Gjest Gjest_tiril_* Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg har fått innvilga yrkesrettet attføring, er student. Får utbetalt 435 kr for 5 dager i uka, hver måned. Altså ca. 8700 kr. For dette blir jeg trukket 36% i skatt. Husleia ligger på 3700. Jeg har ikke muligheter til å finne et rimeligere alternativ sånn sett, må bo her jeg bor pga. "lytene" mine. Dette blir jo svært lite midler å klare seg på. Tenker å søke om bostøtte fra Husbanken, men siden jeg ikke var folkeregistrert i kommunen jeg nå bor i innen fristen, dvs. 1. september, får jeg ikke bostøtte før tidligst i januar. Jeg er endel hjemme hos foreldrene mine, de bor ca. 5 timers kjøretur unna. Lurte på om det er noe mulighet å skrive en husleiekontrakt med de, slik at jeg da får leieutgifter to steder, og dermed kan søke Aetat (NAV) om bostønad, i tillegg til attføringspengene. Kontraken med foreldrene mine blir jo ikke annet en en slags proforma, jeg kommer ikke i realiteten til å betale de noe. Men kanskje sette inn penger på kontoen deres for syns skyld, dersom det skulle bli noe krav om dokumentasjon. Og heller få tilbake pengene kontant, fra foreldrene mine. Jeg må vel evnt. melde flytting tilbake til hjemkommunen min dersom dette skal gå i orden i såfall, slik at jeg har èn husleie på hjemplassen min, og èn husleie på attføringsstedet. Det er sikkert de som reagerer på at jeg vurderer en slik "omvei" i systemet, men hva annet skal jeg gjøre. Kan jo ikke leve på så lite penger. Er sosialkontoret noe man kan ty til når attføringspengene ikke strekker til?
Gjest Gjest_tiril_* Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 Mange som går på attføring bor to steder; hjemstedet sitt og i tillegg på hybel på attføringsstedet. Dette er et kriterie for å få bostønad fra Aetat; at man har to husleier.
Gjest niomi Skrevet 8. oktober 2006 #4 Skrevet 8. oktober 2006 Regner med at det er noen av de samme kriteriene for dette som Lånekassen har - man må ha egen inngang hos foreldrene (f.eks. sokkelleilighet) for å kvalifisere som borteboer. Dessuten vil jeg tro at det med to bostedsadresser er betinget av at man har et bosted på ett sted (f.eks. hus/leilighet) på sted A før man bagynner å studere på sted B. Men du kan jo høre!
Gjest Gjest_tiril_* Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 Foreldrene mine har en sokkelleilighet som jeg kan oppføre som leilighet. En husleiekontakt med foreldrene mine kan jo ordnes slik at det ser ut som den ble opprettet i august. Jeg begynte studiene mine i september.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #6 Skrevet 8. oktober 2006 Hvorfor betaler du 36% skatt? Sett ned skatteprosenten til 22-25 %, så hjelper det i alle fall litt... (Har gått på attføring og rehabilitering i 10 år, og aldri fått baksmell med 25%)
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Hvorfor betaler du 36% skatt? Sett ned skatteprosenten til 22-25 %, så hjelper det i alle fall litt... (Har gått på attføring og rehabilitering i 10 år, og aldri fått baksmell med 25%) ← Holder med 16,8% skatt dersom man bare tjener 8700 i måneden.
Gjest Gjest_tiril_* Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 Kun 16,8% i skatt? Hvordan går jeg frem for å få ordnet slik at jeg blir trukket mindre i skatt? Kontakter skatteetaten?
Missbumblebee Skrevet 8. oktober 2006 #9 Skrevet 8. oktober 2006 Snakk med ligningskontoret, de kan ordne nytt skattekort til deg, og justere det etter inntekten din. Ellers er det sosialkontoret du må gå til for å få penger frem til du har rett på bostøtte. Syns ikke det høres ut som noen god idè å lage en falsk kontrakt for å få mere penger. Det kan slå hardt tilbake på deg om det blir oppdaget.
Malama Skrevet 8. oktober 2006 #10 Skrevet 8. oktober 2006 Enig i det. Dt du vil prøve deg på er tryygdesvindel, og blir det oppdaget, så blir du straffet, og må selvsagt betale tilbake det du urettmessig har fått. Og det vil være deg vel fortjent også, jeg er på ingen måt tilhnger av snylteri og svindel. Du sier at noen kanskje vil reagere på ine "omveier", og ja det er vel ikke så rart. Skaff deg et nytt skattekort, så trekkes du ikke så mye skatt. Og gå lovlige veier for å få det du har rett på. Ved å snike til deg penger du ikke har rett på, skaffer du deg bare trøbbel. Særlig så snart en eller annen anmelder deg for trygdesvindel, eller at de selv oppdager dette. For ja, svindel er noe det settes inn resurser på å oppdage.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #11 Skrevet 8. oktober 2006 Regner med at det er noen av de samme kriteriene for dette som Lånekassen har - man må ha egen inngang hos foreldrene (f.eks. sokkelleilighet) for å kvalifisere som borteboer. ← Lånekassa har gått bort fra å gi støtte til studenter som bor hjemme. Jeg fikk iallefall avslag husker jeg. Men hvorfor kan ikke TS ta opp studielån som alle andre studenter?? Dvs ta opp lån i tillegg til attføringspengene?? det TS tenker på er trygdesvindel, og mine skattepenger skal ikke gå til slikt
Gjest Gjest_tiril_* Skrevet 8. oktober 2006 #12 Skrevet 8. oktober 2006 det TS tenker på er trygdesvindel, og mine skattepenger skal ikke gå til slikt ← Du får sette igang en privat aksjon da. Er nok mange som faktisk bedriver trygdesvindel der ute, og som ikke bare lufter tanker på et internettforum.
Malama Skrevet 8. oktober 2006 #13 Skrevet 8. oktober 2006 Ja, det er det, og hver og en av de fortjener sin straff. Og dessverre er det en del som slipper unna, men heldigvis er det en del som tas også. At du ler av folk som er mot slik svindel sier sitt om deg... Du fortjener en anmeldelse om du gjør dette, og jeg skulle egentlig ønske dine foredlre hadde nok moral til å ikke bli delaktige i denne svindelen, siden du tydeligvis ikke eier denne moralen selv.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #14 Skrevet 8. oktober 2006 Holder med 16,8% skatt dersom man bare tjener 8700 i måneden. ← Det spørs hvor mye gjeldsrenter du har til fradrag. Jeg fikk baksmell på 18%, og ble anbefalt å sette opp til 22%. Og til trådstarter: ja, du må kontakte ligningskontoret for å be om et nytt skattekort. Dette tar du med til trygdekontoret, som setter ned trekkprosenten din.
minienthe Skrevet 8. oktober 2006 #15 Skrevet 8. oktober 2006 men jeg bare lurer... etter at du har betalt husleie så sitter du igjen med 5000 kroner i måneden, hva slags utgifter har du egentlig bortsett fra strøm og vanlig livsopphold ? du sitter igjen med en GOD del mer penger en det jeg vil få på YA og på regnestykket mitt så går det opp når jeg har 4000 i husleie.
loffen Skrevet 8. oktober 2006 #16 Skrevet 8. oktober 2006 Dette ville være trygdesvindel! Det er ikke rart mange trygdede blir mistenkeliggjort for å snike seg til penger og ikke 'gidde' å jobbe, når det finnes slike som deg.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #17 Skrevet 8. oktober 2006 Trygdesvindel slås det hardt ned på. Det du svindler til deg vildu bli trukket av framtidige trygdeutbetalinger i tillegg til en saftig bot. Det er viktig og riktig av trygdesvindel straffes hardt.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #18 Skrevet 8. oktober 2006 Det spørs hvor mye gjeldsrenter du har til fradrag. Jeg fikk baksmell på 18%, og ble anbefalt å sette opp til 22%. Og til trådstarter: ja, du må kontakte ligningskontoret for å be om et nytt skattekort. Dette tar du med til trygdekontoret, som setter ned trekkprosenten din. ← Har man gjeldsrenter blir prosentsatsen enda lavere. Jeg brukte skattekalkulatoren på www.skatteetaten.no med kun inntekt som grunnlag. Jeg antar at denne personen ikke har mye renteinntekter å snakke om, siden det er problemer med å få endene til å møtes.
Gjest snikkelora Skrevet 8. oktober 2006 #19 Skrevet 8. oktober 2006 Sett ned skatte trekken og søk sosialkontoret om det ikke går rundt
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #20 Skrevet 8. oktober 2006 men jeg bare lurer... etter at du har betalt husleie så sitter du igjen med 5000 kroner i måneden, hva slags utgifter har du egentlig bortsett fra strøm og vanlig livsopphold ? du sitter igjen med en GOD del mer penger en det jeg vil få på YA og på regnestykket mitt så går det opp når jeg har 4000 i husleie. ← Lurt å lese hva som står i innlegget, slik jeg tolker dette får hun utbetalt 8700 minus 36 % skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå