Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 hei Jeg eier et firma med mange ansatte. Har ved et tilfelle lånt bort en av firmabilene til noen jeg kjenner, som ikke er involvert i virksomheten. Denne personen ble fotografert i fotoboks og står i fare for å få noen tusenlapper i bot. Jeg vet av forholdene rundt dette fotografiet at politet vil ha vanskelig for å identifisere føreren av bilen. Antakelig vil det være nærmest umulig. Jeg vet at jeg ikke har noen plikt til å angi hvem som har lånt bilen, noe jeg heller ikke ønsker å gjøre. ... Men er det noen som vet om jeg kan straffes for å ikke gi disse opplysningene... evt. si at jeg at jeg ikke med sikkerhet kan si hvem som kjører? Den bilen det gjelder disponeres av en del forskjellige ansatte etter behov...
TheHairyToothfairy Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Du risikerer at det blir tatt til retten, hvor du plutselig ER pliktig til å gi de opplysninger du har.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Det er innehaver av bilen som er ansvarlig ja.
Gjest Gjest_Ramboline_* Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Lånte bil en gang og ble tatt i fotoboks. Boten ble sendt rett til eieren av bilen. Så lenge det ikke er snakk om så stor hastighet at det er aktuelt med fengselsstraff tror jeg nok at boten blir sendt til deg.
Gjest gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Enten betaler han, eller du dersom du eier bilden. Så enkelt.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg vet at det er litt mer komplisert enn som så. Politiet kan ikke bøtelegge et firma for en fartsovertredelse. De må få tak i navnet på sjåføren først. De kan ikke bøtelegge meg som sjef, fordi man ikke kan straffe noen for noe de ikke har gjort. (og de vil garantert kunne se at det ikke er meg på bildet!)
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Boten blir sendt til firmaet, med et ark hvor du skal skrive navn på den som kjører. Du kan trolig slippe unna boten ved å si at du har mange ansatte, noen av de har antagelig lånt bort bilen, men du vet ikke til hvem. Da blir saken mest sannsynlig henlagt.
Gjest gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg vet om et tilfelle der bedriften betalte boten, for å så sende regningen til personen som hadde leid bilen. Sto også i den siste leiebil kontrakten jeg hadde.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #9 Skrevet 8. oktober 2006 Er man ikke pliktig å føre kjørebok for firmabiler? Der vil det jo framgå hvem som har kjørt bilen på det aktuelle tidspunkt.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. oktober 2006 #10 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg skjønner ikke helt? Du har en venn som har kjørt for fort ved å låne din firmabil, men så vil du ikke oppgi hans navn for at han skal slippe å betale boten? Har han kjørt for fort, så har han gjort det, og da synes jeg også han skal ta konsekvensene for det uansett om du er pliktig til det eller ikke...! Da kan evnt du betale boten uten å oppgi hvem som har kjørt for fort, så får kameraten din heller betale deg tilbake. Det er vel en fair måte å gjøre det på?
Missbumblebee Skrevet 8. oktober 2006 #11 Skrevet 8. oktober 2006 Altså, det var vel en sak om dette for en god stund siden? Vet ikke om det er andre regler for firma enn privatpersoner, men da jeg hadde min gamle bil ute for salg og en av de som prøvde den fikk bot, slapp jeg glatt unna å betale ved å si at jeg ikke visste hva vedkommende het. Leste i autofil(?) at politiet bruker mere ressurser på å ta de skyldige av fartsbøter, og at man risikerer å få besøk av en tjenestemann med bilde av sjåføren. Så lenge de ikke finner føreren er det ikke noen som er ansvarlige, det er bare å nekte å betale.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #12 Skrevet 8. oktober 2006 Da kan evnt du betale boten uten å oppgi hvem som har kjørt for fort, så får kameraten din heller betale deg tilbake. Det er vel en fair måte å gjøre det på? ← Får man ikke prikker på førerkortet av å bli tatt for å kjøre for fort?
Mossa Skrevet 8. oktober 2006 #13 Skrevet 8. oktober 2006 Har et nært familiemedlem i politiet. Og i sånne saker sier han at: den som kjører bilen er den som skal betale boten. Boten vil selvsagt bli sendt ut til den som eier bilen, men så lenge eier ikke har kjørt bilen selv og heller ikke vet hvem føreren er, så blir det opp til politiet å finne ut av det. Som eier av bilen er sjansen stor for at du blir kalt inn til avhør..og der MÅ man oppgi hvem som var føreren (såfremt man vet hvem føreren er selvsagt) Blir man dratt inn for retten, så kan man riskikere å måtte betale mer enn det boten kostet i utgangspunktet. Er det ikke rett og slett bare å få unna den boten??
Gjest Eir Skrevet 8. oktober 2006 #14 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg vet om et tilfelle der bedriften betalte boten, for å så sende regningen til personen som hadde leid bilen. Sto også i den siste leiebil kontrakten jeg hadde. ← Dette er standard hos alle bilutleiefirmaer, og de kan gjøre dette, siden den som leier har skrevet under på at de er ansvarlige i leieperioden. Men i dette tilfellet er det snakk om en bil som er utlånt, sannsynligvis uten noen slik underskrift. Dersom eier av bilen har lånt ut bilen, men ikke husker til hvem, så er det politiets oppgave å etterforske saken videre, og eier av bilen er ikke ansvarlig for dette. En del private selskaper prøver seg likevel, feks på parkeringsbøter, men det er bare å klage på saken.
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2006 #15 Skrevet 8. oktober 2006 Pappa var i en sånn sak en gang, der han hadde fått fartsbot med en firmabil, og firmaet hans hadde oppgitt han som sjåfør.. Det ble han mektig irritert for, siden han kunne unngått den borten hvis sjefen ikke hadde sagt navnet hans i forbindelse med dette.. Så jeg tror nok det er politiet som skal bevise hvem som har kjørt bilen, du kan jo ikke huske det til enhver tid når det er mange ansatte som kunne ha gjort det.. Men jeg er FOR å ta konsekvenser for sine egne handlinger da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå