Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en oppskrift på bolledeig jeg fant i Magasinet, men dette lurer jeg på altså.

"Del deigen i passende store emner. Form dem til runde kuler. La hvile i 20- 25 minutter. Slå dem opp en gang til. Dekk med et kjøkkenhåndkle og la heve i en halvtime til."

Å slå opp bollene, betyr det å kna dem på nytt og så heve igjen?

Skrevet (endret)
Å slå opp bollene, betyr det å kna dem på nytt og så heve igjen?

:Nikke: Jepp! Men det må vel være hele deigen som skal knas på nytt, det kan da ikke være meningen å kna én og én bolle, selv om det nesten høres sånn ut fra det som står der. Endret av Nilma
Gjest Fjellsippa
Skrevet
:Nikke: Jepp! Men det må vel være hele deigen som skal knas på nytt, det kan da ikke være meningen å kna én og én bolle, selv om det nesten høres sånn ut fra det som står der.

Det er vel ingen mening i først å rulle ut boller for så å kna dem sammen igjen. Syne oppskrifta høres litt rar ut.

Anbefaler at du hever deigen. Slår den opp igjen og hever på nytt, for så å rulle ut bollene.

Må være ei spesiell oppskrift du har funnet, for jeg hever deigen. Ruller ut boller, og hever dem. Så steiker jeg, og bollene blir kjempefine.

Gjest lillelou
Skrevet

For meg høres det nesten ut som om det er en trykkleif i oppskrifta di,for å slå opp bollene èn gang til etter etterheving syns jeg høres ganske tullete ut. Med såpass mye etterheving syns jeg bakeverk dessuten får en ekstra "gjærsmak" som ikke er god. Alle "standard" gjørdeigoppskrifter følger som regel formelen "elt deigen-hev-bak ut-etterhev-stek",og det ville vært ganske rart om denne var annerledes.

Skrevet

Å "slå opp" deigen betyr egentlig å slå den ned, å slå lufta ut av den i bakebollen og la den heve en gang til. 2.gangs heving går mye fortere, og resultatet av gjærbaksten blir myyyye bedre, synes nå jeg :) .

Skrevet

Er i prinsippet ikke noe i veien for å slå opp en deig flere ganger. Vanligst for deiger med lite gjær, men har ikke sett at man gjør det pr. bolle Dersom hver bolle i dette tilfellet er store (f.eks et landbrød) så har jeg gjort det slik oppskrifter anviser.

Gjær trenger luft for å heve. Når man slår opp en deig er noe av poenget å tilføre det gjæren trenger for å heve mer.

Skrevet

Vel, jeg gjorde som oppskriften tilsa - satte til heving to ganger før jeg bakte ut bollene. Og de ble utrolig fine og luftige!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...