Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som jeg ikke er helt sikker på hvor jeg har for tiden. Vi har vært gjennom en del sammen, og det ligger av og til gnissninger under overflaten mellom oss pga tidligere hendelser som vi ikke klarer bli helt 100% ferdige med. Men vi har bestemt oss for at det er teit å kaste vekk et langt vennskap pga noe som sjedde for lang tid tilbake, når vi var "unge og dumme". Likevel er jeg ikke helt sikker på hvor jeg har denne vennen min. Jeg prøver å være åpen og ike legge for mye i ting som blir sakt og gjort, og ikke tolke oga tidligere opplevelser, men finner det litt vanskelig.

Jeg går igjennom en ganske tøff periode for tiden og sa til denne vennen min tidligere i uka at jeg ikke var helt oppegående til å være med på noe i helga for jeg var ganske dprlig, uten å legge mer i hva jeg mente med dette. Nevnte det to ganger også, at jeg var dårlig nå. Jeg fikk da ikke noen kommentar på dette, og antok at denne vennen var så stresset og ikke helt la merke til hva jeg sa. Men det stakk liekvel når je gikke hærte noe hele helga, ikke ene neste tanke til hvordan jeg hadde det ble mottat. Som sakt, jeg prøver gi vennen min tvilen til gode å se at dette kanskje var en tilfeldighet.

Nå mottar jeg melding om vi kan møtes i dag fordi vennen min har drete seg ut på byen og har fylleangst og vil ha noen å snakke med. Jeg klarer ikke å være annet enn bitter, fordi dette med å drite seg ut på fylla eren så ufattelig liten bagatell i forhold til hva jeg sliter med, og jeg fikk ikke en kommentar på hvordan dt gikk med meg en gang. Som sakt prøver være åpen og ikke legge så mye i det, men likevel sitter jeg her å er litt bitter å vet ikke helt hva jeg skal svare. Bør jo gå å ta dette opp kanskje, men jeg er så dårlig for tiden at jeg ikke orken en konfrontasjon heller.

Hva gjør jeg? Er en god vennide å stiller opp, og tar dette opp en annen gang, slik som fornuften min sier (har mye å gjøre så om eg stiller ofrer jeg en del av en tettpakket dag) eller skal jeg fokusere på mitt å si desverre? Har virkelig ikke lyst å treffe denne vennen min i dag, da det har gnagd hele helga at jeg ikke har hørt noe selv, før nå når vennen min trenger støtte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du fokuserer for mye på deg selv.

Skrevet

Hadde noen venner sagt til meg de følte seg dårlig.. hadde jeg automatisk tenkt at det var litt syk de var.. så selv om jeg sjønner du gjerne vil bli sett.. så har hun nok sikkert ikke sett dine problem. Så ikke legg for mye i det, det er ikke alle som er like flinke til å se når folk trenger ekstra støtte.

Hoper du snart kommer deg gjennom dine problem, her er en :klem: på veien.

Skrevet
Jeg synes du fokuserer for mye på deg selv.

Kan du utdype? Jeg tar gjerne mot konstruktiv kritikk, når man er deprimret er det lett å fokusere for mye på seg selv, men om du kunne utdype hvorfor du mener dette er det lettere å ta dette til etteretning.

Skrevet
Hadde noen venner sagt til meg de følte seg dårlig.. hadde jeg automatisk tenkt at det var litt syk de var.. så selv om jeg sjønner du gjerne vil bli sett.. så har hun nok sikkert ikke sett dine problem. Så ikke legg for mye i det, det er ikke alle som er like flinke til å se når folk trenger ekstra støtte.

Hoper du snart kommer deg gjennom dine problem, her er en :klem: på veien.

Det er det jeg også tenker, og prøver fokusere på. desverre har jeg fortalt h*n at jeg har en del dårlige perioder i det siste, og at om jeg har en dårlig dag så klarer jeg kanskje ikke være med på ting. Så rent teoretisk sett burde hun dra sluttningen om hva jeg legger i dette, men nå har vennen min vært så stresset at det er ikke sikkert h*n hsar fått med seg skikkelig hva jeg mener....

Sa også at jeg skulle gi lyd fra meg om jeg kom på festen om jeg følte meg bedre, og gjentok i gjen at jeg var så dårlig at jeg ikke orket sosialisere med andre så mye. Jeg glemte gi lyd fra meg etter en stresset arbeidsdag og ble heller ikke etterlyst.

Så ja, konstruktiv kritikk er fint. Mest sannsynlig har hun ikke lakt merke til dette, men siden hun vet situasjonen jeg er i burde hun da ikke ta seg tid til å høre litt etter? Jeg ser jo bare saken fra min side, og det er fint å få utenforstående tilbakemeldinger på hvordan det kan tolkes av andre, det er jo ikke så lett å skulle se objektivt på seg selv :)

Skrevet

Jeg syns ikke du har noen forpliktelse på deg til å stille opp for vennen din akkurat i dag jeg - du har jo gitt uttrykk for at du ikke har det bra for tida, og da syns jeg ikke at man kan forvente at du skal være den trøstende part. Kan du ikke si det som det er da, at du ikke orker fordi du ikke har det bra selv?

Når det gjelder selve vennskapet så vet jeg ikke hva jeg skal si. Skjønner jo at du forventer å få litt omsorg og støtte når du sier du har det vanskelig, men ikke legg så mye i det at du ikke har fått det...noen er flinke til sånt, andre er heller dårlige, uten at det betyr at de ikke bryr seg.

Skrevet
Jeg går igjennom en ganske tøff periode for tiden og sa til denne vennen min tidligere i uka at jeg ikke var helt oppegående til å være med på noe i helga for jeg var ganske dprlig, uten å legge mer i hva jeg mente med dette. Nevnte det to ganger også, at jeg var dårlig nå. Jeg fikk da ikke noen kommentar på dette, og antok at denne vennen var så stresset og ikke helt la merke til hva jeg sa. Men det stakk liekvel når je gikke hærte noe hele helga, ikke ene neste tanke til hvordan jeg hadde det ble mottat. Som sakt, jeg prøver gi vennen min tvilen til gode å se at dette kanskje var en tilfeldighet.

Ikke vet jeg med vennen din, men jeg er ikke tankeleser. ;) Synes ikke du har kommunisert særlig godt med vennen din jeg. Å bare si at du er dårlig uten å utdype, eller si hva du ønsker, er jo egentlig litt dårlig gjort? Forventer du at vennen din vet hva som skjer inne i hodet ditt og hva du forventer av oppmerksomhet? Selv om dere har vært venner lenge kan du da ikke alltid forvente at vedkommende skjønner hva du mener eller vet hva du ønsker hvis du ikke sier det? Kanskje h*n rett og slett antok at du ønsket å være alene og slappe av siden du ikke tok kontakt? Syns egentlig det er litt slemt å teste folk slik jeg....

Skrevet
Syns egentlig det er litt slemt å teste folk slik jeg....

Mente ikke å teste da, ser det ser litt slik ut, som jeg nevner har jeg tidligere nevnt hva jeg mener når jeg sier jeg har dårlige dager. (Vennene mine vet godt hav jeg går igjenom) Men jeg ser at om vennen min har vært stresser så er det ikke så lett å se så lenge jeg ikke snakker i dirrekte klartekst heller da. Ja, jeg vet jeg ikke er så flink å kommunisere om litt vanskeligere ting, skal ta det til etterretning.

Måtte bare bemerke at jeg ikke tester vennene mine.

Men jo svaret jeg fikk over om at jeg ikke behøver stille opp når jeg har det ganske vanskelig for tiden virker logisk, på den andre siden syntes jeg det også vitner til et dårlig vennskap, når en ikke makter stille opp for vennene sine heller. Vil jo heller ikke bil så selvsentrert at jeg ikke klarer stille opp for andre.

Skrevet
Mente ikke å teste da, ser det ser litt slik ut, som jeg nevner har jeg tidligere nevnt hva jeg mener når jeg sier jeg har dårlige dager. (Vennene mine vet godt hav jeg går igjenom) Men jeg ser at om vennen min har vært stresser så er det ikke så lett å se så lenge jeg ikke snakker i dirrekte klartekst heller da. Ja, jeg vet jeg ikke er så flink å kommunisere om litt vanskeligere ting, skal ta det til etterretning.

Måtte bare bemerke at jeg ikke tester vennene mine.

Bra du ikke tester vennene dine. Det er nemlig ingen tjent med, du blir nemlig skuffet fordi de ikke skjønte hva du ville og de blir lei seg fordi du blir skuffet.

At vennene dine vet hva du går igjennom betyr jo ikke at de alltid skjønner litt kryptiske meldinger heller. Jeg ville nok ha tolket det som at du ikke følte deg bra, og siden du ikke tok kontakt ville jeg tolket det som at du ønsket å være i fred. Tross alt sa du at du ville ta kontakt hvis du følte deg bedre. Har du behov for å snakke om ting med vennene dine synes jeg du bør si det. Klar kommunikasjon er en øvelsessak og gjør ting enklere for alle parter. ;)

Synes du skal la tvilen komme vennen din til gode. Det var neppe vondt ment å ikke ringe deg i helgen!

Skrevet

Men jo svaret jeg fikk over om at jeg ikke behøver stille opp når jeg har det ganske vanskelig for tiden virker logisk, på den andre siden syntes jeg det også vitner til et dårlig vennskap, når en ikke makter stille opp for vennene sine heller. Vil jo heller ikke bil så selvsentrert at jeg ikke klarer stille opp for andre.

Det er sikkert ikke noen krise om du ikke orker å stille opp for å høre om fylleangsten til ei venninne/kamerat. Jeg hadde i hvert fall ikke blitt såret for det - det er ikke noe som stikker så dypt at jeg "må" ha venner til å lytte til meg. Orker du ikke, så orker du ikke.

På den annen side reagerer jeg på det du skrev i det første innlegget om at du var "bitter" og synes vennes problem er en bagatell sammenliknet med det du sliter med. Sånne sammenlikninger synes jeg er veldig lite konstruktive, og vanskelige for venner å forholde seg til (jeg har vært ute for det). For det første - selv om vennen din vet at du er deprimert, vet h*n om du vil snakke om det som plager deg? For det andre - blir du noe bedre av å IKKE omgåes venner med mindre problemer enn deg? Hadde du klart å stille opp om det var noe "viktigere"?

Og hvor går grensa for hva som er viktig når du sammenlikner det med dine egne problemer? Jeg opplevde at ei tidligere venninne bestemt hevdet at det var verre å ha en slik (mild..) kronisk sykdom som hun har, enn å være døende kreftsyk som en bekjent av meg var på den tida... Det er faktisk litt provoserende med sånne sammenlikninger.

Jeg kjenner jo hverken deg eller denne vennen, så det kan jo være du "vet" at vedkommende ikke kommer til å spørre hvordan det går, og bare snakke om seg selv. Da skal jeg innrømme at jeg skjønner du kvir deg for å møtes - man får ikke mye energi av folk som bare vil snakke om seg selv. Men et kafébesøk med en venn/venninne kan etter min erfaring også føre til at man selv får fortalt litt om sin egen situasjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...