Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å få barn er jo en stor økonomisk belastning.. Når man ikke ufrivillig blir gravid, så kan man planlegge litt.

Hvor mye har dere tenkt på dette?

Hvor stor inntekt bør man ha før man kan planlegge barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke tenker noe særlig på det. Jeg har jobb nå, men det er bare et engasjement, så jeg vil komme til å være arbeidsløs etter fødselen. Mannen min blir ferdig utdannet til jul, og har derfor ikke jobb ennå. Men jeg tar det med ro. Dette kommer til å gå helt fint :)

Jeg er nå 30 år, og det er på tide å få barn.

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Har lyst på barn etterhvert, men lurer på om vi har råd... Vil jo gjerne at barnet skal ha det det trenger pluss litt til for å si det sånn.

Skrevet

Det har ikke vi reflektert så mye over.

Foreldrene mine klarte fint å forsørge en familie på seks med kun én inntekt lenge, så med to inntekter (om enn litt lave) bør være nok til å kunne forsørge en familie på tre.

Kanskje ikke vi har råd til så mange reiser, fotballkamper og konserter lenger da, men det er åpenbart ting jeg vil forsake om jeg får en liten baby i hus. (og det er vi vel også strengt tatt nødt til! :ler: )

Skrevet

Dette tenker jeg ikke på.. Vi har alltid klart oss fint og det skal vi nok gjøre med barn også..

Jeg ser ingen grunn til å gi et barn "det det trenger og litt til" heller.. Vi helst at barna våre skal få et fornufitg forhold til penger.. å skjemme dem bort har jeg ingen planer om om vi så skulle blitt milionærer.. ;)

Vi hadde aldri fluss med penger i min oppvekst, men det var aldri det som var problemet likevel.. Lykken i livet er ikke penger.. ;)

Min mann hadde det langt romsliger økonomisk enn meg i oppveksten og han er også einig i at det på ingen måte er et must.. Han ønsker faktisk heller å gi våre barn en oppvekst som ligner mer på min enn på hans.

For meg er det viktiger å gi barnet verdier og omsorg med på veien enn overflod..

Skrevet

Man trenger jo ikke gi barnet overflod fordi om man har litt penger til overs da. Det er godt å ha litt romslig økonomi som kjærester også, og ikke bare som mamma og pappa :)

Ja, vi har tenkt på det. Men da mest at vi vil ha fast jobb begge to før vi får barn.

Skrevet

Vi planla såpass at vi ville ha stabile, greie inntekter og eie egen bolig før vi fikk barn.

Skrevet

Hvis vi skulle hatt stabile inntekter og fast jobb først, så hadde jeg antakeligvis måtte vente til jeg var ca 33-35 år. Er det virkelig bedre enn å få barn mens man er i vikariat?

Skrevet
Hvis vi skulle hatt stabile inntekter og fast jobb først, så hadde jeg antakeligvis måtte vente til jeg var ca 33-35 år. Er det virkelig bedre enn å få barn mens man er i vikariat?

Nei!

Vi tenkte at vi skulle begge ha 100% fast jobb før vi begynte å prøve. Men da er jeg også redd jeg ville bli langt over 30 før det skjer.

Det som teller nå er at jeg tjener tilstrekkelig i vikariatet slik at jeg opparbeider meg fødselspenger. Så får jeg være jobbsøker etter permisjon.

Skrevet

Man får da ikke akkutt behov for bedre øknomi av å få barn.. Litt mindre penger på reising og fest ol er jo bare naturlig.... og så mye koster ikke et lite barn..!

Etter hvert blir det jo snakk om barnehage osv, men man får jo også litt barnetrygt og får trekke fra utgifter til barnepass på skatten osv..

Det er vel snakk om prioriteringer.. :)

Skrevet

Man trenger ikke være rik nei, men det er greit å ha en stabil økonomi. Hvis man en dag sitter der med null penger så er det ikke lenger bare deg selv det går ut over, men også det lille barnet.

Det jeg synes er litt rart er at såpass mange prioriterer å leve livet og å studere til de blir 30, fremfor å få barn. Når det så er snakk om å få fast jobb før de får barn, så synes ikke de at det er viktig å prioritere i heletatt, for da blir man godt over 30 før man rekker å få barn. Dette er ikke ment som et angrep på noen, men jeg stiller meg bare litt undrende til det.

Skrevet
Når det så er snakk om å få fast jobb før de får barn, så synes ikke de at det er viktig å prioritere i heletatt, for da blir man godt over 30 før man rekker å få barn.

Hvem har sagt at jeg ikke "prioriterer" å få fast jobb før jeg får barn? Skulle gjerne hatt det, jeg.. Men jeg vil ikke utsette prøvingen i det uendelige for å få det til... for da ville jeg fort bli godt over 30, ja.. (er 29 nå).

Skrevet

Så du forventer at det skal ta flere år å få fast jobb?

Skrevet

Hei, Darkness! Jeg skal prøve å forklare: Det er mange av oss som har tatt hovedfag på universitetet som har brukt både 3 og 4 år for å bli ferdige med hovedoppgaven. Derfor har vi gjerne blitt både 27 og 28 år før vi er ferdig. Mange av oss fra humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag har gjerne ikke en stor plan for hva vi ønsker med livet når vi begynner på universitetet, men studerer ting vi syntes er interessant. Denne instillingen har gjerne ført til at vi ikke har valgt en yrkesrettet utdanning på høgskolen.

Når vi så skal ut i yrkeslivet, så er det ikke lett. Mange av oss er arbeidsledige noen måneder før vi får vår første jobb. Vi må kanskje begynne å jobbe i stillinger vi er overkvalifisert for, og må så jobbe oss oppover. Vi jobber oss raskt oppover, men må ta mange vikariater før vi får oss en fast stilling.

Før vi vet ordet av det er vi 30 år....

Skrevet

Hei!

Takk for utfyllende og informativt svar. Det er ikke meningen å "angripe" noen med spørsmålene mine. Likevel mener jeg at det hele handler om prioriteringer. Kvinner i dag tar mer og mer høyere utdannelse og velger å prioritere dette fremfor å få barn. Nå er det jo ikke slik at noen barn vil lide noe særlig nød i Norge uansett hvilken situasjon man måtte komme opp i, så jeg skal ikke kritisere valgene til andre.

Skrevet

Man trenger ikke være rik for å få barn og man trenger hvertfall ikke skjemme bort barna selv om man har mulighet til det. Det er jeg enig i, men jeg mener likevel at man bør ha en viss stabil økonomi. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så koster det mye å ha barn. Det må være kjedelig å måtte drastisk endre livsstil for å få økonomien til å gå opp. JA det er en prioritering, men skal man ikke ha råd til å leve selv om man får barn??? Men det kan selvsagt bare være jeg som tenker sånn. Folk er jo forskjellige.

Jeg spør bare om dere hvor mye dere har tenkt på økonomispørsmålet.. Og hvor mye dere mener at man bør tjene (men det var kanskje et veldig personlig spørsmål, så jeg skjønner godt at jeg ikke får svar på det).

Skrevet
Kvinner i dag tar mer og mer høyere utdannelse og velger å prioritere dette fremfor å få barn.

Jeg trodde ikke man var nødt til å velge, jeg.. :overrasket:

Personlig har jeg tatt hovedfag, gått i div vikariater i 2 år og så endelig fått fast jobb.. Så straks vil prøvingen begynne.. Men jeg hadde valgt å få barn nå snart selv om jeg fremdeles hadde vært i vikariat.

Det er nettopp fordi jeg prioriterer å få barn!

Jeg prioriterer høyere utdannelse og barn.. Og er det noe det evt går forann så må det jo være god økonomi. ;)

Men vi har og kommer til å ha nok for et godt liv likevel.. Det føler jeg meg sikker på.. (om vi kommmer til å eie et hus, er derimot en annen sak.. viker som det å eie hus er veldig viktig for mange her inne når de skal beskrive at de er klar for å få barn.. )

Skrevet

Man er jo ikke helt nødt til å velge, men det er et faktum at det blir vanskeligere å vanskeligere å bli gravid etter fylte 30. Det er også stadig økende sjanse for komplikasjoner. Det finnes jo selvfølgelig også positive sider ved å få barn "sent" enn "tidlig", men dette blir litt off topic, så jeg skal runde av her :)

Skrevet
Så du forventer at det skal ta flere år å få fast jobb?

Jeg hadde fast jobb i flere år etter at jeg var ferdig med skolegang. (Som 21 åring)

Desverre var ikke min ex særlig klar for å få barn så tidlig. Og da han og jeg flyttet fra hverandre mistet jeg jobben rett etterpå. (Nedbemanning og kort ansenitet)

Må si at det å få en fast jobb igjen faktisk tok ganske mange vikariater og derfor også flere år.

Skulle jeg ventet på en fast jobb for å få barn, kunne jeg nok ventet i årevis. Derfor bestemte vi oss for å prøve mens jeg fortsatt var vikar.

Jeg hadde jo stabil inntekt, men den var ikke spesielt trygg.

Å få en fast jobb idag er ikke lenger en menneskerett. Mange bedrifter velger å ansette i kortere og lengere midlertidige stillinger. Vet om flere som har gått fra den ene prosjektstillingen til den andre i årevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...