Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har hørt at kaninkjøtt skal være veldig godt så mitt spørsmåt til dere som har kanin er spiser dere dem. Hvis dere gjør det så lurer jeg på om dere slakter dem selv eller om dere får andre til å gjøre det for dere eventuelt om det går an å levere dem til en slakter å få kjøttet tilbake?
Gjest gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Er vel en fordel å levere til slakter. Men er vel ikke så gode de som sitter i et bur i stuen til noen. Er litt villere varianter av kanin man spiser.
animelona Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Hadde kanien før men spiste den ikke. Den ble faktisk over 8 år gammel og var frisk og fin helt til den plutselig døde... Kunne aldri spist den. Var liksom en del av familien...
Gjest Norwegian Blue Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Nei, æsj, sånt klarer jeg ikke. Kaninene jeg har hatt er dessuten små kjæledyrkaniner, ikke store kaniner beregnet til slakt (som Belgisk Kjempe ol). Man kan såklart holde kaniner i det formål at man skal slakte og spise de etterpå, men da må man heller gå til innkjøp av raser beregnet på dette og sette seg inn i hvordan oppfore og slakte kaninene.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Selv om formålet med en kanin ikke er oppdrett med tanke på frramtidige søndagsmiddager så må det jo være god ressursbruk at når man går leiav kaninen sin så lager man en god middag eller to av den i stede for å bare få den avlivet?
Gjest Norwegian Blue Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Selv om formålet med en kanin ikke er oppdrett med tanke på frramtidige søndagsmiddager så må det jo være god ressursbruk at når man går leiav kaninen sin så lager man en god middag eller to av den i stede for å bare få den avlivet? Jeg lar kaninene mine leve til de dør av seg selv heller jeg, og hvis jeg ikke kan ha de lenger så gir jeg dem bort til noen som har glede av de. Men så liker ikke jeg kjøtt heller da, og selv om jeg gjorde det hadde jeg aldri hatt samvittighet til å spise kjæledyret mitt.
Drua Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Tror ikke det er så mye kjøtt på en liten kanin at det er verdt bryet og tårene.
Gjest gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Selv om formålet med en kanin ikke er oppdrett med tanke på frramtidige søndagsmiddager så må det jo være god ressursbruk at når man går leiav kaninen sin så lager man en god middag eller to av den i stede for å bare få den avlivet? ← Dersom du synes god resursbruk er å ete noe som smaker æsj så hvorfor ikke. Kosedyr kaniner smaker møkk.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 Nå har ikke jeg smakt, men det kan være noe i det jack sier. Husker nemlig at min bestemor fortalte om da det under krigen var mangel på kjøtt og at man ta måtte nøye seg med annenrangskjøtt som fra hjemmeavla kaniner. Altså at dette ikke var noe delikatesse, men et nødvendig onde. Men så klart, riktig tilberedt kan sikkert det meste smake godt. Hundekjøtt og kattekjøtt smaker sikkert også godt da, men de fleste ville vel ikke spist opp hunden eller katten sin når de blir lei av den?
la Flaca Skrevet 8. oktober 2006 #10 Skrevet 8. oktober 2006 Selv om formålet med en kanin ikke er oppdrett med tanke på frramtidige søndagsmiddager så må det jo være god ressursbruk at når man går leiav kaninen sin så lager man en god middag eller to av den i stede for å bare få den avlivet? ← Jeg har en fortreffelig oppskrift på sjøldau dvergvedder! (må være vedder ettersom ørene skal danderes på en spesiell måte før servering. Jeg anbefaler å vente til dyret stryker med helt av seg selv, for da sparer man seg utgiften med dyrlege. Og dersom kaninen er gammel er kjøttet skikkelig seigt - så middagen varer litt lenger, og skjelettet så porøst at man ikke trenger å tenke på å fjerne bein (en fordel ettersom det blir lite igjen dersom man skal filetere det lille dyret). Har man anledning er er hvitløksmarinert helstekt hamster en glimrende forrett! Just in case;
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #11 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg har en fortreffelig oppskrift på sjøldau dvergvedder! (må være vedder ettersom ørene skal danderes på en spesiell måte før servering. Jeg anbefaler å vente til dyret stryker med helt av seg selv, for da sparer man seg utgiften med dyrlege. Og dersom kaninen er gammel er kjøttet skikkelig seigt - så middagen varer litt lenger, og skjelettet så porøst at man ikke trenger å tenke på å fjerne bein (en fordel ettersom det blir lite igjen dersom man skal filetere det lille dyret). Har man anledning er er hvitløksmarinert helstekt hamster en glimrende forrett! Just in case; ←
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #12 Skrevet 8. oktober 2006 Selv om formålet med en kanin ikke er oppdrett med tanke på frramtidige søndagsmiddager så må det jo være god ressursbruk at når man går leiav kaninen sin så lager man en god middag eller to av den i stede for å bare få den avlivet? ← Det er ganske vanlig å slakte og gjerne spise noen kaniner når man driver oppdrett. Å spise kjæledyrkaniner tror jeg ikke det er så mange som gjør, men jeg kjenner noen som spiste den ene kaninen sin. Uansett om man driver for matens skyld, har kjæledyr eller driver raseoppdrett er det en dårlig grunn å slakte når man er "lei". Man slakter fordi det er endel av "drifta" og planlegginga, jeg synes man bør gå i seg selv om man blir lei av dyret sitt. Regner ikke med dette innlegget var seriøst, da, men jeg svarer nå som om det er det. Ellers tror jeg kaninkjøtt skal være godt, fra alle raser egentlig, selv om det selvsagt er mer kjøtt på de større rasene. Kjøtt fra godt voksne kaniner er nok rimelig seigt, så det er bedre å slakte ungdyr. har kaniner selv, og hadde i utgangspunktet en plan om å spise eventuelt overskudd av unger, men så langt vet jeg ikke om jeg hadde klart det. Jeg har heller latt være å sette kull på dem. Angående slakting er det nok vanligst å slakte selv eller få en annen privatperson til å gjøre det. Det er viktig at man vet hvordan man skal gjøre det, og lærer av noen som kan. Å levere til slakteri tror jeg ikke man kan uten videre, det finnes bare noen få slakterier som tar i mot kaniner.
lazulia_moon Skrevet 8. oktober 2006 #13 Skrevet 8. oktober 2006 Spise ungene mine?! No way Josè!javascript:emoticon('') Jeg har to hermelinkaniner - de er familiemedlemmer, ikke mat. Selvom samboer'n iblant truer med kaninstuing når han er lei spon utover hele gulvet, hehe... Noen av de store kaninrasene er godt egna som mat, sett fra et rent kulinarisk synspunkt - men jeg hadde aldri klart å ete vennene mine.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #14 Skrevet 9. oktober 2006 Lurer på om gullfiskeiere xpiser sine dyr, jeg...
Karamba Skrevet 9. oktober 2006 #15 Skrevet 9. oktober 2006 Lurer på om gullfiskeiere xpiser sine dyr, jeg... ←
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #16 Skrevet 9. oktober 2006 Da jeg var liten drev vi med kaninoppdrett, hadde opptil 80kaniner på det meste. Vi spiste kjøttet, men vi hadde noen kosekaniner som fikk dø av seg selv, de ble ikke spist. Jeg tror det kjøttet var godt, men jeg vet vi hadde veldig dårlig råd på den tiden og...
Midna Skrevet 9. oktober 2006 #17 Skrevet 9. oktober 2006 Kunne aldri tenkt meg å spist kaninene mine! Samme om de døde av seg selv eller ikke. Hadde jo nesten blitt som å spise ungene sine... Men det er selvfølgelig annerledes med de som driver med oppdrett av slaktekanin! Da skjønner jeg det på en måte.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #18 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har spist kanin det var kjempe godt. Det var nabojentas kanin, de hadde bestemt seg for å slakte den før de skulle på ferie, men så slo hun seg litt vrang det endte med at de dro på ferie og vi slaktet og spiste kaninen. Da de kom tilbake sa foreldrene hennes at kaninen hadde rømt og hun var stor fornøyd. Foreldrenne hennes var fornøyd fordi kaninen var borte og vi hadde spist er nydelig kanin gryte.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #19 Skrevet 9. oktober 2006 Da jeg var liten hadde jeg kaninfarm en periode. En eldre gutt jeg kjente som også hadde kaniner kom og slaktet for meg, men jeg måtte være med og hjelpe til. Det var ganske uproblematisk, for disse kaninene var jo ikke kosedyr/kjæledyr og jeg visste hele tiden at de skulle avles på, selges eller slaktes. Hadde samtidig en kosekanin, og den fikk dø av seg selv. Tenkte aldri på å slakte den for å si det sånn. Man kan slakter ikke kjeledyr! Kaninkjøtt er godt, sunt og magert. Det regnes son diettmat på sykehus. Vil anbefale kaninkjøtt, men ikke fra sin egen kosekanin
Krista83 Skrevet 9. oktober 2006 #20 Skrevet 9. oktober 2006 Vi hadde to sånne kjempekaniner da jeg var liten.. Disse var vanskelige å holde styr på så pappa skulle gi dem bort.. En søndag så spiste vi dem, de sa det midt under middagen, og trenger vell ikke si at jeg var ganske fra meg og det ble ikke mer middag den dagen. I ettertid så har de også lurt meg til å tro at naboens kaningryte et nyttår var kyllinggryte.. Tror i grunn ikke jeg kommer til å kunne kose meg med kaninkjøtt noen gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå