-hild Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har noe oksekjøtt i fryseren, som sikkert kan brukes som stek (men det frister ikke), og som igrunnen var tenkt til en god, gammeldags bifflapskaus.. Men så har jeg ikke lyst på det.. Er det noen som kunne tenke seg å dele oppskrifter på gode gryter?
Rosenrød Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg vil også ha oppskrift på gode gryter!
Arkana Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg pleier ikke å følge oppskrifter når jeg lager gryterett, men har i det jeg synes høres godt ut og det vi har i huset. Til oksekjøtt ville jeg kanskje laget noe franskinspirert. Først stekt løk og hvitløk og brunet kjøttet. Hatt i grønnsaker (gulrot, purre og sopp?), litt tomatpuré, rødvin, kraft/buljong, salt/pepper, et stort stykke appelsinskall, timian og laurbærblad og latt det småkoke til alt var mørt (1-1½ time).
Gjest Fjellsippa Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg tenkte på Biff Bourgignon (tror det skrives sånn) når jeg leste denne. Søk på nettet etter oppskrift. Så finner du sikkert inspirasjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg tenkte på Biff Bourgignon (tror det skrives sånn) ← Det skrives Biff Bourgignonne. Det betyr biffgryte fra Burgund på norsk. Det fins ulike versjoner av denne gryten. Min er med KUN rødvin, faktisk en 1/2 flaske. Dette synes jeg etter å ha prøvd oppskriften er unødig mye. En blanding av rødvin og buljong er å foretrekke.
Arkana Skrevet 8. oktober 2006 #6 Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Det skrives Biff Bourgignonne. Det betyr biffgryte fra Burgund på norsk. ← Nei, Fjellsippa har rett (bortsett fra at dere begge mangler en u). Det heter [boeuf] bourguignon, boeuf er hannkjønn. Endret 8. oktober 2006 av Arkana
Gjest Fjellsippa Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Nei, Fjellsippa har rett (bortsett fra at dere begge mangler en u). Det heter [boeuf] bourguignon, boeuf er hannkjønn. ← Ja, det gjør det. Så at det var noe rart med skrivemåten min, men så ikke hva det var.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 Skyldneren er Opplysningskontoret for kjøtt. Det var i deres hefte jeg fant gryteretten skrevet på den måten som jeg skrev over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå