Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2002 #1 Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg synes det er et helvete...... å gjennomgå en gyn.undersøkelse. Det føles så nedverdigende og vondt og ubehagelig og og og ....... Har hatt flere vonde/nedverdigende opplevelser med underlivet, både innen sykehusvesenet og "privat".... så jeg vet det henger en del sammen med det. Må føye til at min faste lege vet om mine problemer og tar hensyn til det. Nå i løpet av våren som er det tid for en undersøkelse.....og jeg har begynt å grue meg allerede.... Hjelp - er det flere som har det på samme måte? Eller er jeg unormal? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 23. mars 2002 #2 Del Skrevet 23. mars 2002 Har det akkurat slik sjøl jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 23. mars 2002 #3 Del Skrevet 23. mars 2002 Hei! Jeg har det ikke på samme måte som deg, men jeg ville bare si at du slettes ikke er unormal fordi du synes GU er et helvete.... Men det er jo positivt at legen din er klar over at du føler det på denne måten, og derfor tar hensyn til det. Min erfaring er nemlig at de fleste leger tar det som en selvfølge at "dette er helt normalt, og går så greit, så". Men det er jo faktisk mange som gruer seg til disse undersøkelsene, og jeg tror nok de fleste leger kan bli litt flinkere til å ta litt mer hensyn i de tilfellene... Et råd jeg har hørt, er å ta på en litt lang t-skjorte, eller skjorte. På den måten skal man ikke føle seg så naken i alle fall... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2002 #4 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg hater det selv...... Første gang jeg var til GU var på et sykehus, som en del av utredningen av mitt "kasus" så måtte jeg også gjennom en GU. En ung, kvinnelig gynekolog skulle foreta undersøkelsen - ble jo litt lettet fordi det var en kvinne, men - hjelpe meg - for en heks!!! Der var det ikke mye forståelse nei, hun skulle bare vite hvor mye hun "ødela" for meg...... Jeg var så skuffet over oppførselen hennes....ja, på hele helsevesenet....... Det ble en del tårer ja.... det er nesten så jeg begynner å gråte nå også - bare ved tanken!! Jeg ble jo så redd - hun klarte ikke å foreta undersøkelsen - og enda reddere ble jeg - hun hentet en kollega - og det gjorde det ikke noe bedre at "hele sykehuset stod der" og så på!!!! Det føltes som et overgrep - og jeg har hatt store problemer etterpå. Det var min egen lege som brukte ordet overgrep da jeg etter lang, lang tid klarte å fortelle om dette. Heldigvis har min lege også vært veldig hensynsfull og forsiktig ved undersøkelser etterpå - så nå klarer jeg å gjennomføre dette - men jeg hater det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2002 #5 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg har vært på GU undersøkelse en gang, hos en mannlig lege. Og han var flink. Jeg gruet meg jo veldig, men det var ikke "fælt". Det flotte var at han hadde en plakat i taket,(plakat med masse folk og ting som skjer), så jeg lå og tittet på den. Min, og flere som jeg kjenner, sin erfaring er at mannlige gynokologer er flinkere/mer forsiktig enn kvinnlige. Hvilke syspunkter har dere på det? Ellers så er jeg enig i at det føles litt nedvergende hos gyn, men vi må igjennom det. Bare et lite spørsmål, jeg var redd for at jeg skulle bli våt da jeg var på GU, ver ikke om jeg ble det,(men han sa at jeg kunne tørke meg da jeg var ferdig, ble litt flau da). Men er det vanlig/uvanlig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. mars 2002 #6 Del Skrevet 25. mars 2002 Han sa nok at du kunne tørke deg fordi de bruker en slags glidekrem under undersøkelsen. GU er ikke det morsomste jeg vet heller. men må man så må man. Like gøy som tannlegen kanskje!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guess What! Skrevet 25. mars 2002 #7 Del Skrevet 25. mars 2002 Nesten som eg gråt en tåre jeg også anonym. Det du var gjennom der vil jeg NØDIG oppleve! Følte en grusom følese komme gjennom meg... Håper det der ikke skjer med flere jenter!:-O12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kallisticat Skrevet 25. mars 2002 #8 Del Skrevet 25. mars 2002 En GU undersøkelse er aldri behagelig, for meg er den temmelig smertefull. Jeg har vært hos 3 ulike gynekologer, 2 kvinnelige og en mannlig. Hun ene var fryktelig stressa, alt skulle gå så fort og det var som om hun var mer intr. i å få meg ut døra så hun kunne bli ferdig med neste, hiun tok seg ikke tid til å høre hva jeg hadde å si og var heller lite forståelsesfull i tillegg til at hun var ganske uforsiktig og småbrutal. På samme klinikken ba jeg derfor neste gang om å få en annen og hun var reine himmelen i forhold. Kjempeforståelsesfull, flink til å forklare og tok seg tid til å høre på meg. Jeg hadde uten tvil gått til henne igjen om det ikke hadde vært for ast denne klinikken er privat og tar 900 kr for en time. Nå bruker jeg en mannlig en, og han er flink, profesjonell, men også menneskelig, tar seg god tid til å lytte og forklarer underveis hva han gjør. Derfor: Når du bestiller time, be om å få en gynekolog som er forståelsesfull og tar seg god tid. Fortell gjerne hvor ubehagelig det er og hvor viktig det er at personen tar seg tid til å høre på deg og ikke bare farer fram med sitt og helst vil ha deg ut døra så fort som mulig.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2002 #9 Del Skrevet 25. mars 2002 Det er så mange som ikke skulle vært ansatt i helsevesenet (egentlig mange feilplasserte rundt omkring). Jeg sa en gang til en lege (han var OK altså)......"dere skulle prøve å bytte plass med oss, så skulle dere se hvor enkelt det er". Han var enig! De ansatte burde "bruke hodet" litt mer av og til - ikke bare "kjøre på" som om pasientene skulle være maskiner!!!! Stå på anonym - jeg føler med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå