Der er det alltid mange nederlandske universiteteter som tilbyr fysioterapi. Gebyrstipendet vil dekke skolepengene dine i Nederland hvis du tar det på egenhånd.. England/Australia/USA har dyre skolepenger. Man betaler på en måte for språket. Det gjør man ikke i Nederland. Spør du meg kaster man penger ut vinduet med et sånt Bjørknes studium. Skal ganske mye til å få 100% utbytte av utenlandsstudium når man drar med en haug nordmenn også... Men lykke til med valget, uansett hva du velger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #10 Del Skrevet 10. oktober 2006 Er ikke dette bare en skole hvor man kan betale for å få gå på en utdanning man ellers ikke hadde hatt karakterer til å komme inn på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #11 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er ikke dette bare en skole hvor man kan betale for å få gå på en utdanning man ellers ikke hadde hatt karakterer til å komme inn på? ← Enig. Det blir litt sånn oppsamlingssted for tapere som ikke kommer inn på vanlige skoler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #12 Del Skrevet 11. oktober 2006 Bare til informasjon : fysioterapauter i stat og kommune tjener mindre enn sykepleiere, dvs lite. En venninne av meg er ansatt i en bydel i Oslo og har ltr 39. Sikkert 8 års ansiennitet. Norge trenger ikke flere fysioterapauter nå. Hvorfor vil noen utdanne seg til arbeidsledighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #13 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvorfor vil noen utdanne seg til arbeidsledighet? ← Og atpå til betale i dyre dommer for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #14 Del Skrevet 11. oktober 2006 Fysioterapeut? Ta heller et 14 dagers massasjekurs og få samme jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #15 Del Skrevet 11. oktober 2006 ^ Er du fornøyd så langt i utdanningsløpet? ← Så langt er jeg rimelig fornøyd, men det er en ting eller to som gjerne skulle ha vært annerledes før jeg kan si at jeg er helt fornøyd. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å gå fysioterapi på den måten det er lagt opp på ved Bjørknes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #16 Del Skrevet 12. oktober 2006 Ta heller og forbered karakterene dine og begynn på et ordentlig studium i stedet. Dersom du vil jobbe med skader osv. kan du jo bli lege og spesialisere deg innen sportsmedisin. Da får du iallefall en jobb du ikke trenger å skjemmes over i motsetning til å betale flerfoldige hundre tusen for et treårig kurs i massasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #17 Del Skrevet 13. oktober 2006 Kremt... tydeligvis mange fordommer om fysioterapi her... for å si det sånn så var jeg ferdig utdanna for fire år siden og har knapt massert et menneske siden! Fysioterapi er et kjempespennende og variert yrke! Man kan jobbe på institutt som er det "alle" forbinder med fysioterapi, kommunehelsetjeneste, sykehus eller bedriftshelsetjeneste som jeg gjør. Ja, det er vanskelig å få jobb, men er man tålmodig og ikke forventer drømmejobben rett fra skolebenken har man et godt utgangspunkt. Å være utdannet i Nederland er på ingen måte noe "drawback". Tror det kan være like stor forskjell på de ulike norske utdanningene som en norsk kontra nederlandsk. Det er ikke noe økonomisk sjakktrekk å bli fysioterapeut, men blir man egentlig noe lykkeligere av å jobbe 40-50 år innen et fagfelt man egentlig ikke interesserer seg for? Jobben er tross alt en stor del av hverdagen! Følg magefølelsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten fra Bjørknes Skrevet 14. oktober 2006 #18 Del Skrevet 14. oktober 2006 Kremt... tydeligvis mange fordommer om fysioterapi her... for å si det sånn så var jeg ferdig utdanna for fire år siden og har knapt massert et menneske siden! Fysioterapi er et kjempespennende og variert yrke! Man kan jobbe på institutt som er det "alle" forbinder med fysioterapi, kommunehelsetjeneste, sykehus eller bedriftshelsetjeneste som jeg gjør. Ja, det er vanskelig å få jobb, men er man tålmodig og ikke forventer drømmejobben rett fra skolebenken har man et godt utgangspunkt. Å være utdannet i Nederland er på ingen måte noe "drawback". Tror det kan være like stor forskjell på de ulike norske utdanningene som en norsk kontra nederlandsk. Det er ikke noe økonomisk sjakktrekk å bli fysioterapeut, men blir man egentlig noe lykkeligere av å jobbe 40-50 år innen et fagfelt man egentlig ikke interesserer seg for? Jobben er tross alt en stor del av hverdagen! Følg magefølelsen! ← Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ik spreek nederlands Skrevet 14. oktober 2006 #19 Del Skrevet 14. oktober 2006 Å være utdannet i Nederland er på ingen måte noe "drawback". Tror det kan være like stor forskjell på de ulike norske utdanningene som en norsk kontra nederlandsk. Følg magefølelsen! ← Dette er jo ikke snakk om utdannelse fra Nederland da.. Dette er Bjørknes, det er i Norge.. et besøk på to år i NL er IKKE det samme som å ta en grad i Nederland. Dessuten er det mye dyrere å ta det gjennom Bjørknes enn å ta hele graden i Nederland.. Men for all der.. kjør på hvis du vil ha et stort studielån til å betale... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #20 Del Skrevet 14. oktober 2006 Dette er jo ikke snakk om utdannelse fra Nederland da.. Dette er Bjørknes, det er i Norge.. et besøk på to år i NL er IKKE det samme som å ta en grad i Nederland. Dessuten er det mye dyrere å ta det gjennom Bjørknes enn å ta hele graden i Nederland.. Men for all der.. kjør på hvis du vil ha et stort studielån til å betale... ← Når man er ferdig sitter man med en bachelorgrad fra Saxion-høgskolen i Nederland selv om man har tatt det første året i Norge. Det er også kun det første året som er dyrere i Norge, ellers er skolepengene like. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg