Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Er det noen aldersgrense på å ta hull i nesen? Datteren til en venninne av meg har så lyst på en liten diamant i nesen, har mast om det i flere måneder. Hun er 8 år. Jenta har brukt ørepynt siden hun var 6 år, så hun er klar over ansvaret som følger med.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Alle under 18 må vel ha samtykke fra foreldre. Min mening er at ei på 8 år er altfor liten til å ha hull i nesen. Ikke synes jeg det er spesielt pent heller. 1
La Luna Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Aller først: Jeg håper virkelig du tuller? 1. En åtte år gammel jente skal IKKE ha piercing i nesa! 2. Det er ingen lovfestet aldersgrense på piercing, men ingen seriøse piercingstudioer vil gi piercing i nesa til ei 8 år gammal jente. 3. Man tar ikke piercing i nesa med pistol hos en frisør, noe som vel vil være eneste alternativet for ei 8(!) år gammal jente. Slike ting SKAL gjøres hos et ordentlig piercingstudio der de har lang erfaring med dette. Bl.a. med hvilke metaller man skal bruke, hvordan man skal rense (ikke med pyrisept nei) og også hvor det skal settes (fra Madison Piercingklinikk): "Hvorfor måler Madison nervepunktmåler i øre, nese og øyebryn? I et menneske-øre er det 141 viktige såkalte nerve- og terapipunkter. Disse punktene brukes blant annet i akupunktur-behandling, og styrer nesten alle viktige funksjoner i kroppen vår. Når vi setter piercing skal ikke disse punktene råkes. Piercing i terapi- og nerve-punkter gjør veldig vondt, og kan ha en meget negativ effekt på kroppen øvrige funksjoner. Vi kan måle oss frem til disse punktene, og unngå dem." Det finnes magnetiske dobber man kan ha i nesa, hvis denne ungen absolutt må ha noe der. 6
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Dersom man går til et seriøst piercingstudio er aldersgrensen normalt 16 år med mindre det gjelder intimpiercing. 1
La Luna Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Dersom man går til et seriøst piercingstudio er aldersgrensen normalt 16 år med mindre det gjelder intimpiercing. ←
Kylling Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Sånn prinsipielt sett, hvorfor er det verre at en 8-åring piercer nesa enn at hun piercer øreflippene? 4
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 De fleste seriøse piercingstudio har aldersgrense på hull i ørene også, iallefall der jeg har vært... Jeg tror heller ikke noen frisører kommer til å pierce nesa til en 8-åring.. I min frisørsalong er det 13års grense på nesepiercing, da med foreldrene sitt samtykke..
Gjest Eir Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 Sånn prinsipielt sett, hvorfor er det verre at en 8-åring piercer nesa enn at hun piercer øreflippene? ← Det lurer jeg også på. Ser egentlig ingen forskjell på det, og ville ikek latt mine barn få noen av delene. 1
Gjest Fliss Skrevet 8. oktober 2006 #9 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg sa til min yngste sønn at det er 18-årsgrense på piercing - da han som 14-åring kom hjem og ville ha hull i haken sin ... Trodde faktisk det var 18-årsgrense - for i ansiktet har vi så mange nerver at det skal lite til å ødelegge disse ved å stille hull her og der. Håper og tror at han kommer på bedre tanker når han blir 18 om tre år
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Piercing i nese er mer utsatt for bakterier, og er så langt jeg veit mer i veien enn i ørene (vrient å pusse nesen uten å ta ut og inn dobben/ringen. I tilegg så er det vel mere nerver der(?) 8 år, jeg tror du er tullerusk! la barn være barn (og jeg driter i om barnet har lyst eller ei) En grunn til å ikke sette piercing på så små (verken her eller der) er at en med piercing/hull har lettere for å utvikle allergi. Jeg har latent nikkelallergi, og hudlegen min anbefalte meg sterkt å ikke sett hull, forde det da var langt mer sansynilg å utvikle allergi, barn er som kjent ikke så nøye med hva de putter i ørene, det frister mer å kjøpe de morsomme jallagreiene enn å gå med gulldobbene en fikk av bestemor. Nå er det rett nok blitt slik at det -egentlig- ikke skal være nikkel i smykkedeler solgt i norge, men det tror jeg sånn passe på du. 1
Gjest rebecka Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Moorn! Jeg vil også ha pireching i nesa,,, er bare 11 snart 12.. skal få det når jeg fyller 12.... Er det aldersgrense da?
La Guapa Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Hei. Jeg hadde dobb i nesen da jeg var yngere. En dag kom det en mann bort til meg på butikken og han presenterte seg og sa han var lege. Han la merke til at jeg hadde en liten blå ring i huden rundt dobben og ba meg ta den ut øyeblikkelig. Grunnen til at det var slik var at det holdt på å gå koldbrann rundt hullet p.g.a infeksjon. Jeg hadde sett at det kom en del verk ut men tenkte at det kom til å gå over... Han forklarte at i nesen er det mye brusk og masse bakterier. Derfor er det utroli lett å få infeksjoner + at det gror seint p.g.a brusken. Han forklarte også at en infeksjon som sprer seg oppover mot hjernen er en større risiko i nesen.... Jeg har aldri satt i dobb etter det.... 8 år er ALT for tidlig uansett....er folk helt gærne??? 5
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Departementet mener at det heller ikke er behov for aldersgrense på piercing, dette til tross for at barneombud og Norsk forening for profesjonelle piercere har etterlyst et slikt regelverk. Selv opererer studioene i foreningen med 18-årsgrense på intimpiercing, 16-årsgrense på oral piercing og nedre aldersgrense på 15 år for annen piercing Tatt fra denne linken: http://www.tannlegetidende.no/pls/dntt/pa_...7&b_start=1
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 Må si jeg tenker mitt om foreldre som lar barna sine pierces. Hull, både i ørene og andre steder, ser ikke fint ut på unger. 5-åringen min prøvde å gråte seg til hull i ørene fordi en venninne i barnehagen har det, men det blir ikke aktuelt før hun er 12 eller 13. Hull andre steder kommer ikke på tale før hun er 16, og vil uansett fremkalle ganske sterke reaksjoner fra meg om hun skaffer seg det før hun er 18. Jeg fikk lov til å ta hull i ørene da jeg var 12-13, og fikk ikke lov til å pierce andre steder før jeg var 18, og det var ikke et stort problem for meg.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 31. august 2008 #16 Skrevet 31. august 2008 Hei! Jeg er en jente på 15, og blir 16 om fire mnd. Har ønsket meg liten diamant i nesen i ett år nå. Er ikke 16 år litt mye? En jente på 14-15 kan da fint klare å rense en piercing selv. Men er enig i at det er stygt når man har en ring i nesen, men en liten diamant kan umulig skade.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 31. august 2008 #17 Skrevet 31. august 2008 Hei! Jeg er en jente på 15, og blir 16 om fire mnd. Har ønsket meg liten diamant i nesen i ett år nå. Er ikke 16 år litt mye? En jente på 14-15 kan da fint klare å rense en piercing selv. Men er enig i at det er stygt når man har en ring i nesen, men en liten diamant kan umulig skade. Bare man går til et skikkelig piercingstudio og renser på den måten pierceren har sagt, ser ikke jeg heller problemet. 8 år er selvsagt altfor drøyt da. 14-15 år er noe annet. 1
Humleblomst Skrevet 31. august 2008 #18 Skrevet 31. august 2008 Jeg fikk hull i ørene året før jeg fylte 16. Da måtte jeg ha godkjenning fra foreldrene. Dette er jo noen år siden, men slik jeg har forstått det er det slik fortsatt. Ingen piercing uten samtykke fra foreldrene før fylte 16, og intimpiercing er det 18-års aldersgrense på.
Gjest Gjest_Calvin 1_* Skrevet 31. august 2008 #19 Skrevet 31. august 2008 Barn på farsiden til barnet vårt blir pyntet med både øredobber i nese og ører fra de er nyfødt. Samt annet "ansiktskunst". Arr som aldri forsvinner. Og er helt akseptert der. De har sjelden /Aldri infeksjoner forde det blir renset på lik linje som resten av kroppen blir vasket. Det ble masse argumenter da barnet vårt tok hull i øret...forde han er gutt. I deres kultur er det en jente greie. Men godtatt etterhvert forde han "stakkar" var blitt så fornorsket...hehehe Stikket de får er vel på lik linje med vaksinestikk. Tror de fleste foreldre som tillater dette ikke skal bli undervurdert mtp infeksjoner eller rensing iallefall.
Gjest Gjest med "skuddsikker" Skrevet 31. august 2008 #20 Skrevet 31. august 2008 Min datter på 8 har hull i ørene, bruker sminke og g-streng også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå