Gå til innhold

Belønning og straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en tråd her inne er det snakk om belønning og straff, og jeg lurer da på hva dere legger i begrepene?

Jeg får inntrykk av at mange tenker på belønning som at man får noe konkret. Jeg tenker mer på belønning som at man forsterker det positive barnet gjør i stedet for å gi noe konkret. For eksempel når et barn går på do, så gi ekstra ros for at barnet var flink som klarte det selv etc. Ikke nødvendigvis at man skal få en leke eller tur til Mcdonalds osv.

Når det gjelder straff så kommer det jo an på hva barnet har gjort. For meg blir det helt feil at dersom man gjør noe galt, så skal det forbigås i "stillhet". Men jeg har tro på å forsterke det positive. Dersom et barn slår et annet barn så bør det få en konsekvens. Selvfølgelig må man snakke med barnet, men uansett bør det få en konsekvens. Hva denne konsekvensen består i blir jo opp til hver enkelt forelder eller barnehageansatte. Å for eksempel slå er jo også noe som ligger tildels innebygd hos barn, da de ser på det som å beskytte noe som de ser på som sitt, men som voksne likevel sier er galt.

Ble litt rotete, men håper hovedpoenget ble tatt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler du motsier deg selv litt når du først sier at ros er en belønning, men senere mener at å slå andre må få en konsekvens. Oppfatter det slik at du mener at det ikke holder at man snakker til barnet, men at det må litt mer til? Å få kjeft burde være nok som negativ konsekvens. Dersom man har fått tilsnakk og så fortsetter er jeg enig med deg at det må få ytterligere konsekvenser, f.eks. inndratte privillegier - men først etter advarsel. Men forøvrig er jeg veldig enig i at ros bør være belønning nok, man trenger ikke få noe ekstra utover det. I alle fall ikke hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...