Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 jeg kom hjem og da hadde fryser døra stått oppe hele dagen!!supert!!!!! men, mye løs is inne, men det innerste var hel frossent enda! men det som lå helt ytterst var rimelig tint! men jeg kjøpte en god del kjøtt i sverige, dette er vel det som er værst ramma! har blandt anna 4 biffer hvorav halvparten av selve biffstykkene er tint og resten frossent. dette har ikke vært fryst i fra butikk, jeg la dte i frys nå rjeg kom hjem! men hva gjør jeg? jeg har ikke bruk for sååå mye biffer de nærmeste dagene altså.....men kan jeg fryse dem igjen?og steke godt!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Rått helt kjøtt tåler godt å tines og så fryses, Dersom kjøttet lå og var helt tint så vil jeg tro du har forringet holbarhet, og bør steke skikkelig, dersom det hadde kjøleskapsvarme så holder det bedre. Uansett så har du forringet kvaliteten noe, og må påregne tørrere sluttprodukt, men ingen bakteriekrise ut i fra det du har sakt (anntar at du ikke har hatt døren åpen lengere enn i dag?) Fisk ville jeg derimot ha brukt opp, eller stekt og så fryst igjenn. Medmindre den var helt tint og tilnermet romtemp, da ville jeg ha stekt grundig med en gang og spist, eventuelt kastet. Skalldyr kaster du dersom det var tint. Dersom du hadde skaldyr i fryseren som ikke hadde tint så må du fortsatt bruke det opp - i dag , og absolutt ikke finne på å fryse det ned igenn (selvom det lå bakerst) Viktig!! Blandaprodukter som feks gryter, karbonader osv samt kjøttdeig bør du etter min oppfatning varmebehandle og spise om de har tint, er de frossne så kan det gå og la de være, men vær forsiktig. Varmebehandle betyr ikke lonke opp, men gjennomvarme i en periode. Ellers så kan du sjekke mattilsynets hjemmesider PS: jeg er ikke noen proffis, så ta mine råd med en klype salt
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 tok ut kjøttdeig pakker som var antydning til å ha tint litt....dessuten tok jeg ut noe kjøttpålegg som var tint. dette kan man jo ete så det går greit. når det gjelder resten inne der var det ikke tint i det hele tatt, det var enda frossent.....så det får ligge.... skapet har nok stått oppe siden morres ja..skjønner ikke hvordan men.. dette kjøttet jeg nevnte, var fortsatt kaldt ja, men tint opp halvparten. jeg la det tilbake, jeg får heller bare steke det utrolig godt når den tid kommer. så lenge vi ikke blir sjuke, så skal vi nok klare litt tørrere kjøtt...
Lady_Sharon Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har lært at når kjøtt har vært tinet man aldri skal fryse det igjen... Det jeg gjorde, da en gjest dro ut ledningen fra fryseren for å ladde opp kameraet sitt uten å kike hva den ledningen ledet til... og jeg oppdaget det da vi skulle spise is som var bare vann igjen:s .... Stekte alt kjøtt og da kan det fryses igjen. Var heldig da at det var lenge siden jeg hadde kjøpt kjøtt i Sverige:) så fryseren var nesten tomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå