la Flaca Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Vi har ei kaninjente som vi lurer på om vi skal sette unger på. Fordi hun skal få oppleve å få babyer og fordi vi har lyst til å beholde ei jente. Men er det vanskelig å få dem til å trives sammen? Hvis vi foreks. kastrerer en eller begge, vil de kunne fungere sammen da?
Gjest Norwegian Blue Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Vi hadde mor og datter sammen i 3år, fungerte for det meste fint, men det var litt krangel om hvem som var sjef. Men ingen av de skadet seg, så da gikk det bra. Ellers kan man vel ikke kastrere hunnkaniner.
Chic Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 bare pass på at det er to jenter, og ikke en av hver skaffet en gang to kaniner som jeg trodde var av samme kjønn, men oppsann plutselig var det 7 kaniner til i buret...
Gjest niomi Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 bare pass på at det er to jenter, og ikke en av hver skaffet en gang to kaniner som jeg trodde var av samme kjønn, men oppsann plutselig var det 7 kaniner til i buret... ← Au, da...
Gjest Norwegian Blue Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Hehe, jeg hadde to "søstre" som tilsammen fikk 11 barn sammen.
la Flaca Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2006 Ellers kan man vel ikke kastrere hunnkaniner. ← Sterilisereeeee! :kgblunk: Ingen som tror det blir helt fadese så langt!? Bra. Ang. kjønn ja. De er jo noen små luringer, kaninene. Men det skal være mulig å se kjønnet rimelig sikkert vel. Ikke det at jeg er ekstremt trent på området, men en vetrinær bør kunne se det vil jeg tro.
Gjest beekeeper Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Det vil nok gå greit, men det er antageligvis forskjellig fra kanin til kanin, akkurat som alle dyr. Men de vil nok krangle litt om hvem som er sjef. Da rir de ofte på hverandre, sånn at du vet det og ikke tror det er noe på gang!
la Flaca Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2006 Det vil nok gå greit, men det er antageligvis forskjellig fra kanin til kanin, akkurat som alle dyr. Men de vil nok krangle litt om hvem som er sjef. Da rir de ofte på hverandre, sånn at du vet det og ikke tror det er noe på gang! ← Mammakaninen er veldig lite dominant og gjør også lite ut av seg når hun har brunst. Andre jenter jeg har hatt har blitt veldig aggressive og gjort kur, (ala springe rundt beina og skvette urin) så det virker jo lovende hvis jeg beholder ei jente som er like rolig.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #9 Skrevet 8. oktober 2006 Det KAN gå bra. Men jeg ville hatt reservebur, og passet veldig godt på de! *lykke til*
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #10 Skrevet 8. oktober 2006 Bare nb, selv om det kan hende du er klar over det - det anbefales å ha første kullet på kaninen innen hun er halvannet år (i hvert fall før hun er to år). Etter det øker sannsynligheten ganske mye for at det kan oppstå komplikasjoner ved fødsel fordi skjelettet og hoftene liksom blir stivere.
la Flaca Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 8. oktober 2006 Bare nb, selv om det kan hende du er klar over det - det anbefales å ha første kullet på kaninen innen hun er halvannet år (i hvert fall før hun er to år). Etter det øker sannsynligheten ganske mye for at det kan oppstå komplikasjoner ved fødsel fordi skjelettet og hoftene liksom blir stivere. ← Åh, det visste jeg ikke! Men jeg har uansett lyst til å ha kull på henne i god tid før hun er to siden jeg har hørt at faren for livmorkreft kan være ganske høy ellers. (på jentekaniner over 2år som ikke har hatt kull). Hvor gammel bør hun være før hun kan bli mamma? Hun er 6mndr. nå bare.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #12 Skrevet 8. oktober 2006 Åh, det visste jeg ikke! Men jeg har uansett lyst til å ha kull på henne i god tid før hun er to siden jeg har hørt at faren for livmorkreft kan være ganske høy ellers. (på jentekaniner over 2år som ikke har hatt kull). Hvor gammel bør hun være før hun kan bli mamma? Hun er 6mndr. nå bare. ← Hvis det er en dvergkanin tror jeg faktisk 6 mnd er greit, selv ville jeg ventet litt til... Det er også lettere å få henne i brunst og til å bli drektig mot våren, enn nå på høsten og evt midt på vintern.
la Flaca Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2006 Det er også lettere å få henne i brunst og til å bli drektig mot våren, enn nå på høsten og evt midt på vintern. ← Takk takk, gjest! Det visste jeg heller ikke. Men det var til våren jeg hadde i tankene.
Vedvik86 Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 Kaniner trives best alene, da de er territoriedyr... Fritt i naturen lever de i huler alene (eller sammen med de nyfødte barna)... i fangenskap er buret deres "hule" og det KAN oppstå krangling og alvorlige slosskamper dem i mellom om hvem sin hule dette buret er...... men om man absolutt skal ha to kaniner sammen bør det være en (kastrert) gutt og en jente... de er mest fredfulle sammen....
la Flaca Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #15 Skrevet 16. oktober 2006 Kaniner trives best alene, da de er territoriedyr... Fritt i naturen lever de i huler alene (eller sammen med de nyfødte barna)... i fangenskap er buret deres "hule" og det KAN oppstå krangling og alvorlige slosskamper dem i mellom om hvem sin hule dette buret er...... men om man absolutt skal ha to kaniner sammen bør det være en (kastrert) gutt og en jente... de er mest fredfulle sammen.... ← Takker for input. Så hvis vi har lyst til å beholde en av ungene bør det være en gutt? Tror du at to steriliserte jenter også vil være så territorielle? (Jentekaniner er hyggeligst å ha som kjæledyr etter min mening.)
Vedvik86 Skrevet 16. oktober 2006 #16 Skrevet 16. oktober 2006 Tror ikke det har så mye å si om jentene er steriliserte eller ikke... (dette er også en større opperasjon enn å kastrere gutten) Men for de aller fleste går det greit med to jenter sammen, men jeg ville anbefalt en av hver... Selv har jeg hatt kaninene mine i bur alene og ute på trimming sammen... De kan godt like hverandres selskap, men det er best om de har hvert sitt bur...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå