animelona Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Trenger litt inspirasjon! Selv har jeg ikke bakt til nå fordi mamma baker for hele familien (og det blir masse igjen etter jul også), men i år har jeg lyst til å bake litt likevel. Hva pleier dere å bake?
Arkana Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Vi pleier å bake pepperkaker, fyrstekake, sveitsisk konfekt (en slags "kjeks" som ikke trenger å stekes), brune pinner/kolastenger, kongelige nøttekaker, kransekakestenger og kokosmakroner. Dette er vel det som er fast, men noen ganger prøver vi noe nytt i tillegg. Vi bakte enda flere sorter da vi var mindre (f.eks. sandkaker, hvite kakemenn, marengs, prikken over i'en (kjeks med syltetøy i midten, formkake med frukt og nøtter ++), men ettersom vi barna har blitt eldre har vi vært mer interessert i all den andre maten. Endret 7. oktober 2006 av Arkana
Rosenrød Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Hjemmelaget marsipan er et must hos oss! Pynter/fyller med forskjellige typer nøtter, sjokolade, nougat, hakket tørket frukt og fruktjuicer/portvin/cognac.
Spoven Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Vi prøver også enkelte nye bakster, men det vi MÅ ha er: Gammeldagslefser (tynnlefse med smurning og brunost, stekt på takke) Mørlefser (tykke lefser med smurning, stekt i stekeovn) Hverdagskjeks (hvite kakemenn) Mandelstenger Serinakaker Dansk sjokoladekake
Gjest gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Her er mine "must": - Krumkaker (det blir ikke jul uten) - Peppernøtter (etter oppskrift fra læreren min på barneskolen) - Kakemenn - Pepperkaker Resten varierer fra år til år, men konklusjonen er at ikke halvparten blir spist engang..
Arwen Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Resten varierer fra år til år, men konklusjonen er at ikke halvparten blir spist engang.. ← Jeg har begynt å lage halve eller kvarte oppskrifter jeg. Heller at det blir tomt enn at jeg kaster masse. I år er planen å bake Hvite kakemenn Kokosmakroner Pepperkaker Risboller og sikkert mer også. Pleier å få kromkaker og smultringer av mormor
Helene Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Vi baker: Sandnøtter Skrivefruens kaffekaker Kolakaker og så bytter jeg noe med søsteren min og får: Kromkaker Risboller Kokosmakroner og så kjøper jeg: Pepperkaker Vaniljekringler Det blir liksom ikke fulle kakebokser da, bare en passe mengde av hver sort. Bortsett fra favorittkakene til gullet da hvor deigen må dobles...
Gjest snikkelora Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 Siden ingen av oss er gald i kaker plier jeg å gi bort halvparten av kakene til tanta til mamma som ble enke for 3 år siden. Fortsatt er det MASSE kaker igjen etter julen. Baker som regel: Kromkaker Pepperkaker Peppermynte komfekt Kokosmakroner Bordstabble Sjokkopinner Vurderer å droppe pepperkakene og bara lage pepperkake hus...
Brunhilde Skrevet 8. oktober 2006 #9 Skrevet 8. oktober 2006 De siste årene har det blitt mindre og mindre, men jeg kommer nok til å bake * mandelstenger * pepperkaker * serinakaker Kanskje blir det også noen krumkaker og kransekakestenger, men det bare hvis vi får veldig lyst på. Ellers blir det ikke så mye laging, marsipan og peppermynter, tenker jeg. Ser liten grunn til å lage noe som ikke blir spist allikevel.
Mona Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Hvite pepperkaker (kakemann) Pepperkaker Sarah Bernad Men i år skal jeg ikke lage så mye, i fjor proppet jeg i meg nesten alle pepperkakene selv og la på meg flere kg!
Gjest Malina Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Som mange andre her skriver,så har jeg også erfart at det fort bli aaalt for mye julebakst- helst småkaker. Det jeg vanligvis baker, og MÅ ha er: ¤ Hvetekake(med pålegg på) ¤ Brente mandler, risboller og litt annet godis ¤ Pepperkaker, serinakaker, brune stenger ¤ Jeg og mamma pleier ha en bakedag hvor vi lager kranskake og tynnlefse.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #12 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg pleier bake julemann (hvite kakemenn), fruktkake og Maryland Coockies (som Arkanas oppskrift på kongelige nøttekaker, men med mandler og hakket kokesjokolade i steden for nøtter). Jeg bytter med mamma og får sandkaker, krumkaker, strull og fløtekjeks. Pepperkaker er vi ikke så glade i, men vi pleier kjøpe sirupssnipper hos baker'n.
Gjest Tweek Skrevet 15. oktober 2006 #13 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg skal i år bakes selv. Det blir: Kakemenner Kokosmakroner Pepperkakehus, som jeg kjøper men setter opp. Det kommer til å bli fint
Gjest -eline- Skrevet 15. oktober 2006 #14 Skrevet 15. oktober 2006 Har ikke noen egne juletradisjoner enda, men tenkte jeg skulle bake: - diverse konfekt, hjemmelaget marsipan ++ - triple choc cookies - pepperkaker & pepperkakehus - kransekakestenger (ei hel kransekake tror jeg er overkill for oss to...) - krumkaker - ginger biscuits Tror det bør holde. I tillegg tenker jeg å bake brød, rundstykker og søt gjærbakst, og lage sylte.
Gjest Gjesta Skrevet 15. oktober 2006 #15 Skrevet 15. oktober 2006 Her lages det marsipan fra grunnen av, også stikkes det ut pepperkaker fra ferdigkjøpt deig, og limes sammen/pyntes pepperkakehus-byggesett. Også bakes det en marsipankake. Ellers bruker vi kjøpe inn asorterte julekaker.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 17. oktober 2006 #16 Skrevet 17. oktober 2006 Risboller, kokosmakroner, kransekakestenger og delfiakake. Ellers lager mamma alltid tre-fire store kaker.
Tartar Skrevet 17. oktober 2006 #17 Skrevet 17. oktober 2006 Da vi reiser rundt land og strand hele julen,har det hittil blitt dårlig med jule bakst.Men i år som vi ikke er sikre på om vi kanskje rett og slett blir hjemme,kan det hende at vi slår sammen ulike oppskrifter og baker litt:) Sjokolade cockis,NYDELIGE!:)Bare si i fra hvis noen vil ha oppskrift:) De smelter på tungen,vannvittig gode:) En høy dobbel mørk konfekt rom sjokoladekake.Helt fantastisk god. Lagde 7 stykker i fjor jul,for treningens skyld,gir ikke opp før det blir perfekt:) Har tenkt å prøve meg på et tyskt jule brød i år. Men det er vannvittig mange ingredienser så får drøye den til litt uti desember:) Har fryktelig lyst til å lage tynne lefser på takke,men vet ikke om jeg finner oppskrift,må høre med mormor:) Tidligere år har jeg laget pepperkake slott,borg med mange små hus til med nisser og allt mulig rart:)Kjempe festlig,med lys inni og bommul rundt. Har vanvittig lyst til å lage noe slikt i år,bare mye bedre. Liker ikke så mye småkaker,så tenker det blir med cockis:) Kan hende det blir noen sjokolade snitter,med nøttedryss på. Broø rundstykker kanelsnurrer boller,og div gjærbakst:) (Blir litt vel irritert når jeg ser at julemarsipanen allerede har kommet).
Sam Skrevet 17. oktober 2006 #18 Skrevet 17. oktober 2006 Sambo og jeg har bodd sammen i mange år nå, men likevel så synes jeg det er koselig å bake julekaker sammen med mamma, så det blir nok til det i år også. Det varierer litt hva vi baker, men de sortene vi har bakt er: Sirupssnipper Pepperkaker og pepperkakehus Sjakkruter Kolakaker(min favoritt) Kokosmakroner Sjokoruter Peppernøtter Bordstabler Risboller hjemmelaget konfekt(brente mandler, marsipankonfekt ol.) Sarah Bernard Sandkaker Har aldri bakt alle sortene hvert år, men bytter litt fra år til år, alt etter hva vi vil bake. Fast er sirupssnipper, pepperkaker og pepperkakehus, kolakaker og kokosmakroner. Ellers varierer vi. Kan godt hende det blir noe nytt i år, vi får se. Pleier å bytte/få: Berlinerkranser Kromkaker
Furstina Skrevet 17. oktober 2006 #19 Skrevet 17. oktober 2006 Pepparkakshus med gelatinblad som fönster Pepparkakor Lussebullar/lussekatter Kakemenn mjuk pepparkaka marsipan-nougat godis kanske blir det nåt mer i år när jag är hemma med baby? Eller så blir det tvärt om!
LilleLy Skrevet 18. oktober 2006 #20 Skrevet 18. oktober 2006 Hm.. Det blir ikke alltid så mye kaker, men alltid mye julegodt! Forsettet er å bake/lage - kokosmakroner - kransekake/evt kransekakestenger - nøttetopper - marsipan - seigmenn - sarah bernard - brente mandler - krumkaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå