Gå til innhold

lokale forhandlinger, arbeidsgivers strategi?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I lokale forhandlinger i kommunene, kap.5:

Hva om arbeidsgivers høyeste og siste tilbud ligger langt unna arbeidstakers laveste smertegrense for krav?

Hva begrunner man brudd med i så fall?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruddet begrunnes vel rett og slett med at forskjellen på kravet og tilbudet var for stort (selv gikk vi til brudd for 0,2% en gang, men da var det et minstelønnskrav som heller ikke ble innfridd).

Du har ikke noe å tape ved å bryte forhandlingene, uansett om det er nemd eller pendelvoldgift. (Hvilken tvisteform har dere?). Du kan også sjekke med forbundet ditt hva som har vært resultatet i tidligere tvister. Her i området vet jeg at nemd ofte gir 1000 kr ekstra i forhold til arbeidsgivers tilbud. I pendelvoldgift er det enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruddet  begrunnes vel rett og slett med at forskjellen på kravet og tilbudet var for stort (selv gikk vi til brudd for 0,2% en gang, men da var det et minstelønnskrav som heller ikke ble innfridd).

Du har ikke noe å tape ved å bryte forhandlingene, uansett om det er nemd eller pendelvoldgift. (Hvilken tvisteform har dere?). Du kan også sjekke med forbundet ditt hva som har vært resultatet i tidligere tvister. Her i området vet jeg at nemd ofte gir 1000 kr ekstra i forhold til arbeidsgivers tilbud. I pendelvoldgift er det enten eller.

Det er lokal nemd. 1000,- ekstra i forhold til arbeidsgivers tilbud? Det var ganske lite... ;)

La oss si at kravet er på 370 000,-, med laveste akseptable kravgrense på 340 000,- La oss videre anta at arbeidsgivers siste tilbud er 325 000,-

Differansen mellom 340 000,- og 325 000,- er temmelig stor!

Lokal nemd kan i følge dine erfaringer gi et resultat på 326 000,-

Spør du meg, er dette et dårlig resultat, spesielt i forhold til argumentasjon og begrunnelse for kravene.

Hvis en lokal nemd ikke kan slå til med bedre resultater enn dette, hva er poenget?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare at her i området har det ofte skjedd, det trenger ikke å skje alle steder. I verste fall får dere ikke tilbud om mer enn det arbeidsgiver tilbyr. Dersom argumentasjonen deres er god kan dere derimot få medhold og få det dere ber om. Dersom dere har lavere lønn enn nabokommunene er det ikke helt usannsynlig (selv om det da altså her i området typisk ikke har vært sånn). Så jeg ville prøvd å presse arbeidsgiver enda litt hardere dersom det er mulig.

Med så stort avvik ville jeg spurt fagforeningen sentralt hva dere skal gjøre. Selv har jeg fått beskjed om at vi ikke får lov til å godta tilbud under 5% uten at dette er godkjent av fagforeningen sentralt. (Akademikerne har alle samme grense. Vet ikke hvor du "hører hjemme", men dersom ditt forbund ligger under akademikerne har du samme krav).

Du kan spørre om hva vitsen er med lokal nemd, og også med pendelvoldgift. Gode resultater gir det vanligvis ikke. Vi får huske at de bare er mennesker der også. Det virker som de gjerne vil holde seg mest mulig inne med arbeidsgiver. (Og dessuten er det vel ikke gøy å se at andre gjør det bedre i oppgjøret enn seg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier bare at her i området har det ofte skjedd, det trenger ikke å skje alle steder. I verste fall får dere ikke tilbud om mer enn det arbeidsgiver tilbyr. Dersom argumentasjonen deres er god kan dere derimot få medhold og få det dere ber om. Dersom dere har lavere lønn enn nabokommunene er det ikke helt usannsynlig (selv om det da altså her i området typisk ikke har vært sånn). Så jeg ville prøvd å presse arbeidsgiver enda litt hardere dersom det er mulig.

Med så stort avvik ville jeg spurt fagforeningen sentralt hva dere skal gjøre. Selv har jeg fått beskjed om at vi ikke får lov til å godta tilbud under 5% uten at dette er godkjent av fagforeningen sentralt. (Akademikerne har alle samme grense. Vet ikke hvor du "hører hjemme", men dersom ditt forbund ligger under akademikerne har du samme krav).

Du kan spørre om hva vitsen er med lokal nemd, og også med pendelvoldgift. Gode resultater gir det vanligvis ikke. Vi får huske at de bare er mennesker der også. Det virker som de gjerne vil holde seg mest mulig inne med arbeidsgiver. (Og dessuten er det vel ikke gøy å se at andre gjør det bedre i oppgjøret enn seg selv).

Jeg tror du berører kjernen her: de som sitter som representant i slike lokale nemder synes selvfølgelgi det er kjipt å se at andre skal karre til seg høye lønninger, kanskej mer i vekst enn dem selv. Hvorfor skal de gidde det? De støtter som regel arbeidsgiveren helt automatisk - og det er pissekjipt å se at systemet svikter fordi disse rikskretsmeklingspersonene ikke tør å ha baller når de gode argumentene er tilstede.

I vår kommune er det ikke snakk om 5 % økning. For flere av våre medlemmer i kap. 5 (Akademikere) har vi krav som går på lønnshopp fra kr. 340 000,- til kr 370 000,-, og vi har eksempler på økninger fra 295 000,- til 360 000,- Det er snakk om store økninger, men vi har ganske gode argumenter.

Akademikerne i kap. 5 har vært underprioritert i forhold til NITO og Utdanningsforbundet, så i år er det Akademikerne i kap. 5 sin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...